נחיתה רכה: 5 טיפים לחזרה קלה לשגרה לאחר חופשה

בין המחשבה על חזרה למשרד לאחר חופשה, לביו המציאות – יש בדרך כלל מכנה משותף נמוך במיוחד. רבים מאיתנו מצפים לשבת מול השולחנות שלנו, מלאים באנרגיה ויצירתיות שיתדלקו פרויקטים חדשים, אבל מה שבדרך כלל קורה הוא שאנחנו מוצאים את עצמינו מפוזרים לגמרי במשך שעות ואף ימים, תוך כדי ניסיון להתקדם במבול של מיילים ודשדוש מאחורי משימות שנערמות בפנינו בתקופה הביניים הזו.

"חייבים לסגור את כל הקצוות לפני שיוצאים לחופשה", אומרת ג'ולי מורגנשטיין, יועצת לפרודוקטיביות בעבודה ומחברת הספר "אין לבדוק את המייל בבוקר אף פעם". "ברגע שמתחילים בתהליך, הוא נעשה אוטומטי. כל פעם שאני יוצאת לחופשה, זהו התנ"ך שלי".

אם כך, איך אפשר להימנע מההשלכות של פוסט-חופשה ולהפוך אותן למשהו רענן?

תכננו את חזרתכם
כאשר מתכננים את הזמן מחוץ לעבודה, רוב האנשים מתמקדים בהכנות ליציאתם לחופשה. הימנעו מלהרוס את כל המאגרים שצברתם, על ידי טיפול בחזרה שלכם לשגרה כמו משהו נוסף שצריך לקחת אותו בחשבון לפני יציאתכם.

רבים מאיתנו מנסים למשוך כמה שיותר את זמן החופשה על ידי חזרה בשבת בלילה. אך לורה וואנדרקאם, מחברת "אני יודעת איך היא עושה זאת: כיצד נשים מצליחות מפיקות את המקסימום מהזמן שלהן", מציעה כי כדאי לחשוב על חזרה מוקדמת יותר מהרגע האחרון. לדעתה, מומלץ לחזור יום לפני, והיא מדגישה כי כדאי להקדיש זמן לפריקת המזוודה, לקנייה של כמה מצרכים חשובים ולמעבר שקט ללא הפרעות על מיילים – כל אלו יכולים להפחית את ההשפעה של היום הראשון לחזרה למשרד.

בצעו מיון ראשוני של המטלות והפגישות שלכם
אל תחזרו למשרד לאחר חופשה, מבלי לתכנן את היום שלכם – אלא אם כן אתם מעוניינים בעומס.
"הנטייה היא לנסות לארגן את כל הפגישות שפספסתם", אומרת וואנדרקאם. "נסו ככל האפשר לדחוף אותן ליום השני או אפילו לאחר הצהריים, מה שיעניק לכם קצת מרווח".

כדי להימנע מעומס, פנו את היום הראשון לחזרה מכל פגישה | צילום: thinkstock

מורגנשטרן מציעה לשמור את הזמן שהקציתם כדי להדביק את הפערים, ולא למלא אותו בפגישה או מצגת. מבחינתה זה חיוני. "צרו זמן מעבר. אל תקבעו שום דבר ליום הראשון במשרד", היא אומרת, "ותחסמו את הזמן ביומן שלכם. אם תיראו זמינים, אנשים יתחילו לקבוע בו פגישות".

המענה האוטומטי של 'מחוץ למשרד' הוא הדרך הראשונה שלכם להגן על עצמכם – השתמשו בו לטובתכם
המענה האוטומטי של 'מחוץ למשרד' צריך להיות ישיר, עוזר וכנה – אבל לא כנה מדי כמו "אנחנו מאוד צריכים את החופשה הזו". וואנדרקאם ממליצה להשאיר אותו בתקופה בה חוזרים לשגרה – העמיתים שלכם יידעו שאתם זמינים אבל זה יסייע לחסום את הדגל של הפניות החיצוניות, או לפחות להפחית את הציפייה שלהם לתגובה מיידית.

מורגנשטרן מוסיפה כי זה בסדר להציע לאנשים להמשיך ליצור איתכם קשר, כי אולי לא תקבלו את המייל הראשון שלהם. "כל אלו ששולחים מייל, מבינים שיש בעיה והיא שדברים יכולים ללכת לאיבוד כשמישהו לא נמצא. זה לא באמת הלם למישהו – אתם רק מזהירים אותם: 'זה אולי ילך לאיבוד, תרגישו חופשי לשלוח לי עוד מייל בהמשך".

מרגישים מספיק אמיצים? דלגו על הימים בהם אתם מתנפלים על המיילים שלכם
סביר להניח כי אזהרה ידידותית מפני תכנים אבודים בתיבת הדואר שלכם, תרגיע את רוב האנשים. אבל, חלק יטענו כי ניקוי המיילים לפני החופשה זה בדיוק מה שאתם צריכים כדי לחזור למסלול מבלי לבזבז את כל היום על תיבת המייל.
"חלק מהאנשים יסתכלו בזריזות על מה שמסומן בדגל, יראו מה מעניין, ואז ימחקו את הכול, אומרת וואנדרקאם.

עליכם לנסות להיות יעילים – אבל להבין גם שאולי לא תהיו עובדים טובים יותר
וואנדרקאם מסבירה כי תכנון וחזרה מחופשה יכול להיות זמן טוב להתאמה של התפיסה המקצועית שלכם. כולנו שואפים להיות העובדים שמובילים את הצוות, אבל האמונה כי החברה לא תוכל לתפקד בלעדינו יכולה להזיק לטווח הארוך.

היא מתארת חופשה בת חמישה ימים שלקחה פעם, שלפניה הייתה בטוחה כי תוכל להיות זמינה דרך הוויי פיי, וגילתה במהלכה כי זה לא כך. מאחר והיא התכוננה באופן מסוים לזמן בו תהיה מחוץ למשרד, היא הבינה כי האופציה היחידה שנותרה לה – היא לשנות את התפיסה לפיה היא חייבת להיות מחוברת.

"אף צבא לא מחכה למילה שלי כדי לכבוש מדינות אחרות, אומרת וואנדרקאם. "פספסתי כמה דברים, אבל יכולתי להתנצל בפני אנשים מסוימים כאשר חזרתי. פספסתי כמה הזדמנויות, ויהיו אחרות".

למדו לתכנן מראש, להיעזר בעמיתים שלכם לעבודה ולהבין שלפעמים, ייתכן ותפספסו איזו שהיא בקשה של הרגע האחרון. בשורה התחתונה, אם תתכוננו לימים בהם תחזרו מהחופשה – תהיו הרבה יותר פרודוקטיביים בהם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן