מתקדמים להדפסת 4D – מימד הזמן מצטרף למשוואה

אם חשבתם עד עכשיו שהדפסה תלת-מימדית זה מגניב, מה תגידו אם נוסיף את מימד הזמן למשוואה ונגרום לחפצים המודפסים להשתנות עם הזמן? מחקר חדש שאושר בתקציב של 855 אלף דולר על ידי ה-USARO, או בעברית המשרד האמון על המחקר בצבא ארצות הברית, יאפשר לחוקרים באוניברסיטאות לקדם פיתוח וייצור של חומרים שמשתנים עם הזמן, או כתגובה לפעולות חיצוניות.

מדים צבאיים עם יכולות הסוואה אוטומטית?

המטרה היא לפתח חומר שיכול לשנות את עצמו לאורך הזמן. דוגמאות בולטות לחומרים בעלי מאפיינים כאלו יכולים להיות פלסטיק, אשר נמס בחום או דיו, אשר דוהה לאחר חשיפה מסויימת לאור. היישומים הראשונים של הדפסת ה-4D, בהתאם למקור המימון, אמורים להיות צבאיים – כגון מדים שיכולים לשנות את צבעם ומאפייניהם בכדי להסתגל לתנאי סביבה משתנים.

"במקום לבנות חומר סטטי שפשוט משנה את צורתו", סיפרה אנה בלזס (Anna Balazs) פרופסור להנדסה כימית ב-UPSSE, "אנו מציעים פיתוח של חומרים מורכבים עם רכיבי Biomimic המסוגלים להתחקות אחרי הטבע ולשנות את צבעם, צורתם, מאפייניהם או הפונקציונליות שלהם בהתאם ועל פי דרישה וכמו כן גם לחזות את ההתנהגות הזמנית של המערכת".

מימד הזמן נכנס לתמונה. הדפסת 4D. צילום: שאטרסטוק

השמיים הם הגבול

המענק יפוצל בין שלושה צוותי מחקר מ-3 אוניברסיטאות בארצות הברית: אוניברסיטת הארוורד, אוניברסיטת פיטסבורג ואוניברסיטת אילנוי. כמובן, כל היישומים האפשריים הם עדיין תיאורטיים למדי ודורשים עוד תקופת מחקר ארוכה, אך הפוטנציאל העומד בסופו של המחקר הוא עצום ולמחקר כזה יש בהחלט יעד סופי וריאלי. היישומים הראשונים של ההדפסה יכללו חומר מילוי שיהיה מוטבע בתוך הידרוג'ל רספונסיבי, אשר יפתח את הדלת לשילוב של חיישנים, וחומרים חכמים דומים. בכל מקרה, בקבוצה מסבירים כי אין גבול לדמיון.

"היכולת ליצור מרקם אחיד שמגיב לאור על ידי שינוי הצבע שלו, לטמפרטורה על ידי שינוי החדירות שלו ואפילו לכוחות חיצוניים על ידי הקשחת המבנה שלו", סיפר ד"ר ראלף נוזו (Ralph Nuzzo) מאוניברסיטת אילנוי, "הופכים לאפשריים באמצעות יצירה של חומרים שהם בו זמנית אדפטיביים, גמישים, קלי משקל וחזקים. זוהי הפונקציונליות ה"מסובכת" שהופכת את הדפסת ה-4D ל-Game Changer".

לכתבה בגיקטיים

עוד הגיקטיים:

חברות בשווי מיליארדי דולרים אך נטולות הכנסות – בועה מקרית או מהלך מחושב?

פייסבוק מציעה התנסות בגרסת אלפא למשתמשי אנדרואיד

סרטון שדלף לרשת מציג את נקסוס 5 במלוא תפארתו

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן