ניצחון מצויר: סין בדרך לכבוש את תעשיית סרטי האנימציה העולמית

ב-80 השנה שחלפו מאז שוולט דיסני הוציא לעולם את סרט האנימציה הראשון באורך מלא, שלגייה ושבעת הגמדים, חברות אמריקאיות שלטו לחלוטין על עסקי סרטי האנימציה הגלובליים. במשך עשורים דיסני היה אלוף האנימציה, זה שאין עליו עוררין, אך משנות ה-90 התמונה השתנתה. החברות Dreamworks Animation, Blue Sky Studios, Universal/Illumination, Sony Pictures Animation ו פיקסאר (שנרכשה אחר כך על ידי דיסני), נכנסו לשטח עם תוצאות שהיו באופן כללי חיוביות, ולפעמים אף מדהימות.

אף חברה מחוץ לאמריקה לא היוותה אתגר רציני עבור ההגמוניה ההוליוודית בשוק סרטי האנימציה. ליפן, אנגליה, צרפת ומדינות נוספות יש תעשיות אנימציה כבר שנים, אבל הקהל של הסרטים שלהן הוא בעיקר מקומי, ולכן חברות ההפקה במדינות האלו מוגבלות בהזדמנויות הפיננסיות שלהן. סרטים כמו אסטריקס (צרפת) או דורימון (יפן) אולי הרוויחו מעל ל-50 מיליון דולר מההכנסות בתיאטראות, אבל ללא רווחים עולמיים מהסכמי הפצה בטלוויזיה, ממכירות הווידאו הביתי, מהסכמים בתחומי המוצרים והמשחקים ועוד – החברות שמפיקות את הסרטים האלו לא יכולות לגרוף את הרווחים שהן צריכות כדי להתחרות בזירה העולמית.

התפתחויות שמתרחשות לאחרונה בסין, מציעות כי כל זה עומד להשתנות. השלטון המרכזי, יחד עם הממשלים הפרובינציאליים והמוניציפליים בסין, השקיעו באנימציה במשך שנים, ולאט לאט אך בבטחה – השקעות אלו החלו להניב פירות. היכולות הטכניות והאמנותיות בסין הולכות וגדלות, ולמרות שאין עדיין חברות סיניות מקומיות שמסוגלות להפיק להיט אנימציה עולמי, ישנם יותר ויותר סרטים שתופסים חלק נכבד יותר מנתח השוק המקומי.

ככל שהרווחים מסרטים מצוירים בשוק המקומי יגדלו, יכולת הסינים להתחרות בשוק העולמי רק תעלה | צילום: thinkstock

והשוק הזה גדל במהרה. בקרוב הוא גם יעלה על צפון אמריקה כשוק הגדול ביותר בעולם, בעקבות מעמד ביניים גדול שהולך וצומח גם כן. ההזדמנויות העסקיות המקומיות שיש למפיקי אנימציה סיניים יצמחו כמו פטריות אחרי הגשם – ככל שהקהל הסיני אשר צופה בסרטים יתרחב, גם גיאוגרפית לתוך ערים מהמעגל השלישי והרביעי, וגם דמוגרפית למשפחות עם ילדים, וככל שהשיווק לקהלים האלו ישתפר.

ככל שסרטים סיניים מצוירים יוכלו עם הזמן להרוויח מאות מיליוני דולרים במגרש הביתי, היכולת שלהם להתחרות בעולם ולהשיג טאלנטים ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים רק יגדלו. במאים, תסריטאים ואמנים מהשורה הראשונה ילכו למקום בו נמצא הכסף, וסין בהחלט נמצאת בדרך להיות מרכז ההון העולמי עבור תעשיית הסרטים בעולם, גם אם היא עדיין לא מרכז היצירתיות.

סרטים שמציגים כיום בתיאטראות הסיניות, מציעים הצצה לעתיד. The Monkey King: Hero Is Back, הוא סרט משפחה מצויר בתלת ממד שלא רק כבש את שיאי הסרטים המקומיים בקופות, הוא גם עלה על התוצאות של כל סרט מצויר אמריקאי שאי פעם יצא בסין. הסרט, אשר נכתב ובוים על ידי טיאן שיאפנג והופק על ידי חברת הבידור Zhejiang HG, גרף 139 מיליון דולר עד היום. מדובר ב-50% יותר מהשיא הקודם שהוחזק על ידי סרט אמריקאי, קונג פו פנדה 2, ו-100 מיליון דולר יותר מהסרט שהחזיק את השיא המקומי קודם לכן, Boonie Bear: Mystical Winter, שגרף 48 מיליון דולר בתחילת השנה. The Monkey King: Hero Is Back מוכיח כי סרט מצויר סיני יכול להרוויח בטריטוריית הבית שלו כמו שסרט הוליוודי יכול להרוויח בצפון אמריקה.

למעשה, אנימציה מקומית צריכה להיות בין נתחי השוק בעלי הצמיחה המהירה ביותר של עסקי הסרטים בסין במשך 3-5 השנים הקרובות. מאז שרשויות הסרטים הסיניות התירו ייבוא של 5-6 סרטי אנימציה הוליוודיים בלבד בכל שנה, הסרטים המקומיים הם אלו אשר יניעו את רוב הצמיחה העתידית של השוק הפונה למשפחות. וישנם סימנים שחברות האנימציה הסיניות מוכנות למלא את חלקן בעסק. למרות שסין עוד צריכה להשלים פערים בכמה דברים, היא נמצאת על הגל עם כמה סרטים חדשים שנמצאים בפיתוח. אלו מבוססים על תסריטים שכתבו טאלנטים אמריקאים, והמימון שלהם הגיע מחברות אנימציה סיניות מובילות. השילוב של טאלנט עולמי מהשורה הראשונה, יחד עם כסף סיני, יציג במהרה איום תחרותי עבור מנהיגי האנימציה באמריקה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן