נולדתם להרוויח: כך משפיעים הגנים על ההשקעות שלנו

אם יש לכם 10,000 דולר להשקעה, היכן תשקיעו אותם: מניות? איגרות חוב? תוכנית חיסכון? ייתכן שהבחירה שלכם לא תלויה רק במומחיות הפיננסית שלכם – אלא גם, ובעיקר, בגנים שלכם. 

מחקר חדש מגלה מתאם בין שונות גנטית לנטילת סיכונים פיננסיים. המדענים מצאו שאנשים בעלי שילוב מסוים של גנים מעוררי חרדה מתאפיינים בדאגה, ודאגה זו מובילה לבחירות בטוחות יותר בתחום ההשקעה. בריאן נטסון, פרופסור חבר לפסיכולוגיה בסטנפורד, חקר כיצד הרגשות משפיעים על קבלת החלטות. ב-2005 מיפו נטסון ובוגרת ביה"ס לעסקים בסטנפורד, קמליה קוהנן, את אזורי המוח שמופעלים לנוכח החלטה הטומנת בחובה סיכון. ב-2009 קוהנן, כיום פרופסורית לפיננסים באונ' נורת'ווסטרן, קישרה בין נטילת סיכונים פיננסיים לבין שני גנים המווסתים את הסרוטונין ואת הדופמין, המוליכים העצביים האחראים ל"תחושה טובה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

העבודה החדשה של קוהנן ונטסון, שנכתבה בשיתוף עם גרגורי סמאנז-לרקין מאונ' ואנדרבילט ופורסמה לאחרונה ב-PLoS ONE, מסבירה כיצד הגן סרוטונין מתחבר להחלטות פיננסיות במציאות. החיבור, הם כותבים, הוא רמת ה"נוירוטיות" של האדם. נוירוטיות, המכונה גם "רגש שלילי", היא התכונה של דאגנים. "הם נוטים לחשוב תמיד על הצד השלילי של הדברים, נוטים תמיד לדאוג בקשר למה שעלול להשתבש, במקום להתייחס למה שעשוי להצליח", אומרת קוהנן.


המעושרת ניקול ראידמן. הרווח טמון בגנים | צילום: דן לב, יח"צ

גן הסרוטונין קרוי 5-HTTLPR, והוא מגיע בשתי צורות: קצר וארוך. לכל אחד יש שני עותקים, או אללים, של הגן, וקומבינציות אינדיבידואליות של אללים קצרים וארוכים קרויות גנוטיפ. אלה עם שני אללים קצרים, כך מצאו החוקרים, הציגו תכונות נוירוטיות יותר, כפי שנמדד על-ידי מבחן פסיכולוגי אובייקטיבי.

החוקרים ביקשו מ-60 מתנדבים מאזור מפרץ סן פרנסיסקו לחלק 10,000 דולר בין שלוש אפשרויות השקעה: מניות, אג"ח או מזומן. בממוצע, משתתפי המחקר בעלי שני אללים קצרים של 5-HTTLPR השאירו 24% יותר מהכסף במזומן לעומת בעלי שני האללים הארוכים, שהשקיעו יותר כסף במניות.

נטסון ועמיתיו מדדו קודם לכן את ההשכלה הפיננסית של המשתתפים, את הקוגניציה שלהם ואת רמת ההכנסה, אולם גורמים אלה לא הסבירו את השונות באסטרטגיית ההשקעה.

בהינתן הנטייה של המשתתפים הנוירוטים להימנע מסיכון, שיערה קוהנן שהם יגיבו באותה עוצמה לתוצאה שלילית. במחקר שלא פורסם, צפתה קוהנן כיצד הגיבו המוחות של המשתתפים במהלך משחק שבו למדו, באמצעות תהליך של ניסוי וטעייה, איזו מבין שתי אפשרויות טומנת סיכון פיננסי רב יותר. בעלי אללים קצרים הציגו חרדה מוגברת לפני שקיבלו החלטה, אולם כשראו תוצאה שלילית הגיבו באותה צורה כמו בעלי אללים ארוכים. 

"ההבדל בין האנשים הללו אינו באופן שבו הם מגיבים לתוצאות", אומרת קוהנן. "אלא באופן שבו הם חושבים על ההחלטה, לפני קבלת ההחלטה". 

המשמעות היא שאין מה לדאוג לגבי התוצאה הגרועה ביותר האפשרית. "קחו צעד אחד לאחור", אומרת קוהנן. "שאלו את עצמכם – באמת, כמה גרוע זה יכול להיות?".

לא כל משתתפי המחקר התנהגו בדיוק כפי שניבאו הגנים שלהם. אל תמהרו לבדוק אם אתם (או העובדים שלכם) בעלי אללים ארוכים של 5-HTTLPR, אומרים אנשי הצוות. הסיבה היחידה לדעת זאת, אומר נטסון, היא כדי להבין כיצד הרגשות שלכם משפיעים על ההחלטות שלכם.

"אינכם עבדים של הגנוטיפ שלכם", הוא אומר. "אם אתם מבינים כיצד הוא משפיע על התנהגותכם, אז יש לכם סיכוי לשנות את ההתנהגות הזו". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן