נחשפה התארגנות חמאס שניסתה לבצע הפיכה ברשות הפלסטינית

השב"כ הודיע היום (ב') כי חשף התארגנות צבאית חסרת תקדים של חמאס ברחבי הגדה המערבית ובירושלים, שהחלה, בין היתר, בהכנות לקראת הפיכה צבאית ברשות הפלסטינית.

לפי המידע שהותר לפרסום, מדובר בהתארגנות שהחלה בחודש מאי ואינה קשורה לחטיפת שלושת תלמידי הישיבה ורציחתם. מדובר בתשתית רחבה ביותר, שהוכוונה על ידי מפקדת החמאס בטורקיה והיתה לה שלוחה בירדן. בנוסף להכנת תשתית לביצוע ההפיכה, מטרת ההתארגנות היתה לגרום לערעור היציבות הביטחונית בגדה על ידי סדרת פיגועים קשים בישראל, מתוך תקווה שהדבר יביא בסופו של דבר לאינתיפאדה שלישית.

המידע על ההתארגנות מבוסס על חקירת חשודים שנעצרו. במהלך פעילות השב"כ נעצרו 93 פלסטינים, רובם פעילים מוכרים של חמאס. אחד מהעצורים הוא דוקטור למחשבים, שגויס בעת שהשלים את לימודיו באוניברסיטה במלזיה (יצויין כי במהלך המלחמה בעזה נעצר פעיל חמאס, שעבר אימונים לשימוש במצנחי רחיפה במלזיה).

במהלך חקירת השב"כ נתגלו 24 רובים, חלקם מסוג M-16. לא מדובר בכלי נשק שנגנבו מצה"ל ובשב"כ לא יודעים מאין הם הגיעו. אחת הסברות היא שמקורם בהברחה מירדן. כמו כן, נתגלו גם ששה אקדחים, שבעה מטולים, מחסניות ותחמושת רבה. שוווי הנשק מוערך בכמה מיליוני שקלים. כמו כן, נחשפו מחסני סתר לכלי נשק, בתי מסתור ומכוניות שנרכשו במיוחד לצורך הפעילות והוחרמו כשש מאות אלף שקל במזומן, שנועדו לשמש לצורך רכישת אמצעי לחימה.

הפגנת החמאס ברמאללה, במהלך מבצע "צוק איתן" | צילום: רויטרס

בראש ההתארגנות עמד ריאד נאצר, בן 38 תושדב דיר קדיס בגדה, שגויס על ידי צלאח אל ערורי, הנחשב למפקד בכיר בזרוע הצבאית של החמאס, ואשר יושב במפקדה מיוחדת שהקים בטורקיה ונע על קו טורקיה-קטאר. ההתארגנות בגדה לא היתה קשורה לזרוע הצבאית של חמאס בעזה והתקיים מידור בין שני הגופים. אל ערורי מוגדר בשב"כ כ"מוחמד דף" של חמאס בגדה המערבית.

מהמעצר המנהלי לטורקיה

אל ערורי ישב 16 שנה בכלא הישראלי. במרץ 2010 הגיע לסיכום עם השב"כ, שקיבל תוקף בית משפט, לפיו ישתחרר ממעצר מנהלי. הוא עזב את הגדה והתיישב בסופו של דבר בטורקיה. משם הקים מפקדה שאחראית על ההתארגנות הצבאית בגדה.

מי שליווה את אל ערורי בדרכו לגשר כדי לעזוב את הגדה היה ריאד נאצר. בין השניים היתה היכרות מקודמת מישיבתם בכלא ומפעילותם בארגון. לטענת השב"כ, במהלך הפסקה לשתיית קפה, הטיל אל ערורי, על נאצר להיות מפקד התארגנות ולהכין את התשתית לקראת ביצוע התוכניות השונות שלשמן היא יועדה.

מנצור קיים קשר מול מפקדה קדמית סודית בירדן, שאחד מאנשיה היה עוד זהארן. האחרון שימש בלדר מרכזי להעברת כספים מטורקיה וירדן לגדה. בין המגויסים להתארגנות היו גם מהנדסים ומומחים לכימיה, כדי שיכינו מקומות מסתור וחומרי נפץ.

ברשת היה פעיל גם ד"ר מג'די מפארג'ה מבית לקיא, שרכש תואר שלישי במלזיה ועבר הכשרה בנושא הצפנת מסרים ולוחמת סייבר. עם חברי הרשת נמנו גם צאלח בריכאת, בן ה-35, תושב הכפר בית צפאפה ליד ירושלים, שיש לו אזרחות ישראלית ואשר שימש שליח הרשת למשימות בירדן.

המעצרים סיכלו את תוכניות רשת הטרור שלא הספיקה לבצע פיגועים. בשב"כ מדגישים כי החקירה "מצביעה על המסוכנות הגבוהה הגלומה בפעילות מפקדת חמאס בחו"ל מול הפעילים באזור יהודה ושומרון, נוכח כוונותיה האסטרטגיות של חמאס למוטט את הרשת הפלסטינית".

המידע על פעולת תשתית החמאס ותוכניותיה הועבר לידיעת מנגנוני הביטחון של הרשות והמודיעין הירדני, שלפי פרסומים זרים מקיים קשרים הדוקים עם אלה של ישראל. לטענת השב"כ, עיתוי הפרסום הוא מקרי בעקבות הגשת כ-70 כתבי אישום נגד החשודים, ואינו מיועד לשמש כתעמולה או לוחמה פסיכולוגית ביום שבו דנים בעתידה של הפסקת האש בעזה.

 

לכתבה באתר מעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן