מתנגד משטר בסין נידון ל-8 שנות מאסר; האישום: קרא לדמוקרטיה

קאו הייבו (27) נידון היום לשמונה שנות מאסר בגין ניסיון ליצור מפלגת אופוזיציה ובגין כתיבת הודעות באינטרנט המבקרות את מפלגת השלטון הקומוניסטי הסינית. בית המשפט בעיר הדרום-מערבית קונמינג הרשיע את הייבו (27), ב-"חתרנות תחת כוחה של המדינה" לאחר שקרא לדמוקרטיה וניסה להקים מפלגה בשם 'המפלגה הרפובליקנית הסינית". כך סיפר עורך דינו, מא צ'ייפנג.

אישום זה חמור בסין יותר "מההסתה", הנפוץ יותר בד"כ כנגד מתנגדי משטר בסין. המשפט מסמן את נחישותה של המפלגה השלטת לדכא בחוזקה כל התנגדות, במיוחד לקראת השינויים בקונגרס שיפתח בבייג'ינג בעוד כשבוע, ובו צפוי הנשיא הו ג'ינטאו להעביר את תפקיד מנהיג המפלגה ליורשו צ'י ג'ינפינג.

צ'ייפנג אמר לרויטרס כי הוא סבור שהעונש חמור מדי. "קאו בכלל לא מבין בפוליטיקה", אמר. "הוא בסך הכל ילד, הוא באמת לא ידע שהמפלגה תיקח את זה ברצינות. 'מפלגתו' התקיימה בעצם באינטרנט במשך בדיוק יום אחד".

עונש כבד בשל "חתרנות תחת המשטר". הפגנה בסין | צילום: רויטרס

קאו, שניהל אינטרנט קפה, לא נחשב לפני כן כמתנגד משטר בולט; למרות זאת צוטטה המשטרה להודעות טקסט ששלח לחבריו. במהלך הדיון, שהיה סגור לקהל, אמר צ'ייפנג לבית המשפט שקאו אינו ראוי כלל לעונש פלילי. היום טען כי נודע לו על גזר הדין בטלפון, ולא בבית המשפט, מה שעומד בניגוד לחוק. שיחות טלפון שניסה לנהל עם בית המשפט קונמינג, אשר דן את קאו, לא נענו

אשתו של קאו, ז'אנג יאן, אישרה כי קאו נכלא למשך שמונה שנים. ז'אנג, בת 23, אמרה שהופתעה מחומרת העונש. "חשבתי שהוא יידון לחמש שנים לכל היותר", אמרה, והוסיפה כי לא ידעה כלל לגבי תוכן ההודעות החתרניות של קאו. לשניים ילד בן תשעה חודשים.

המשטרה הסינית עצרה את קאו באוקטובר 2011, כשלושה חודשים לאחר נישואיו. ז'אנג הוסיפה כי אינה יודעת אם קאו יערער על גזר הדין אולם הוא ייפגש עם עורך הדין שלו בשבוע הבא.

מפלגת השלטון בסין הזדרזה תמיד למחוץ כל ההתנגדות למונופול בן 63 שנות שלטונה. הנאשמים העומדים בפני אישומי חתרנות כמעט ואף פעם לא מזוכים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן