“נמצאו כשלים בתרגיל עצירת דליפת נפט של נובל אנרג’י”

האם אסון אקולוגי מדליפת נפט לים יכול להתרחש גם בחופי ישראל? הבוקר פורסם כי בתרגיל עצירת דליפת נפט של חברת נובל אנרג'י נמצאו כשלים ותקלות. התרגיל נערך על ידי המשרד להגנת הסביבה כבר באוקטובר 2012. עמותת צלול הגישה בקשה למשרד לקבל את הדוח המלא על התרגיל אך נענתה בסירוב. 

לטענת העמותה, במהלך התרגיל התברר כי חברה אין ציוד תקין למניעת דליפה ואין צוות מיומן לטיפול בתקלות בקידוחים. עוד טוענים בצלול כי נובל אנרג'י מסרבת למסור את הדוח על התרגיל בטענה כי הוא יחשוף סודות מקצועיים של החברה וכי העובדה כי תגובתה של חברת האנרגיה כי מדובר בתרגיל פנימי רק מדגישה את המחדל.

 
אסדת קידוח ימית | צילום: רויטרס

מנכ"ל עמותת צלול מאיה יעקבס אמרה כי "לא ייתכן שכשלים חמורים כל כך בתרגיל הנוגע לכלל הציבור מוסתרים ממנו זמן רב כל כך. מדובר על סכנה שמרחפת מעל הים ששייך לציבור כולו. אנו דורשים מהמשרד להגנת הסביבה לפעול בשקיפות מלאה ולדווח לציבור על התרגילים שנעשים עם חברות הקידוח ובייחוד על הכשלים שעולים מהם. רק קיומם של סטנדרטים, שקיפות ומוכנות לכל תרחיש, בשילוב יכולת בקרה מקצועית ואכיפה הדוקה, יאפשרו לפתח את תעשיית הקידוחים ובמקביל לשמר את משאב הים הייחודי של ישראל".

המשרד להגנת הסביבה אישר כי אכן התגלו כשלים במהלך התרגיל שנערך לנובל אנרג'י. בדוח שהוציא המשרד על התרגיל נאמר כי כל התרגיל לא נוהל עם תרחיש ועם פרמטרים למדידה ובדיקה. זהו תרגיל טכני בסיסי ופרמטרים חשובים כמו אספקת דיספרסנטים, פינוי שמנים על ידי כלי שייט אחרים, ספינת אספקה, לוגיסטיקה ופינוי לא הייתה בכלל חלק מהתרגיל". 

עוד נכתב בדוח כי התרגיל נערך במשך שעתיים, זמן הנחשב לארוך מדי עבור התרחיש שנבדק וכן כי הוא בוצע באזור בים שלא מייצג כלל. במשרד סיכמו את התרגיל בכך ש"כתרגיל טכני בסיסי של הפעלת ציוד הוא נוהל ברמה סבירה אך כשלים בציוד ובהכשרת צוות מיומן ואימונו, באו לידי
ביטוי בחוסר אפקטיביות של פעולת האצירה והשאיבה. כלי השייט בהחלט ראויים אך חובה להשקיע מידית בלשפר ולאמן ולוודא כשירות ציוד לתקרית אמת".

בתגובה לטענות צלול אמרו בנובל אנרג'י: "מדובר בתרגיל פנימי וייזום לבדיקת מוכנות הציוד והצוות, שנערך על ידי החברה לפני למעלה מ-3 חודשים, כחלק משגרת העבודה ותוך תהליך הסקת מסקנות, התייעלות ושכלול מתמיד ומיידי. הסיטואציה שדומתה טופלה תוך זמן קצר, ובצורה יעילה".

חברת נובל אנרג'י האמריקאית עוסקת בחיפוש והפקת נפט וגז טבעי. במסגרת פעילותה של החברה בישראל, היא שותפה בקידוחי הגז והנפט הגדולים בישראל, ביניהם פרויקט תמר, אשר על פי ההערכות פוטנציאל הגז בשדה מגיע ל-9.71 טריליון רגל מעוקב ובפרויקט לווייתן הנחשב לתגלית הגז הגדולה במזרח התיכון עם פוטנציאל של 453 מיליארד מטר מעוקב גז טבעי.  

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן