נוגעים בשמיים: 7 גורדי שחקים שנבנים בימים אלו – ובקרוב ישברו שיאים בתחום הבנייה לגובה

מאז סיפור "מגדל בבל" המפורסם ועד היום, האנושות לא חדלה מניסיונה להגיע הכי גבוה שאפשר – ולהוכיח שהשמיים הם כבר מזמן לא הגבול. התפתחות הטכנולוגיה, הכנסת שיטות עבודה חדישות, שאפתנות אדירה ויצירתיות של מיטב הארכיטקטים, המהנדסים והקבלנים ברחבי העולם הביאו לכך שלאורך עשרות השנים האחרונות גורדי שחקים אדירי ממדים צצים בזה אחר זה במגוון ערים ומדינות ברחבי העולם כולו – והופכים במהרה לסמל סטאטוס של העיר ושל המדינה בשטחה הם נבנו.

אך לא רק מספרם של אותם גורדי שחקים הולך וגדל בהתמדה, אלא גם סכומי הכסף המושקעים בהם והגובה אליו מגיעים המבנים החדשים. אחת לכמה שנים נשבר פעם נוספת שיא הגובה – כשנשלמת בנייתו של גורד שחקים חדש אשר קוצר את התואר היוקרתי "הבניין הגבוה ביותר בעולם". ואם הגבהים האדירים אליהם מגיעים הבניינים אינם מספיקים, הארכיטקטים והמהנדסים המובילים בעולם הפכו את גורדי השחקים לזירת תחרות כלל עולמית – בה הם נאבקים איש ברעהו בניסיון ליצור את המבנה המרשים, המיוחד, המאתגר והיקר ביותר בעולם.

ובזירת התחרות המדוברת, התחרות אינה פוסקת לרגע. גורדי השחקים ממשיכים להיבנות בקצב אדיר ברחבי העולם, כשבכל שנה נוספים לרשימות ולדירוגים עשרות מבנים חדשים – ומרשימים במיוחד. אך מכיוון שהשלמתו של כל פרויקט שכזה דורשת פרק זמן של מספר שנים לפחות, ניתן להעריך כבר היום מי יהיו המבנים המרשימים, המיוחדים והגבוהים ביותר בעולם במהלך השנים הקרובות. אז עוד לפני שהלוט יוסר מעל מבני הענק המדוברים – אלו הם המבנים המרשימים ביותר בעולם אשר צפויים להיחנך בשנים הקרובות.

המבנה הראשון שיחצה את רף הקילומטר | הדמיה: מתוך אתר החברה

1. המלך החדש: "מגדל המלוכה" בסעודיה. לאחר כמעט עשור של שליטה בתואר "המגדל הגבוה ביותר בעולם", מגדל אל בורייג' חליפה מדובאי צפוי להיות מודח בקרוב ולהעביר את הכתר למבנה הגבוה ביותר אשר בנה האדם מעולם. מדובר באחד הפרויקטים השאפתניים, היקרים והמרשימים ביותר שראתה האנושות: בממלכה הסעודית החליטו שגם הם רוצים להיכנס למגרש של הגדולים, ולהקים מגדל בגובה בלתי נתפס, אשר יחצה לראשונה את רף הקילומטר.

על העיצוב הופקדו אדריאן סמית' (אשר עיצב גם את אל בורייג' חליפה) וגורדון גיל – שניים מבכירי האדריכלים בעולם, ובמגדל יהיו קומות עסקים, דירות יוקרה, מלונות, שטחי מסחר, וגם המצפה המלאכותי הגבוה ביותר בעולם. כדי להקים את הפרויקט הענק הזה ידרשו לא פחות מ-80,000 טונות של פלדה. המבנה תוכנן עם משטחים מיוחדים אשר יספקו צל לקומות העליונות (אשר חשופות לקרינת השמש), ויכלול את אחת ממערכות המעליות המתוחכמות ביותר בעולם, כשמהירויות המעליות יגיעו עד ל-10 מטרים לשנייה בודדת.

2. ה"קריסטל" הסיני. אחד המבנים המסקרנים ביותר ברשימה הולך ומוקם בימים אלו בעיר הסינית המתפתחת צ'אנגדו. המגדל האדיר הזה יגיע לגובה של 468 מטרים, אך גובהו האדיר הוא אינו הדבר המרשים ביותר בבניין. הדבר המיוחד ביותר הוא דווקא העיצוב, כשהמעצבים החליטו להתאים את מגדל הענק לנוף המקיף את העיר הסינית, אשר שוכנת באזור קר במיוחד ומוקפת בהרים ובפסגות מושלגות. המגדל הענק עוצב כולו בצורת קריסטל, ויש שמבטיחים כי הוא יראה כנציב קרח ענקי. בנוסף, המבנה תוכנן במיוחד כדי שילכוד ויחזיר את השתקפות האור מכל צדדיו – ממש כמו קריסטל אמיתי.

3. המראה השוויצרית. דווקא בשוויץ, אשר לא נודעה עד כה בגורדי שחקים גבוהים ומרשימים בשטחה, הולך ומתהווה אחד הפרויקטים המסקרנים ביותר בעולם. מדובר במגדל ענק אשר נבנה תחת השם "7132" בשטח העיר ולס שבאלפים השוויצרים. המגדל הענק צפוי להיות חלק מכפר נופש ולכלול בית מלון מפואר, מתחם ספא ענק ודירות נופש, והוא צפוי להגיע לגובה של 381 מטרים (בדיוק כמו גובהו של האמפייר סטייט בילדינג בניו יורק). המבנה יצופה כולו בכיסוי זכוכית מיוחד אשר יצור אשליית מראה ואמור להקל על השתלבותו בנוף של הרי האלפים, אך כבר כיום מנהלים כמה כפרים על ההרים הסמוכים תביעה כנגד היזמים בטענה כי מגדל הענק יפגע בנוף הנשקף מהם. בינתיים חנוכת המגדל צפויה לשנת 2019 – אז הוא יהפוך לבניין הגבוה ביותר ביבשת אירופה.

גם שוויץ על המפה | הדמיה: אתר החברה

4. "הפרוסה הדקה" של התפוח הגדול. הבניין החדש אשר נבנה בימים אלו ממש על גבול הסנטרל פארק במנהטן אמנם לא יהיה הגבוה ביותר בעיר – אך היזמים מתהדרים דווקא בתואר מפתיע לבניין בכזה סדר גודל, שכן הבניין החדש יהיה "גורד השחקים הצר ביותר בניו יורק", לדבריהם. המגדל יתנשא לגובה של 80 קומות (מעט יותר מ-435 מטר), אך רוחבו יהיה בסך הכל 32 מטרים. בנוסף למבנה הייחודי, מדובר יהיה באחד המגדלים היקרים ביותר בעולם – כשיחידות הדיור הזולות ביותר בו נמכרות עבור 14 מיליון דולר, והמחיר מאמיר ככל שמאמירים במעלה המגדל.

5. התאומים בצורת טיל. דובאי, אשר מחזיקה כיום בשיא היוקרתית של המבנה הגבוה ביותר בעולם, מתעתדת להוסיף לקו הרקיע שלה עוד שני מבני ענק – וכן להוסיף שיא אחד נוסף לארון התארים שלה. צמד המגדלים הזהים עדיין בבנייה וגובהם הסופי עדיין לא נחשף, אך בחברת הבנייה מבטיחים כי הם יהפכו לצמד המגדלים-הזהים הגבוה בעולם, ויחליפו את המגדלים הזהים בקואלה למפור אשר מחזיקים כיום בתואר.

6. הפירמידה המודרנית של קהיר. המבנה המפואר עליו הכריזה הממשלה המצרית לאחרונה אמנם לא יקרא תיגר על שיאי הגובה בעולם, אך בהחלט צפוי להפוך לאחד המבנים המדוברים והמסקרנים בשנים הקרובות. לאחר שלאורך השנים האחרונות נחשבו הפירמידות במצרים לאחד מפלאי העולם ולמבנה הנדסי מדהים אשר לא ברור כיצד נבנה כבר לפני אלפי שנים, החליטו השלטונות במדינה להקים את גורד השחקים הגבוה במדינה באותה הצורה – ולהמשיך ולשמר את צורת הפירמידה כסמל הסטאטוס של המדינה. המבנה החדש יבנה לגובה של 656 רגל (מעט פחות מ-200 מטרים) ויכלול 8.4 מיליון רגל מרובע של שטח בנוי.

כך יראה "גורד השחקים הצר בעולם" במנהטן | הדמיה: אתר החברה

7. "מגדל האור" במרוקו. בעוד המצרים מתרגשים לקראת הקמת "מגדל הפירמידה", במרוקו כבר מתכוננים לחנוכתו של המבנה הגבוה ביותר ביבשת אפריקה – והחמישי בגובהו בעולם. "מגדל האור" אשר מוקם בעיר קזבלנקה צפוי להגיע עד לגובה של 540 מטרים, בו יכללו 114 קומות. היזם אשר עומד מאחורי הפרויקט, שאיק טארק, חשף לאחרונה כי עיצוב המגדל כולל לא מעט סמלים: כך, למשל, גובהו (540 מטרים) מסמל את מספר המדינות ביבשת אפריקה (54), והמבנה כולו נבנה בצורתו של עט נובע, "כדי לסמל את העתיד אשר אנו כותבים כיום ליבשת כולה", אמר. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן