נפרדים משנת 2014: כך הפכה השנה החולפת ל"שנת האנרגיה" בעולם

לא מעט אירועים משמעותיים התרחשו במהלך השנה החולפת, וסביר להניח שיזכרו עוד שנים ארוכות: תחום התעופה סיפק לא מעט תעלומות (מהיעלמות המטוס המלזי בתחילת השנה ועד להתרסקותו המיסתורית של מטוס חברת "אייר אסיה" בתחילת השבוע), הפוליטיקה העולמית געשה סביב המתיחות בין רוסיה לאוקראינה והיחלשותה של ארה"ב בזירה הבינ"ל, צמיחתו של ארגון דעא"ש שינתה את מפת האיומים העולמית, ואפילו בתחום הספורט אירעו כמה אירועים בלתי נשכחים, ובראשם משחקי המונדיאל שנערכו הקיץ בברזיל.

אך עם כל הכבוד לנעשה באותם תחומים, שנת 2014 היא קודם כל "שנת האנרגיה". משק האנרגיה העולמי עבר במהלך השנה החולפת מהפכה של ממש, כשמפת האנרגיה העולמית עברה טלטלה בקנה מידה היסטורי, לא פחות. שחקנים חדשים זינקו, שחקנים וותיקים ירדו מגדולתם (לפחות בינתיים), וכל השינויים השפיעו בהמשך על מהלכים פוליטיים, מדיניים וכלכליים ברחבי העולם כולו.

אך בנוסף לכל מה שכבר קרה, מעניין במיוחד לבחון את כל מה שעוד יקרה. שנת 2014 תיזכר כ"שנת האנרגיה" לא רק בגלל השינויים והטלטלות אשר התרחשו השנה, אלא גם (ואולי בעיקר) עקב התשתיות אשר הונחו במהלך השנה, ואשר ימשיכו להשפיע ולשנות את התחום גם בשנה הקרובה. ההחלטות והחוקים אשר התקבלו, ההסכמים אשר נחתמו והמגמות אשר החלו בשנה החולפת צפויים להמשיך ולהתפתח ולתת את אותותיהם גם בשנים הקרובות – אז נוכל כולנו להביט לאחור ולהיזכר בשנת 2014 כ"שנת האנרגיה". אז כיצד השתנה התחום המודבר במהלך השנה החולפת?

צילום: thinkstockphotos

הנפט צנח, פצלי השמן זינקו

הסיפור הגדול והמוכר היטב של שנת 2014 הוא ללא ספק צניחת מחירי הנפט ברחבי העולם. המאבק בין מדינות אופ"ק (בהובלת סעודיה) לבין ארה"ב צבר תאוצה במהלך החודשים האחרונים, כשהסעודים פעלו ככל יכולתם בכדי "להציף" את השוק, סירבו להגביל את כמויות ההפקה, והביאו לצניחה אדירה במחירו של הזהב השחור (הגדולה ביותר מאז שנת 2009). מטרתם של הסעודים הייתה כפולה: מחד, הם רצו לפגוע בממשל האיראני (עמו הם מסוכסכים) ולפגוע במנוע הצמיחה המרכזי של המשק האיראני (ובכך הם מצליחים היטב). מטרתם השנייה הייתה לפגוע בתעשיית פצלי השמן בארה"ב, אשר הולכת ומבססת את מעמדה כשחקן מרכזי בתחום יצוא הנפט בעולם.

על פי תפיסתם של הסעודים, הורדת מחיר הנפט בעולם אמורה הייתה להנחית מכה אנושה על התעשייה האמריקאית המתפתחת – ובכל לסלק את "האיום" המערבי. אך בארה"ב מסרבים להרים ידיים, להיום אף דווח כי ממשל אובאמה צפוי לאשר הקלות בייצוא הנפט מהמדינה (לרבות חלוקת סובסידיות לחברות הפועלות בתחום) – בכדי לחזק את החברות הצעירות ולסייע לתעשייה בזמן המחירים הנמוכים.

הצניחה במחירי הנפט השפיעה על מגוון אדיר של תחומים ומהלכים עולמיים: המשבר הכלכלי החמור ברוסיה הוא תוצאה ישירה של ירידת המחירים, מחירי הייצור ברחבי העולם כולו צנחו וחיזקו את התעשיות, מחירי התחבורה ירדו משמעותית, ואפילו ניתן לקשור בין הירידה במחיר הנפט לבין ההתחממות המפתיעה ביחסים שבין ארה"ב לבין קובה.

הצד השני של המשוואה הוא כמובן תעשיית פצלי השמן המתפתחת. כבר מספר שנים שפרשנים רבים מעריכים כי מדובר במהפכה של ממש, אך נראה כי רק השנה החלה הטכנולוגיה לתת את אותותיה הלכה למעשה. ארה"ב הפכה במהלך השנה לעצמאית מבחינה אנרגטית, וצפויה במהלך השנים להפוך, כאמור, לאחד הגורמים המרכזיים בתחום ייצוא הנפט בעולם. ההשלכות של מהלך שכזה הן כמובן אדירות, ורק ימים יגידו להיכן יתפתחו פני הדברים.

אך חשוב ככל שיהיה העיסוק המתמשך במחירי הנפט, חשוב לזכור כי שוק האנרגיה לא מסתכם רק בכך. מגמה נוספת (ומדאיגה במיוחד) היא הזינוק בשימוש בפחם ברחבי העולם, חרף כל הניסיונות למצוא תחליף ראוי לשימוש המזהם. בשנת 2014 המשיך הפחם לשמור על מעמדו כמקור האנרגיה המבוקש ביותר בעולם, וכתוצאה ישירה מכך – שנת 2014 היא השנה החמה ביותר בכדור הארץ, מאז החלו המדידות הרשמיות בשנת 1880.

מעצמת האנרגיה הגדולה בעולם: סין

אם שנת 2014 אכן תיזכר כ"שנת האנרגיה" בעולם, אין ספק כי סין היא אחד הגורמים המרכזיים לכך. מעצמת הענק חלפה לפני מספר חודשים על פני ארה"ב בדרכה לתואר "הכלכלה הגדולה בעולם", ובדרך גם רשמה את ההתרחבות האנרגטית הגדולה ביותר בהיסטוריה. כל תחומי האנרגיה בסין צמחו בשנה החולפת בשיעור אדיר, ובסין משקיעים גם סכומי עתק כדי להפוך למעצמה אנרגטית בפני עצמם. הנה רק כמה מנקודות הציון המשמעותיות בשנה החולפת:

– סין הפכה השנה ליצרנית הגדולה בעולם של אנרגיה סולארית ושל אנרגיה מהרוח, לאחר שהשקיעה מיליארדי דולרים בהקמת חוות ענק של לוחות סולאריים והקמת תחנות מיוחדות להמרת הרוח לאנרגיה חשמלית.

– סין אישרה השנה תוכנית ענק לפריסת רשת החשמל המתוחכמת והגדולה ביותר בועלם, בעלות כוללת של למעלה מטריליון דולר, אשר תחל בקרוב וצפויה להימשך למעלה מעשור.
– בכלל, בשנת 2014 לא רק הכלכלה הסינית חלפה על פני מקבילתה האמריקאית – גם משק החשמל הסיני הפך לראשונה לגדול ביותר בעולם.

– כדי לספק את צרכי הענק של המשק, סין חתמה השנה עם רוסיה על הסכם לאספקת גז למשך 30 השנים הבאות, בשווי 400 מיליארד דולר. הסכם הענק הזה מבטיח את אספקת הגז הסדירה למשק הסיני הצומח, וכן מעיד על הקרבה המתגברת בין שתיים מהמעצמות הגדולות בעולם – גם ברמה הכלכלית וגם ברמה המדינית.

השקעות עתק באנרגיה סולארית. סין | צילום: thinkstockphotos

– סין היא הסיבה העיקרית לכך שהפחם ממשיך להתחזק כמקור האנרגיה המבוקש בעולם, כשהיא משתמשת כיום ביותר פחם מכל מדינה אחרת בעולם. למעשה, כמות הפחם בה משתמשת הכלכלה הסינית כמעט ושווה לכמות הפחם אשר בשימוש כל יתר העולם גם יחד.

וכמובן, שאי אפשר לסכם את השנה בלי תחום אשר הלך והתפתח בשקט יחסי, אך עשוי להיות משמעותי למדי כבר בשנים הקרובות – הוא תחום האנרגיה הגרעינית. האנרגיה הגרעינית הפכה ל"ילד הרע" של שוק האנרגיה, בעיקר מאז אסון הדליפה בכור הגרעיני בפוקושימה שביפן אשר עורר מחאות ציבוריות ברחבי העולם בדרישה לסגירת תחנות הכוח הפועלות באמצעות כורים גרעיניים. שוב, המובילה את התחום היא סין: בממשל הסיני החליטו להפוך את המדינה ליצרנית האנרגיה הגרעינית הגדולה בעולם, ולשם כך החלו השנה את בנייתם של עשרות כורים ברחבי המדינה. על פי התוכנית אשר אושרה השנה במדינה, במהלך השנים הקרובות תחל בנייתו של כור חדש במדינה בכל 3 שבועות בממוצע. השנה גם בוצעה הנפקה ראשונה של החברה הסינית הלאומית לאנרגיה גרעינית, אשר גייסה מהציבור 2.6 מיליארד דולר באחת ההנפקות המשמעותיות שיצאו מסין לאחרונה. 

כל אלו, כאמור, מצטרפים יחדיו לתמונה כוללת שהיא לא פחות ממדהימה – ומביאה כבר כיום לשינויים של ממש בעולם כולו. תחום האנרגיה עבר תהפוכות רבות בשנת 2014, וצפוי להמשיך ולעמוד במרכז תשומת הלב גם בשנת 2015. ההשפעות, פעם נוספת, צפויות להיות מרחיקות לכת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן