נעליים מספרות: מחקר חדש מראה שהרגליים שלכם מגלות עליכם הכל

מהיום, אם ברצונכם לדעת יותר על האדם הזר העומד מולכם, פשוט הביטו על הנעליים שלו. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת קנזס שבארה"ב מצא כי ניתן לזהות 90% מתכונותיו של אדם, גם אם הוא זר על בסיס הנעליים שהוא נועל. המחקר שנערך על ידי פסיכולוגים, מצא כי אנשים הצליחו לזהות במדוייק גיל, מין, רמת הכנסה ואפילו עמדות פוליטיות רק על פי נעליהם של אחרים.
 
החוקרים, בראשם עומד הפסיכולוג עומרי גילת , ערכו ניסוי חברתי בו השתתפו 63 סטודטים מהאוניברסיטה. במסגרת הניסוי, הוצגו לנחקרים תמונות של 208 זוגות שונים של נעליים. הנחקרים בחנו את הסגנון של הנעליים, מחירן, צבען ומצבן האסטתי ושייכו אותם לתוכונות אופי של בעליהן. 

בעליהן של הנעליים היו מתנדבים אשר מילאו שאלון אישיות בו פירטו תכונות אופי שונות שלהם. הסטודנטים שבחנו את תמונות הנעליים, התבקשו ליצור פרופיל אישיותי של בעליהן, הכולל: גיל, מין, מצב משפחתי וסוציו-אקונומי, עמדה פוליטית, מידת יציבות נפשית עוד. 

ממצאי הניסוי מצביעים על כך שנעליים חושפות מידע אישי רב על בעליהן, בין אם אלה מעוניינים בכך ובין אם לאו. לטענת החוקרים, הנעליים מכילות רמזים שונים המעידים על תכונות האופי של מי שנועל אותם. כך למשל, נעל יקרה וחדשה, שייכת בדרך כלל לאדם עמיד כלכלית, נעל צבעונית משוייכת לאדם מוחצן ואילו נעליים שנראו אסטתיות אך לא יקרות היו שייכות לאנשים שקולים המודעים לעצמם. 

בעוד רמזים אלו נתפסים כברורים למדי, היו גם סימנים מפתיעים שבאמצעותם זוהו תכונות אופי מסויימות. אנשים אדיבים בדרך כלל לובשים נעליים נוחות ושימושיות, מגפיים המגיעות עד לקרסול מתאימות לאנשים עם אישיות אגרסיבית ונעליים לא נוחות ננעלות בד"כ על ידי אנשים שאישיותם מעידה על ההיפך הגמור. 

אחד הממצאים המפתיעים ביותר התייחס למצב מערכות היחסים של נועלי הנעליים. מתברר כי אנשים הנמצאים במערכת יחסים מלחיצה שעתידה אינו בטוח, נועלים בדרך כלל נעליים חדשות ושמורות היטב. לטענת החוקרים, הביסה לכך היא דאגה מופרזת של אותם אנשים בנוגע למראה החיצוני שלהם, מחשש שיחשפו בעיותיהן האמיתיות. 

בנוסף, כדאי לדעת שדווקא תמונות הציגו את הנעליים המשעממות ביותר למראה, בעלות צבע נייטרלי, צורה "רגילה" ומחיר ממוצע, הצליחו לבלבל את הנחקרים, שלא יכלו לנחש את תכונות האופי של בעליהן. לטענת החוקרים מדובר באנשים בעלי בטחון עצמי גבוה שלרוב לא ממש אכפת להם מה דעתם של אחרים ולא מעוניינים לבלוט מול אחרים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן