נפרדים מהחוט והמחט: הכירו את פריצת הדרך הישראלית שמאפשרת סגירת פצעים ללא תפירה

לא הרבה השתנה במהלך 5,000 השנים האחרונות בכל הנוגע לטיפול בפצעים פתוחים גדולים. בדיוק כפי המצרים הקדמונים השתמשו בחוט ומחט כדי לתפור את פצעיהם, כך משתמשים הרופאים בימינו באותה "טכנולוגיה" על מנת למנוע זיהום ולהחיש את הריפוי. יחד עם זאת, כאשר הפצע גדול מדי, מורכב מדי או שהפצוע נתון בסכנה גדולה יותר, פרוצדורת התפירה הרגילה לא תעזור. בכתבה שהתפרסמה באתר NoCamels מסביר ד"ר מוריס טופז על פריצת הדרך שהשיג בתחום.

כמי שטיפל בנפגעים כמחלק מתפקידו כמנתח פלסטי בכיר במרכז הרפואי הילל יפה בחדרה, הבין ד"ר טופז שתפירה לא יכולה לאטום חתכים ולאחות את העור יחד באופן שיביא לריפוי מיטבי. ברוב המקרים, ניתוח היה הפתרון האפשרי היחידי על מנת לטפל ולסגור פצעים מורכבים. זה מה שהביא את ד"ר טופז לפתח שיטה ייחודית לסגירת פצעים שנקראת TopClosure.

השיטה היקרה מפז, שכבר מיושמת כיום בבתי החולים בארץ, פועלת על ידי מתיחת העור סביב הפצע כך שלא נדרשת הרכבה של עור ומבטיחה שהפצע ייסגר באופן אסתטי ותקין. ד"ר טופז מקווה שהשיטה תהפוך בקרוב לסטנדרט בטיפול בפצעים חמורים.

מערכת הורדת המתח של TopClosure מורכבת משני חלקים: כבלי הידוק ותופסנים הניתנים לחיבור. הכבלים מגיעים באורכים שונים על מנת להתאים לגודל הפצע, והתופסנים מגיעים עם צד דביק המאפשר לקבע אותם על העור וכן חורים לאטבים, במקרה שדרושה תמיכה נוספת. שני התופסנים ממוקמים האחד מול השני בשני צדי הפצע, בדומה לשני בסיסי תמיכה של גשר והכבל נכרך סביבם ומושך את קצוות העור האחד אל השני עד שהם נסגרים. האטימה הסופית נעשית על ידי תפרים. "זו למעשה שיטה חדשה לסגור פצעים", אומר ד"ר טופז. "תפירה מבחינתי הוא עניין אנכרוניסטי – אנחנו לא צריכים לסגור פצעים עם תפרים, אנחנו צריכים לסגור אותם עם מערכת מהסוג הזה".

המערכת שעשויה מפולימר ספציפי תוכננה להיות חזקה מספיק על מנת לתמוך בלחץ הנדרש, אך לקרוס בדיוק לפני שהמתח הופך לכזה שעשוי לקרוע רקמות עור. היא עושה שימוש בתכונות הביו-מכניות של העור על מנת להביא לאופטימיזציה של סגירת הפצע – באופן טבעי או בניתוח. לפי ד"ר טופז, ה-TopClosure מעמיסה על העור מתח הקטן פי 10,000 מזה שמופעל בתפירה רגילה. "אם הייתי עושה זאת עם תפרים, זה היה מסב כאב רב מאוד עבור הפצוע".


כך זה נראה. מערכת TopClosure

ואכן, השיטה החדשה צפויה לשפר באופן משמעותי את הפרקטיקות הקיימות. ניתן להשתמש בה לפני ניתוח על מנת להכין את חיתוכי העור שמתבצעים במהלך הניתוח כך שישחררו מתח על העור. לאחר הניתוח ניתן להשתמש בה כתמיכה נוספת יחד עם התפרים על מנת להאיץ את ההחלמה. השיטה גם משמשת בבתי חולים שדה, כ"חוסם עורקים מודרני", על מנת לטפל בפצעי קרב באופן זמני ולמנוע זיהום בזמן שהפצוע מחכה לטיפול הרפואי.

ד"ר טופז משתמש בשיטה כבר שנים, אך את המוצר המוצע לשוק לקחת לו וצוותו ליצור כמה חודשים. לאחר מכן נדרשו מספר שנים של שיפורים. ד"ר טופז תעד כל ניתוח שביצע באמצעות TopClosure ויצר רקורד נרחב של סוגי פצעים שונים, במיקומים שונים בגוף ואצל פצועים מסוגים שונים, אשר מראים מתי השיטה עבדה ומתי לא.

על אף שניתוחי תפירה ארוכים ומסובכים ידרשו שימוש פולשני ב-TopClosure, כלומר שימוש במהדקים, הצלקות הפוטנציאליות שיוותרו, הן עדיין מינוריות ביחס לצלקות העמוקות שיוצרת שיטת התפירה והמתיחה או השימוש בהרכבת עור.

"הדבר החשוב ביותר ב-TopClosure הוא הפשטות שלה", אומר ד"ר טופז. "רופאים בדרך כלל אומרים – למה לא חשבנו על זה קודם? מה שאני רוצה הוא שכל רופא וכל מטופל ייחשף לזה כטכנולוגיה עולה שיכולה להיות מיושמת בכל מקום בעולם, ללא פרוצדורות של ניתוחים פלסטיים מורכבים".

נכון לעכשיו TopClosure מפרסמת עוד עדכונים על שימושים בה בכתבי עת מדעיים. יחד עם זאת, בהתחשב בתרבות הקונסרבטיבית של העולם המדעי , ייקח זמן עד שהשיטה תתקבל כלגיטימית ושכיחה בקרב מנתחים מסביב לעולם. בינתיים, שלושה סוגים של המערכת ניתנים לרכישה באתר החברה.

כתבה זו פורסמה במקור ובאישור על ידי NoCamels.com – Israeli Innovation News

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן