נחתו בישראל: האם המשקפיים של גוגל עומדים בציפיות?

הסמארטפונים שינו את העולם ואת הדרך בה אנחנו מתקשרים עם אנשים אחרים, לטוב ולרע, באופן גורף. אם תעמדו ברחוב טיפוסי ליד שורה של אנשים בתל אביב, או בכל אזור מטרופולין גדול אחר בעולם, סביר להניח שתבחינו בלא מעט אנשים מביטים מטה לעבר המסכים של הטלפונים החכמים שברשותם. אין ספק, סמארטפונים הם דבר מדהים, אך עצם העובדה שאנו נאלצים להסיט את המבט שלנו ולנתק את העין במהלך התקשורת הבין אישית שלנו ברוב הזמן, היא בעוכרנו.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

הבאזז התורן של גוגל מנסה לתקוף את הבעיות הקיימות בסמארטפונים של ימינו ולהיות המוביל העיקרי במהפיכה הטכנולוגית שמתחוללת בימים אלו ובראשם המכשירים הלבישים. אם שעונים, צמידים וקסדות לא הספיקו לכם, במאונטיין וויו יש בשורות עבורכם. המכשיר המסקרן ביותר בשנים האחרונות הגיע לידינו, ורגע לפני שאנחנו חוזרים להשפיל מבט חזרה אל הסמארטפונים שלנו ניסינו להבין כיצד נראה העתיד, דרך המשקפיים של גוגל.

עיצוב: בסיסי ונקי למדי, עם איזון משקל

ל-Glass עיצוב פשוט ונקי, המזכיר מרחוק משקפיים נטולים עדשות. מסגרת הטיטניום המצופה בפלסטיק ותופסני האף, גם הם עשויים טיטניום ומצופים סיליקון, מגדירים את העיצוב הבסיסי של המכשיר. תופסני האף, הניתנים להחלפה, עושים עבודה טובה בכל הקשור בלהחזיק את המשקפיים על חוטם המשתמש.

כל המעגלים החשמליים המפעילים את המכשיר טמונים בתוך 2 אריזות פלסטיק: אחת מונחת מאחורי האוזן וכוללת את הסוללה והרמקול, והשניה נמצאת בקדמת המכשיר ומכילה את המעבד, המצלמה ומכלול התצוגה. נראה שבגוגל בחרו לעשות זאת על מנת למנוע מצב של חוסר איזון בין שני הצדדים של המכשיר וגם על מנת להסתיר את הסוללה המגושמת מן העין ולאזן את כל המתקן באופן שווה. הצד הקדמי של המכשיר רגיש למגע, ומהווה מעין פד מגע באמצעותו ניתן לנווט בממשק של Glass.

התחושה: לא שונה מלבישת משקפיים אחרים

התחושה הכללית מלבישת המשקפיים, בסך הכל, היא אותה תחושה המתקבלת בעת הרכבת זוג משקפיים רגיל או זוג משקפי שמש, כך שבעניין הנוחות אין לנו טענות מיוחדות. כמובן שאנשים שלא רגילים להרכיב משקפיים יצטרכו כמה דקות בכדי להתרגל לתחושה ולעבודה עם Glass, אך אין כאן בשורה של ממש לכיוון החיובי או השלילי. אנחנו די בטוחים שלאחר כמה דקות, לולא כל המבטים שהופנו אלינו בעת חבישת המשקפיים, היינו מתרגלים אליהם ולא שמים לב אל קיומם באופן מיוחד.

הבעיה העיקרית שנתקלנו בה, ואיתה גוגל תצטרך להתמודד, היא כאשר חברינו בעלי המשקפיים ניסו ללבוש את Glass על גבי זוג המשקפיים שלהם, והצליחו לעשות זאת לעתים נדירות ולא בצורה נוחה, שכן הפידבק הראשון שהתקבל הוא שהעינית חסומה באופן חלקי על ידי המסגרת, ולכן הם לא הצליחו לראות את הממשק המלא של Glass. בגוגל כבר סיפרו בעבר כי החברה תשמח לשתף פעולה עם יצרניות משקפיים שונות בכדי להתאים את החוויה גם למשתמשים שזקוקים למשקפיים, כך שהפתרון כנראה יהיה קיים בגירסאות הבאות של המכשיר.

תצוגה

התצוגה של Glass מתבצעת באמצעות מקרן המשולב עם זכוכית פריזמה, המקרין את התמונה על גבי שקף בצידה הימנית העליונה של תצוגת המציאות, דבר המאפשר לתמונות דיגיטליות ותמונות אמיתיות להיות משולבות יחדיו ולהישלח באופן ישיר אל העין האנושית. על פי גוגל, שלא מוכנה לגלות את רזולוציית התצוגה האמיתית של המכשיר, היא שוות ערך לצפייה במסך HD בגודל 25 מטרים ממרחק של 8 רגל (כ-2.5 מטרים), אך אנחנו יודעים שמפתחים ל-Glass עובדים על רזולוציה של 640×360 פיקסלים.

Glass לא מציגה את המידע המוקרן באמצעות מסך, אלא מקרינה באמצעות הפריזמה את האור ישירות אל תוך רשתית העין, כך שלמעשה, מי שלובש את Glass מסוגל לראות את מה שקורה במציאות עם שכבה קטנה של תוכן המשתלבת בשקיפות עם העולם האמיתי. בגלל שהתוכן מוקרן ישירות אל רשתית העין, התמונה הנוצרת ברורה למדי גם בתנאי אור, אך לא ברת השוואה לתצוגה החדה והמתקדמת של הסמארטפונים המובילים בשוק המגיעים עם צפיפות פיקסלים גבוהה. בכל מקרה, באפשרות המשתמשים להזיז בציר התנועה את החלק הקדמי של ה-Glass בכדי לשפר את הפוקוס על התמונה המוקרנת.

?

תפעול ואינטרקציה עם המשתמש

אחד מהדברים המרשימים שנתקלתי בהם בעת הרכבת המשקפיים בפעם הראשונה היא העובדה שהם יודעים לבד מתי מניחים אותם על החוטם והאוזניים. בעת החבישה והמגע עם האף – המכשיר מתעורר ממצב השינה ומציג בפני המשתמש את המסך הראשי של הממשק עם השעה וכתובית Ok Glass, אך חוזר למצב שינה לאחר כמה שניות בודדות של אי שימוש.

Glass מופעל בתחילה עם לחצן הממוקם בחלקו הפנימי של המשקפיים, כך שכאשר המשתמש מרכיב אותם הוא אינו יכול לגשת אליהם בקלות, כך שלצורך ההדלקה וכיבוי המכשיר נאלצתי להסיר לגמרי את המשקפיים ולבצע את הפעולה הרצויה. Glass חוזר למצב שינה לאחר כמה שניות בודדות של חוסר שימוש, אך ניתן להעיר אותם באופן פשוט על ידי נגיעה קטנה בפד המגע המובנה בצידו הימני של המכשיר או הנהון כלפי מעלה.

גוגל טוענת שסוללת ה-Glass תחזיק מעמד יום שלם בעת שימוש ממוצע, אך את הטענה הזו היה קשה לנו לבדוק מכיוון שלא הצלחנו להגיע למצב של שימושיות יום-יומית כתוצאה מחוסר אפליקציות זמינות. בכל מקרה, ה-Glass מכיל שקע Micro USB לטובת טעינת סוללת המכשיר.


תמונה שצולמה באמצעות הגוגל גלאס

מצלמה

אחד מהדברים שהכי מזוהים עם Google Glass, והכי כיפיים שניתן לבצע כרגע באמצעותם הוא השימוש בפקודות קוליות לצורך צילום. המצלמה של Glass מגיעה באיכות 5 מגה פיקסל ומסוגלת לצלם ב-HD 720p. בכל מה שקשור לשימושיות של המצלמה, כאן מגיע שבח עצום לגוגל, שהעצימו את החוויה ככל שניתן והטמיעו חיישן צילום מהיר במיוחד אשר ברגע שתסיימו את המשפט "Ok Glass, Take a Picture" הוא יצלם מיידית תמונת סטילס ויתפוס את זווית הראייה שלכם, קל וחומר לגבי צילום וידאו.

אגב וידאו, צילום אורך כ-10 שניות כברירת המחדל, כאשר במידה וברצונכם להוסיף 10 שניות נוספות, תוכלו לעשות זאת על ידי הקלקה על המשקפיים והקלקה נוספת לאישור Extend Video. נכון לעכשיו, תחילת הצילום נעשית באופן הכי אינטואיטיבי ונוח שנתקלנו בו עד עכשיו, וסביר להניח שכמויות אדירות של מדיה יתווספו לרשתות החברתיות כאשר המכשיר יושק לקהל הרחב, רק כי כל כך קל לעשות זאת באמצעות המכשיר.

קישוריות וסנכרון עם הסמארטפון

ההבדל העיקרי בין Glass למיחשוב לביש אחר הקיים בשוק מבחינת הקישוריות, הוא ששעונים חכמים, לצורך העניין, תלויים בסנכרון עם הסמארטפון בכדי לעבוד ולקבל עדכונים. כאשר Glass הוצג לראשונה, רבים הניחו כי המכשיר יהיה תלוי לחלוטין בסמארטפון בכדי לתפקד. מתברר, כי המציאות רחוקה מכך ו-Glass הוא מכשיר עצמאי לחלוטין שיכול לתפקד לבד לגמרי גם ללא הסמארטפון שלכם, כל עוד הוא מחובר כמובן לרשת האינטרנט דרך Wi-Fi או דרך חיבור נתונים הנעשה ב-Tethering דרך Bluetooth, גם אם הוא מגיע מהאייפון.

הגדרת מכשיר ה-Google Glass נעשית באמצעות אפליקציית MyGlass לאנדרואיד, הדורשת מכשיר המריץ את מערכת ההפעלה בגירסא 4.0.3 (Ice Cream Sanwitch) ומעלה. לאחר סריקת קוד ה-QR המתאים באמצעות המכשיר, ה-Glass יתחבר לחשבון גוגל שברשותכם ותוכלו להתחיל ולהשתמש במכשיר. חשוב לציין כי בשביל להתחבר לרשתות מאובטחות, תוכלו לעשות זאת נכון ועכשיו אך ורק דרך אפליקציית MyGlass.

ברגע שסיימתם לבצע את הפעולה הקודמת, תוכלו ללכת ל-MyGlass דרך האתר של גוגל או להשתמש באפליקציה בכדי להגדיר מספר אפשרויות ב-Glass. נכון לעכשיו, האפשרויות מוגבלות ביותר, אך נכון לעכשיו, תוכלו להגדיר 10 אנשי קשר אליהם תוכלו לגשת על פי שם, חברים ממעגלים ברשת Google Plus אליהם תוכלו לשתף מידע מה-Glass, ניהול האפליקציות במכשיר (GMail, Google Now, Google Plus ו-Path) והגדרת חיבור רשת ה-Wi-Fi.

הממשק של Glass הוא מעין כרטיסיות Google Now הניתנות לגלילה ימינה ושמאלה, והמעבר ביניהן נעשה באמצעות פד המגע ב-Glass, על ידי מחוות Swipe ימינה ושמאלה. בכדי לבחור משהו תצטרכו להקליק עליו, ובכדי לחזור אחורה החליקו את האצבע מלמעלה למטה.


צילום: רויטרס

לסיכום

אי אפשר למתוח ביקורת כלשהי על Glass במצבה הנוכחי, שכן מדובר במהדורת Explorer המהווה מעין אב-טיפוס למפתחים בעיקר (ולעוד כמה שצייצו את הציוץ הנכון בטוויטר), כשהוא קשה מאוד להשגה ובטח לא אמור להתגלגל לידיהם של משתמשים רגילים לפני סיום הפיתוח, העיצוב והבנייה הסופיים של המוצר. סוגיית הפרטיות המתפתחת סביב המשקפיים בהחלט לא מדירה שינה מעיניה של ענקית החיפוש והרגולטורים שצופים בפיתוח המכשיר מהצד.

אין ספק, כי הפוטנציאל של Glass הוא אדיר, ועתיד לשנות חיים של אנשים מסויימים, גם אם לא את שלכם. בעוד אנו מדברים, מפתחים עומלים בקדחנות בכדי להקים את האקו-סיסטם של Glass בהקדם האפשרי ולהביא למשתמשים הפוטנציאליים של המוצר את מירב האפשרויות ואת מקסימום השימושיות שניתן להשיג ממוצר מסוג זה. נכון לעכשיו, פייסבוק, טוויטר, ניו יורק טיימס ועוד כמה אפליקציות נמצאת בדרך לשם, אבל עד שזה יקרה, ה-Glass מרגיש יותר כמו גאדג'ט מגניב שהגיע למשרד וראוי להערצה (ובהחלט לתמונת ווסאח בפייסבוק), אבל חוץ מצילום תמונות וחיפוש בגוגל אין הרבה מה לעשות איתו (פרט להצלחה בדייטים, כמובן).

כפי שציינו מקודם, אתגרים טכנולוגיים רבים עומדים בפני ענקית החיפוש, ביניהם התאמת Glass לבעלי משקפיים, שיפור ניכר בחיי הסוללה ובתצוגה וכל רעיון אחר שעולה לכם בראש. אך אולי האתגר הכי גדול של גוגל, והוא דווקא לא טכנולוגי אלא שיווקי ותדמיתי יותר, הוא לשכנע את האנשים להרכיב משקפיים במהלך כל היום כאשר ראייתם תקינה והם אינם זקוקים לזוג מסיבות רפואיות. חלק מהאנשים יגידו שכן, חלק מהאנשים לא, אבל מה שבטוח זה שההייפ סביב המוצר הזה רק ימשיך ויתעצם, עד אז, חיזרו להשפיל מבט אל הסמארטפונים שלכם.

מפרט טכני:
חבישה: תופסני אף ניתנים להתאמה לכל סוג פנים + תופסני אף ספיירים בשני גדלים

תצוגה: תצוגת HD השוות ערך לצפייה במסך HD בגודל 25 מטרים ממרחק של 8 רגל (כ-2.5 מטרים)

מצלמה: מצלמה באיכות 5 מגה-פיקסל לצילום תמונות סטילס, מצלמת וידאו באיכות HD 720p
שמע: רמקול פנימי כלול

קישוריות אלחוטית: Wi-Fi, Bluetooth

אחסון: 16 ג'יגה-בייט של זכרון אחסון מסוג Flash, המסונכרן עם Google Cloud Storage מתוכם 12 הזמינים למשתמש.

סוללה: אמורה להספיק לשימוש יום עבודה מלא. פיצ'רים מסויימים, כגון הקלטת סרטוני וידאו וביצוע שיחות על גבי פלטפורמת ה-Hangouts, עלולים להפחית את זמן השימוש.

טעינה: יציאת MicroUSB, כבל USB ומטען כלולים באריזה. בגוגל מדגישים כי הם ממליצים להשתמש במטען הכלול ולא באחרים.

תאימות: כל טלפון התומך בקישוריות Bluetooth, אפליקציית MyGlass דורשת סמארטפון המריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד בגירסא 4.0.3 לפחות לצורך הגדרתם של המשקפיים, שימוש ב-GPS ולשליחת הודעות מיידיות.

לכתבה המקורית באתר גיקטיים

כתבות נוספות מגיקטיים:

Any.DO הישראלית משתדרגת, מציגה את Cal

הרצאת השבוע: הדור הבא של הארכיטקטורה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן