ניסים בובליל: "תוכנית התמ"א 38 מגנה רק על מדינת תל אביב"

יכולתם של ישובי ישראל להתמודד עם רעידת אדמה אינה שווה, כך טוען היום נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל. לדבריו, תוכנית התמ"א 38 שנועדה למגן מבנים מפני רעידת אדמה בתוכנית לא שוויונית שמפלה את תושבי הפריפריה לעומת תושבי המרכז ולכן יש למצוא מודל כלכלי שיפתור את הבעיות של חיזוק המבנים גם בפריפריה. "תמ"א 38 היא תוכנית שמתאימה רק לאזורי הביקוש והיא מחזקת בעיקר את מדינת תל אביב". 

בובליל טוען כי תיקון 3 לתוכנית תמ"א 38 שאותו הובילה התאחדות בוני הארץ יכול היה להוות מנוף לחיזוק המבנים אולם הוא נתקל במספר חסמים: ראשית, הצעתה של ההתאחדות בוני הארץ לניוד זכויות בניה בין ערים טרם התקבלה. ההצעה כוללת חיזוק מבנים כמו גני ילדים באזורים פריפריאליים כמו בית תמורת זכויות בניה בערים גדולות כמו םתח תקווה או רמת גן. 

בנוסף, אומר בובליל כי הרשויות המקומיות מונעות התקדמות פרויקטים לחזוק מבנים על ידי הקמת חברות עירוניות אשר לטענתו "מלאימות" את הפרויקטים ומונעות את פעילותם של קבלנים בתחום זה. לדבריו, "הרשויות רואות בתמ"א 38 מנוף כלכלי ובאמצעות החברות העירוניות הן גורפות רווחים על בסיס הזכויות שניתנו לדיירים שזקוקים לחיזוק מיידי . נושא זה מחייב התערבות של הרגולטור או של הממונה על ההגבלים העסקיים". 

רעידת אדמה | צילום: רויטרס

עוד טוען בובליל כי רשויות מקומיות כמו תל אביב מתעלמות מתיקון 3 לתמ"א 38 הארצית ואין בכוונתן לאפשר במרבית השטחים את תוספת הזכויות בהתאם לתיקון . הרשויות גם מעמיסות על הפרויקטים דרישות תכנוניות ורגולטוריות רבות שאינן ברות ביצוע כמו יצירת מקומות חניה באזור בנוי שמונעות את קידומם של חלק גדול מהפרויקטים.

היום התקיים בכל הארץ תרגיל של פיקוד העורף המדמה אסון טבע נרחב, כמו רעידת אדמה. במסגרת התרגיל וסדות חינוך, משרדי ממשלה ומוסדות ציבור ברחבי הארץ יתרגלו יציאה ממבנים סגורים.

בתגובה לטענותיו של בובליל נמסר מעיריית תל אביב: "בניגוד לנטען, עיריית תל אביב-יפו אינה מתעלמת מתיקון 3 לתמ"א. הועדה המקומית תל אביב-יפו אישרה מדיניות ליישום תיקון 2 לתמ"א, והצעה למדיניות לתיקון 3 תובא בקרוב לדיון בוועדה, ולאחר החלטת הועדה היא תיושם בהתאם להחלטה ברחבי העיר".

"עוד נמסר כי על מנת לעודד מימוש פרויקטים לחיזוק מבנים במסגרת תמ"א 38, החליטה העירייה למנות את החברה העירונית "עזרה וביצרון" כגורם שיסייע לדיירים וילווה אותם בהובלת פרויקט מורכב מסוג זה, החל מתהליך בדיקות ההיתכנות, דרך ההתקשרות עם קבלן וכלה בפיקוח וליווי הליכי התכנון והביצוע".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן