נחמדים אינטרנשיונל: איך ממזגים ומכייפים

הם מבינים גם בחוק הבינלאומי וגם בדין האנגלי, אבל נדמה שיותר מכל, השותפים ב־ERM מבינים מה זה להיות נחמדים. "אומרים שאנחנו יותר מדי נחמדים", מספר אחד משלושת הבעלים השותפים, אמנון אפשטיין. "אבל אין דבר כזה להיות יותר מדי נחמדים".

"זו אחת ההחלטות העקרוניות שקיבלנו כשפתחנו את המשרד – שלאנשים יהיה פה נעים וכיף לעבוד. המדיניות שלנו היא תמיד על דלת פתוחה", מוסיף השותף השני גלעד מעוז.

אבל אל תתנו לנחמדות הזאת להטעות אתכם. משרד אפשטיין־רוזנבלום־מעוז הוא אחד המשרדים המובילים והנחשבים בתחום הסחר הבינלאומי, למרות גודלו הזעיר, ומעסיק כבר 23 עורכי דין, מלבד שלושת השותפים. המשרד אף זכה השנה בדירוג האיכות השלישי של מדריך הדירוג היוקרתי צ'יימברס. שלושת השותפים, אמנון אפשטיין, נמרוד רוזנבלום וגלעד מעוז, אף צוינו באופן אישי במדריך ליגל 500, כעורכי דין מובילים בתחום הפיננסיים ובתחום המיזוגים והרכישות. עם הלקוחות שלהם נמנים הבנקים האמריקנים סיטי בנק וברקליס קפיטל, חיפה כימיקלים ואפילו חברת התקשורת וודהפון.

למרות ההתחככות הקבועה עם האליטה הפיננסית, ניכר שרוח המחאה החברתית שנשבה הקיץ בישראל חדרה גם למשרדי חברת ERM. השותפים, לדבריהם, מבינים שהעובד הישראלי, מעבר לחיפוש המתמיד שלו אחר תנאי שכר משופרים, מבקש גם שיהיה לו נעים לבוא לעבודה. "אנשים מוכנים לעבוד קשה, אבל מצפים שהבוס שלהם יודה להם על עבודה קשה ויכבד אותם בתמורה אליה", אומר אפשטיין.

אך כאמור, אין לטעות בתחושת הנעימות הזאת, כי בהתאם לרוח המצוינות הנושבת מהפירמה, שלושת השותפים המייסדים של המשרד עברו תקופות משמעותיות בחו"ל, והביאו איתם משם את נוהלי העבודה הקשיחים והייחודיים בתחומם בארץ. את תרבות החפיף הישראלית החליפה היסודיות, ההקפדה והדייקנות האירופית. "כשאתה עובד במשרד אנגלי, אין דבר כזה להוציא מסמך לא מושלם, מבחינת העמוד, מבחינת הפונט ומבחינת הכל", אומר אפשטיין. "השקענו מאות אלפי שקלים במערכות מחשב מאוד חכמות, מערכות של שמירת מסמכים שאפשר להכניס את המסמך מהבית והמילים מתויקות אוטומטית. עורך דין שיקבל בקשה להכין הסכם בעלי מניות, לדוגמה, יש לו את הוראות הניהול, שזה אלף־בית במשרדים בלונדון".

דלת פתוחה. שותפי ERM. צילום: קובי קלמבנוביץ' ודן חיימוביץ

אפשטיין מבקר את הנטייה הישראלית לעגל פינות ומבהיר כי במקרה בו בנק השקעות הגדול בעולם יקבל מסמך מנוסח עם טעות ולו הקטנה ביותר, גם אם כל העניינים המשפטיים נכונים, העסקה עלולה ליפול באותו רגע.

יחסים בינלאומיים

השיטה הלונדונית טבועה בדמו של אפשטיין (39). הוא גדל לסירוגין בישראל ובלונדון, לאם אנגלייה ולאב ישראלי, סיים בהצטיינות תואר ראשון באוניברסיטה העברית, את התואר השני סיים באוקספורד, שם זכה במלגת פגאסוס היוקרתית. אפשטיין אף עבד מספר שנים במשרד LINKLATERS היוקרתי בלונדון, שם גר עם אשתו, אורית דייגי־אפשטיין, שלימדה באוקספורד. דייגי־אפשטיין אף הייתה במשך כמה שנים יועצת ל־ERM ובאחרונה מונתה כשופטת בבית הדין להגבלים עסקיים.

השיטה הלונדונית והדין האנגלי הם תחום ההתמחות של ERM. גם השותף השלישי, נמרוד רוזנבלום (37), למד באוקספורד והוא גם עו"ד פעיל באנגליה. "הלכנו על הצד הבינלאומי, זה הדבר שאנחנו יודעים לעשות", הם אומרים.

ואכן, מתוך 26 עורכי דין במשרדם, שלושה הם אמריקנים, שניים גרמנים ואחת מבלגיה – ממש מגדל בבל התל אביבי. עורכת דין נוספת, אן מורוקטי (30), התגיירה ועברה ארצה מלוקסמבורג, שם עבדה במשרד הגדול ביותר בדוכסות הקטנה.

לוקסומבורג, למרות גודלה המזערי, היא מקום שהרבה חברות בעולם נרשמות בו, בגלל תנאי המס הנוחים והחוקים המקלים. "זה מאוד נוח ללקוחות שלנו שיש לנו עורכת דין שהיא משם ומכירה את החוקים", מבהיר רוזנבלום. גם הדין האנגלי, שכללים וחוקים רבים בעולם מבוססים עליו הוא משמעותי ביותר למשרד. "חברה ישראלית עושה עסקים עם חברה צרפתית וכל העסקה היא לפי הדין האנגלי, שהוא עתיק ביותר וחל על הרבה הסכמים".

ריבוי עובדים ממדינות שונות גם מקל על הכרת התרבויות השונות. "ללקוחות אנגליים זה ברור שאסור להרים טלפון בשום מצב, כי הלקוח עלול לקבל שבץ", מספר אפשטיין. "כולם יודעים שללקוח אנגלי צריך לשלוח מייל".

כשעוסקים בתחום הבינלאומי, תחומי העיסוק הם מגוונים, החברה עוסקת הרבה מאוד בתחום האנרגיות, שם רוב השחקנים הם בינלאומיים. אפשטיין: "לאחרונה פנתה אלינו חברה אמריקנית שרוצה לרכוש חברת הייטק ישראלית בעלות של כמה עשרות מיליוני דולרים. למה הם באו אלינו? כי יש לנו תת-התמחות בנושא. ההיבט הבינלאומי הוא משמעותי, מעבר למורכבות והידע הספציפי יש לנו יכולת להתנהל מול שחקן זר, להבין את כל הנושא של המיסוי הבינלאומי, איך אתה מתנהג מול עורכי דין אמריקנים, מול אנגלים ומול צרפתים. החברות מגרמניה ומארצות הברית הן היחידות, גם בישראל, שלהן יש ידע להקים תחנת כוח של 50MB, חוות של אנרגיה סולארית, זה משהו שרק חברות זרות יודעות לעשות".

השיטה הלונדונית טבועה בדמו. אפשטיין

להתחיל משרד מאפס

אפשטיין ורוזנבלום שלמדו יחד באוניברסיטה העברית, חלמו בהקיץ במהלך השנים על משרד משלהם. "אמנון ואני דיברנו על הנושא במשך כמה שנים, רק אחרי שהיינו יחד באוקספורד הנושא קרם עור וגידים", מספר רוזנבלום. מעוז (38), שהצטרף לרעיון הקמת המשרד, הוא מכר ותיק של אפשטיין (בן דודו של מעוז הוא חברו הטוב של אפשטיין).

הלך הרוח החברי הזה הוא חלק מההצלחה של המשרד, אף שהשותפים לא ששים לפרסם את הצלחתם. בשנה שעברה סגר המשרד עסקת ענק של כמה מאות מיליוני יורו, שלא פורסמה. בעסקה רכשה חברה גרמנית חברה ישראלית פרטית. במהלך, שהקיף כמה מדינות באירופה, נשלחו תשעה אנשים מהמשרד לעסקה שנסגרה מול משרד אנגלי, השני בגודלו בעולם. עסקה כזאת, שהייתה אמורה לנער את הכלכלה הישראלית ואת תחום המשפטים, הצליחה להישמר בסוד, לשמחתם או אולי לצערם של שותפי ERM.

המשרד מתעסק עם הרבה לקוחות זרים גדולים, בנקי השקעות וחברות השקעות וכך הם מצליחים לחמוק מתחת לרדאר של התקשורת בישראל.

באחרונה, במהלך מתוחכם מצדם של השותפים, הצטרף למשרד שותף נוסף, עו"ד יאיר בנימיני, שהיה שותף מוערך ומפורסם במשרדו של עורך הדין הבכיר יגאל ארנון. בנימיני, אחד מעורכי הדין המובילים בארץ בתחום המסים, עזב את המשרד היוקרתי, כי הבין שהדור הבא של המשרדים הוא המשרדים הקטנים. "המשרדים הגדולים זה נחמד, אבל כשיש לך 70 שותפים מעליך, אין לך סיכוי להתקדם. המשרד שלנו לא מקובע, הוא דינמי ומעניין", מספר מעוז.

מכר ותיק. מעוז

מאפיין בולט נוסף של המשרד הוא צמיחה. נוסף לקומת המשרדים המהודרת שלהם, נוספה באחרונה קומה נוספת, "כולל מרפסת ענקית", הם מתגאים. הקומה הנוספת תביא להעסקת עוד שלוש מזכירות, בנוסף לשש שכבר מנהלות את המשרד.

הכל נשאר במשפחה

השותפים, שמעסיקים 23 עורכי דין, מבינים שהחזות של המשרד היא ככלות הכל, המראה שלהם בחברה. מעוז: "היום לא קשה לשכנע להצטרף אלינו, היה קשה בהתחלה אבל היום אנחנו כבר מותג".

עם זאת, השלושה מקפידים להופיע בעצמם לפגישות החשובות עם הלקוחות ולהפגין מעורבות כמעט בכל פרט בתהליך. "אם לא נהיה שם, הלקוחות לא יבואו", הם אומרים.

אז איך מתפקדים גם כבעלי בית של משרד וגם כעורכי דין בכירים? גם כאן החלוקה מסודרת. אפשטיין, האנגלי המסודר, הוא מנהל כוח האדם מהצד המשפטי, בוחר את עורכי הדין ואת המתמחים. מעוז, הדתי האנרגטי, הוא מנהל המשרד באופן שוטף והאחראי להוצאת החשבונות, ורוזנבלום הוא האחראי למערכות המחשב הייחודיות של החברה.

את המשרדים מנהלת מימי אלמו (23), מזכירתם בשלוש השנים האחרונות, אלמו הייתה קודם מזכירתה של רס"ן דורית מעוז, אשתו של גלעד מעוז וקצינה בכירה בחיל החינוך,

גם למד באוקספורד. רוזנבלום

הכל נשאר במשפחה. גם אשתו של רוזנבלום, מיכל דוברת, היא אדריכלית מצליחה בתחומה.

מי שיזדמן לאחד הברים בתל אביב, עשוי למצוא אותם מבושמים מיין. כחלק ממדיניות "הסבר פניך לעובד" של המשרד, מוזמנים כל העובדים מדי שישה שבועות לערב חברה. בפעם האחרונה הם היו בטאפס-בר ספרדי ולפני כן בערב קריוקי. במאי הקרוב תטוס כל החברה להשתלמות באירופה, כנראה בברלין, שם ישלבו ביזנס עם פלז'ר. אפשטיין: "גילינו שלעובדים הדברים האלה חשובים. כולם על ג'ינס וטי-שרט, זה זמן משותף ושבוע נחמד". בני הזוג, אגב, יישארו בבית.

אף שנדמה כי מדובר בחברה שלא ידעה ימים קשים, השלושה ממהרים להבהיר: "היו לנו ימים קשים, עם לקוח אחד בלבד, ובאמת לא ידענו מה יהיה איתנו. אבל קיבלנו החלטה עקרונית לא לוותר".

יש לכם טיפים לסטאז'רים צעירים?

"אנחנו ממליצים לקחת משרד שהוא סביבת עבודה נעימה, מקום שיכול ללמד אותך את ההתמחות עם הכלים לפרוץ קדימה, לקבל ידע משפטי טוב ולדעת גם מה מתאים לך". 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן