מת מאיר הר ציון, ממקימי יחידה 101 ומפקדה הראשון של סיירת צנחנים

מאיר הר ציון, מהנודעים שבלוחמי צה"ל וממקימי סיירת צנחנים ומפקדה הראשון, מת היום (ו') בביתו שבאזור בית שאן והוא בן 80. הוא יובא למנוחות ביום ראשון בחלקת קבר בחוות שושנה בכוכב הירדן.

הבוקר בשעה 09:26 הוזעקה ניידת טיפול נמרץ של מד"א לביתו של הר ציון באחוזת שושנה בכוכב הירדן לאחר שחלה הידרדרות במצבו הבריאותי והוא איבד את הכרתו. צוות מד"א שהגיע למקום נאלץ לקבוע את מותו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער עמוק על מותו של הר ציון. "מאיר הר ציון היה מגדולי גיברונו – לוחם נועז ספוג ברוח אהבת הארץ והעם", ספד ראש הממשלה, "יחד עם חבריו הלוחמים הוא סלל נתיבים חדשים של יוזמה ותעוזה בפעולות צה״ל, והעניק השראה לדורות של חיילים שבאו אחריו".

הר ציון ב-1954 | צילום: מתוך ויקיפדיה

"הכרתי את מאיר כצנוע ומופנם, ומכמה חודשים בהם סייע לי לאמן את חיילי ביחידה למדתי להכיר אישיות ייחודית שעל כתפיה וכתפי חבריו הוקם כח המגן של עמנו. אני מצדיע ללוחם אגדי שתמיד ישמש מופת להקרבה למען המולדת", הוסיף.

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ספד לללוחם האגדי ואמר: "הוא היה מגדולי הלוחמים בתולדות צה"ל, מפקד נועז ויוצא דופן, שהשפעתו על עיצוב דורות של לוחמים ויחידות הייתה מכרעת. קצין אמיץ בצורה בלתי רגילה, אשר הביא בשדה הקרב לידי ביטוי את יכולותיו הנדירות כלוחם והיה חלק ממתי מעט שהקימו ועיצבו את הטובות שביחידות צה"ל".

"מאיר הר ציון תמיד היה שם, בראש הלוחמים, תמיד חתר למגע והוביל את חייליו בזכות כישורי סיור ולחימה גבוהים; תמיד שאף להיות בקו החזית, בין אם מי שמוביל כוח אל היעד ובין אם כמי שמוכן לחרף את נפשו על מנת לחלץ פצועים. בכך היה למעשה ממניחי היסודות של צה"ל כצבא החותר למגע ושעבורו ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה. דורות של לוחמים גדלו ויגדלו על הסיפורים אודות מאיר הר ציון, על היצירתיות הרבה שגילה ועל הנועזות שהפגין בשדה הקרב. יהי זכרו ברוך", הוסיף.

 


הר ציון (עומד משמאל) לצד אריק שרון ומשה דיין | צילום: ארכיון צה"ל

הר ציון, אשר נולד בהרצליה ב-1934 עם שם המשפחה הורוביץ היה ממקימיה ולוחמיה המפורסמים של יחידה 101, שהייתה אחראית לפעולות התגמול בשנות ה-50, שימש כקצין הדרכה בסיירת מטכ"ל והשתחרר משירות בדרגת סרן.

על חלקו במבצע "כנרת", בו פיקד הר ציון על כוח בן כשבעים לוחמים מסיירת הצנחנים שביצע פעולת תגמול במוצברים סוריים בגולן, זכה בעיטור העוז. במהלך פעולת התגמול בספטמבר 1956 נפצע הר ציון בצווארו, אך חייו ניצלו הודות לתושייתו של הרופא הגדודי שערך בו ניתוח שדה תחת אש.

בהמשך ולאחר שהתאושש מפציעתו, נמנה הר ציון עם מקימי סיירת מטכ"ל ואף שימש כקצין הדרכה אזרחי בשנותיה הראשונות של היחידה. במלחמת ששת הימים לחם עם סיירת הצנחנים של חטיבה 80 בחזיתות רמת הגולן וירושלים.

הר ציון לחם גם במלחמת יום הכיפורים על אך מגבלותיו, ואף חילץ פצועים מהשטח הסורי למרות שכנכה צה"ל לא חלה עליו חובת התייצבות בשעת מלחמה. פציעותיו בצה"ל הותירו אותו כאמור נכה, כאשר פציעתו בצוואר הקשתה עליו לדבר. עם פרישתו הקים את "אחוזת שושנה" על שם אחותו, שם התגורר עד מותו.

לידיעה תרם נועם אמיר. 

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן