נותנים להם להזיע: המשחק הסעודי על מחירי הנפט

הכתב הכלכלי של הטיימס טען השבוע שההתנהלות של ערב הסעודית היא איננה נכונה מנקודת מבט כלכלית. מה שרציונלי עבור מפיקי נפט בעלות נמוכה שונה מאוד ממה שרציונאלי עבור מפיקי הנפט בעלות הגבוהה – ויש דמיון רב בין מעשיה של ערב הסעודית ומה שג'ון רוקפלור הציע בעבר בהקשר של חברת ייצור הנפט האמריקאית שניהל: "זה הזמן לתת למתחרים להזיע". ולמרות שהכתב הכלכלי של הטיימס הוא אנליסט נפט, שכל חייו מסתכל ובוחן את הנתונים הללו, עדיין יש לי סיבה להאמין שהתפיסה שלו הפעם מוטעית:

"ההחלטה שלא להתערב היא אמיצה, בהתחשב בכך שהיא אינה מתיישבת עם התאוריה הכלכלית המדגישה את ההתמקדות בהכנסות. סעודיה מוותרת על הכנסות בשווי מיליארדי דולרים בטווח הקצר ויצירת גירעון תקציבי של 39 מיליארד דולר ב-2015, במאמץ לשמור על נתח שוק. היא מהמרת שתקופת זמן מסוימת בה מחירי הנפט נמוכים תגרום לנפילתם של כמה ממפיקי הנפט בעלות הגבוהה".

משתלם לה בטווח הארוך. ערב הסעודית | צילום: thinkstock

ובכן, כן ולא. אין ספק כי יצרניות הנפט צריכות להתרכז בהכנסות, אך ההתמקדות הזו צריכה להיות לאורך זמן – בייחוד כשמדובר בערב הסעודית שהיא מפיקת הנפט הגדולה בעולם בעלות הייצור הנמוכה. הדרך הנכונה לחשוב על עסקי הנפט היא לא בראייה של שנה אחר שנה, אלא מתוך המחשבה שנתונה בידיהם כמות עצומה של נפט אותה הם יכולים למכור עכשיו או בעתיד. ערב הסעודית מנסה למקסם את ההכנסות שלה לאורך כל זמן מכירת מאגר הנפט והיא מאמינה כי הפחתת ההכנסות היום תשתלם לה בטווח הארוך.

בדיוק כפי שנהגה 'סטנדרט אויל' תחת הנהגתו של רוקפלר בעבר. הוא ידע כי הוא מפיק את הנפט בעלות הנמוכה ביותר, ולכן הוא יכול, ע"י הורדת מחירים, להביא את המתחרים שעלות הייצור שלהם גבוהה יותר לפשיטת רגל. מהלך זה הגדיל את ההכנסות שלו בטווח הארוך, על אף שהוא קיבל פחות כסף עבור חבית (והוא מעולם לא העלה בחזרה את מחירי הנפט לאחר שסילק את מתחריו מהדרך), הוא מכר יותר חביות במחיר הגבוהה יותר מעלות הייצור שלו.

כפי שצוין ממקור חדשות אחר: "מחיר הנפט ירד לשפל שלא נראה כמותו מאז 2009, במהלך שעשוי להמיט הרס כלכלי על מדינות כמו רוסיה וונצואלה – אבל יצרנית הנפט הגדולה, סעודיה, נותרה ללא פגע. למעשה, אחד האנליסטים סיפר ל-CNN כי היצרנית הגדולה באופ"ק נהנית מהסערה המאפשרת לה להפיל את מתחריה".

צילום: thinkstock

אלו אכן נשמעים כטיעונים רציונליים. משמעות הירידה במחירי הנפט היא שפרויקטים לייצור נפט בעלות גבוהה עלולים להיעצר- הפרויקט הברזילאי במעמקי האוקיינוס, פרויקט מסוים בקוטב הצפוני ואולי אפילו חלק מחולות הזפת שבקנדה. החברות האמריקאיות ימשיכו לייצר נפט מהבארות שנקדחו כבר, אבל ללא ספק צפויה ירידה בקדיחת בארות חדשים. הרולד האם מ'קונטיננטל משאבים' הבהיר את העניין היטב כאשר חתך את הוצאות ההון ב-41% לשנה הקרובה.

ישנה משמעות נוספת למחירי הנפט הנמוכים והיא ההאטה באימוץ האנרגיה המתחדשת – וכך נשאר שוב יותר מקום לנפט הסעודי בעתיד. זה לא יהיה מפתיע עם חברות כמו טסלה יפגעו משינויי המחירים האחרונים בשוק.

ללא ספק, לכל השחקנים בשוק הנפט – מחירים גבוהים הם ברכה. אבל זה לא אומר שהאינטרסים של מפיקי הנפט בעלות הנמוכה ביותר, המרגישים כי הם נסחטים לאט לאט על ידי היצרנים בעלות הגבוהה, זהים לאינטרסים של כל השחקנים האחרים בשוק. וכאן מונח המפתח לאסטרטגיה הסעודית: נותנים ליצרני הנפט בעלות הגבוהה להזיע בסגנון הישן והטוב של רוקפלר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן