נושמים לרווחה: אישור התקציב האמריקאי הוא בשורה משמחת לתעשיות הביטחונית בארה"ב ובישראל

למרות שחלק לא מבוטל מהציבור האמריקאי הגיב בפיהוק משתומם לנוכח הדיווחים על השגת הסכם בין נציגי המפלגות בקונגרס על תקציב המדינה, מדובר בחדשות טובות במיוחד עבור התעשייה הצבאית האמריקאית.

על פי הדיווחים, ההסכם הסופי יכלול הקלה במשמעותית בקיצוץ המתוכנן לתקציב הביטחון האמריקאי לשנת 2014 – כחצי מהקיצוץ צפוי להיעלם כלא היה. תקציב הבסיס, אשר עומד כיום על 527 מיליארד דולר והיה אמור להיות מקוצץ ב-10%, יקוצץ בכ-5% בלבד, ויעמוד על 500 מיליארד דולר בסך הכל. תקציב הצבא יזכה לתוספת מיוחדת עבור משימות מתמשכות מעבר לים (במיוחד באפגניסטן), ולמשימות הקשורות בהגנה ושייכות למחלקות אחרות (דוגמת הגנת מקורות אנרגיה), כך שבסך הכל יתפוס תקציב הביטחון כ-40% מסך התקציב של ארה"ב.

אלו חדשות טובות במיוחד על רקע האיומים המתמשכים של בכירים בממשל אובאמה, אשר תכננו לקצץ בברוטאליות בתקציבי המחלקות השונות בתעשיית הביטחון האמריקאי. מזכיר ההגנה צ'אק הייגל חשף בעדות במהלך דיון בקונגרס מוקדם יותר השנה כי אם דרישות הקיצוץ יתקבלו במלואן (כלומר קיצוץ של 10% מתקציב הביטחון יידרש לצאת אל הפועל כבר בשנת 2014), הוצאות הביטחון על פיתוח טכנולוגיות מתקדמות יקוצצו ב-15%-20%, הוצאות על משימות מבצעיות יקוצצו בכ-10% והוצאות על גיוס כוח אדם יקוצצו כמעט לחלוטין.

ימשיכו להתאמן ולהתחמש. מטוסי קרב של צבא ארה"ב | צילום: רויטרס

מכיוון שחוק הגירעון חותך את התקציב "על הנייר" ולא את ההוצאות בפועל באופן מיידי, פרק הזמן שיידרש עד לקיצוץ משמעותי בשטח יוכל לקחת שנים. לכן, בכירי התעשייה הביטחונית מאמינים כי הנקודה הקשה ביותר תגיע רק בשלהי שנת 2016 – 3 שנים לאחר שיתקבל החוק. לדוגמא, חיל האוויר האמריקאי הודיע כי לא יוכל להוציא לפועל את המהלך המתוכנן להחלפת צי מסוקי החילוץ הקרביים שלו, אם אכן ייכנס הקיצוץ לתוקפו כבר בשנת 2014. עכשיו, כשהקיצוץ ירד ל-5% בלבד, בהחלט ייתכן כי התוכנית תימשך כמתוכנן.

כמובן שלא כל התקציב ילך לחידוש והתחדשות של הצבא האמריקאי. בכירי הפנטגון כבר הזהירו פעמים רבות כי הפגיעה הקשה ביותר במוכנות מערכת הביטחון האמריקאית תיגרם עקב פגיעה בתקציב האימונים. עם זאת, אימונים ופיתוח טכנולוגיה הם שני העמודים המרכזיים העומדים בליבת מערכת הביטחון האמריקאית, כך שניתן להעריך כי מיליארדי דולרים חדשים אשר יתווספו לתקציב (או למעשה לא יקוצצו ממנו) יועברו בין היתר גם למרכזי פיתוח, ניסוי, מחקר וייצור של מערכות טכנולוגיות מתקדמות – ופעם נוספת, המרוויחה העיקרית תהיה התעשייה הצבאית בארה"ב.

במסגרת זו, אושרה גם תוספת תקציב של 173 מיליון דולר לתוכנית הפיתוח המשותפת של ישראל וארה"ב בתחום ההגנה הבליסטית, הכוללת את מערכות כיפת ברזל, שרביט קסמים והחץ. כמו כן כולל תקציב הביטחון סכום של כמה מאות מיליוני דולרים המיועדים לאפשר לישראל לרכוש מערכות כיפת ברזל חדשות ולארה"ב, להקים תשתית לייצור חלקי חילוף עבורן, דבר שייצר מקומות עבודה נוספים בתעשייה האמריקאית.

תוספת תקציב לפרויקטי ההגנה הבליסטית, החץ, כיפת ברזל ושרביט קסמים | צילום: רויטרס

אך למרות כל זאת, משמעות הדבר איננה כי התעשייה הצבאית יכולה לנשום לרווחה, לפחות עד השנה הבאה: הקונגרס עדיין צריך לאשר את חוק תקציב מערכת הביטחון לשנת 2014, ועניין תקרת החוב יכול להעיק ולהערים קשיים לא מעטים על התהליך הרגיש.

יחד עם זאת, נראה שההסכם שהושג מעיד כי הצדדים מבינים כי יהיה עליהם להתפשר על מנת שארה"ב תוכל להמשיך ולתפקד, או כפי שפול ראיין, יושב ראש ועדת התקציבים הגדיר זאת "בממשל חלוק, לא תמיד אתה מקבל את מה שאתה רוצה". בתעשייה הביטחונית האמריקאית מקווים ששני הצדדים מבינים זאת ושמהלכיהם יחזירו את תקציב הביטחון למצבו הנורמלי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן