נהיה בקשר, ד"ר: כך יחוללו הקישוריות והניידות מהפכה בעולם השירותים הרפואיים

עד לשנת 2025 צפוי שוק הביג דאטה העולמי לייצר מחזור הכנסות של יותר מ-122 מיליארד דולר. פירוש הדבר הוא ש"קישוריות" הופכת ליסוד של החיים, מתרחבת לבית מחובר, מקום עבודה מחובר ובסופו של דבר, גם לעיר מחוברת.

לרכישת גיליון הרופאים הטובים בישראל – לחצו כאן

בעוד חמש שנים בלבד צפויים להיות בכל משק בית עשרה מכשירים מחוברים. ב-2020 יהיו, כך על פי הערכות, כ-20 מיליארד מכשירים בעולם. מה זה אומר? שהתוכן הדיגיטלי מוכפל בכל 18 חודשים, ו-90% מהדאטה כיום נוצרו בשנתיים האחרונות.

הרפואה הניידת (mHealth) צפויה להפוך לאחת מפריצות הדרך הטכנולוגיות הגדולות, שתסייע בהקלת הנטל על טיפול במחלות כרוניות בעתיד. שוק ה-mHealth העולמי צפוי להגיע להיקף שבין 30 ל-60 מיליארד דולר במחזור הכנסות ב-2015. למרבה הצער, אין הסכמה גורפת על גודלו המדויק של שוק זה.

בקרוב ירשמו הרופאים למטופלים חיישנים לבליעה, שידווחו בצורה אלחוטית על תפקודי הגוף החיוניים | צילום: thinkstock

טיפול אישי

קישוריות וניידות יוצרות כמה רעיונות חדשים שעליהם יתבססו בעתיד העוסקים בשירותים רפואיים. בין רעיונות אלה ניתן למנות "רפואה מתמשכת", "רפואה מיידית" ו"הרפואה שלי", שעליהם נרחיב מיד.

רפואה מתמשכת: (Continuous Healthcare) מתן השירותים הרפואיים עובר למודל שבו מתבצעים העברה ושיתוף מידע בזמן אמת בין יחידים לגורמים נותני הטיפול. הדבר רלוונטי במיוחד בטיפול במחלות כרוניות, כגון לחץ דם גבוה, סוכרת, מחלות לב, אסטמה, מחלות חסימתיות של הריאה ואלצהיימר, האחראיות לשבעה מתוך עשרה מקרי מוות בארה"ב.מחלות כרוניות משפיעות על כמעט מחצית מהאוכלוסייה הבוגרת בארה"ב, כשיותר מ-20% ממנה סובלים משתיים עד שלוש מחלות כרוניות בו בזמן. סוכרת היא הדוגמה הבולטת ביותר לתחום שבו ניתן לראות השפעות של לקחים מוקדמים המיושמים על פני כמה ענפים. דוגמה אחת לכך היא ניטור מרחוק, המפחית את היקף האשפוזים החוזרים ואת העלות הכוללת. 

השלב הבא של רפואה מתמשכת יהיה הופעתם של חיישנים לבליעה ושל אמצעי חישה המוטמעים בעור. בקרוב הרופאים ירשמו למטופלים חיישנים לבליעה, שידווחו בצורה אלחוטית על תפקודי הגוף החיוניים, סביב השעון.

רפואה מיידית: במקום להמתין לתור, ניתן לקיים באמצעים וירטואליים את מרבית טיפולי השגרה בתוך דקות. בקרוב נזכה לראות ניתוח מרחוק (telesurgery) גם בניתוחים שגרתיים, תוך שימוש ברובוטים ובסיוע של אחות. סיוע רובוטי בתוך הבית יהפוך לדבר שבשגרה בתוך עשור, והמחירים ינועו בין 1,000 ל-4,000 דולר עבור פעילויות יומיומיות רבות, קביעת תזכורות ומטלות נוספות.

הרפואה שלי: גם לרופאים וגם למטופלים ברור כבר היום שאנשים מגיבים לעתים קרובות בצורות שונות מאוד לאותן תרופות. על כן, הטיפול הרפואי צפוי להפוך בהדרגה מותאם אישית באינסוף וריאציות, כדי לתפור את הגישה הטיפולית המתאימה ביותר ליחיד ולמשפחתו. רפואה אישית תאפשר התאמה של תרופות ושילובי תרופות, תוך שימוש בכלים אבחנתיים שיתלוו לכך ויסייעו לקבוע את המבנה הגנטי של המטופל ואת המצבים הרפואיים האפשריים, בהתחשב במבנה זה.

הכתבה מופיעה בגיליון הרופאים הטובים בישראל

לרכישת גיליון הרופאים הטובים בישראל – לחצו כאן

צילום שער: יוסי אלוני


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן