נתונים מצילי חיים: כיצד ה"ביג דאטה" יכולה לסייע במקרי אסון

בנפאל, כמו גם בזירות אסון אחרות בשנים האחרונות, פקטור ה"ביג דאטה" משחק תפקיד חשוב, לצד מאמציהם של צוותי החילוץ והטיפול הרפואי. "ביג דאטה" הוא השם שניתן ליכולת ההולכת וגדלה של איסוף מידע ממספר רב של מקורות, וניתוחו לצרכים שונים באמצעות אלגוריתמים מורכבים.

תבניות אותן אדם בודד אינו מסוגל לראות, מתגלות מתוך ניתוח המידע ומאפשרות למצוא פתרונות לבעיות שונות. אסונות הם מצבים רועשים ומלוכלכים – בדיוק המקרים בהם "ביג דאטה" יכולה לעזור ולהכניס הגיון בחוסר הסדר. הכמות העצומה של המידע שאנחנו אוספים באמצעות המכשירים הסלולריים, לוויינים, והרשתות החברתיות, יכול לשחק תפקיד במציאת הדרך הטובה ביותר במצבי אסון.

הרבה מעבודת פיתוח המערכות שמאפשרות שימוש ב"ביג דאטה" בזמן אסונות, החלה לאחר רעידת האדמה בהאיטי ב-2010 והצונאמי ביפן ב-2011. ארה"ב ויפן החלו בתוכנית מחקר משותפת למציאת מתודות לשימוש במידע על מנת להקל על הנטל שיוצרים אסונות טבע, שהורגים אלפים מדי שנה וגובים מחיר של מיליארדים מהכלכלה העולמית.

ארה"ב ויפן משקיעות מיליוני דולרים בכך, אך מן הצד השני של הסקאלה, מתפתחות יוזמות פרטיות הנתמכות באמצעות מימון המון. כך למשל התקבצו קבוצות של מתנדבים לאחר ההוריקן סנדי, על מנת ליצור מפה של ניו יורק המראה היכן ניתן להשיג דלק בעיר. כך היה גם לאחר הטייפון הייאן שהכה בפיליפינים – מתנדבים בשיתוף הצלב האדום, יצרו פלטפורמה שמיפתה את הנזק באזורים שונים בהתבסס על "ביג דאטה".

"ביג דאטה". מכניסה מימד של סדר בבלגן | צילום: thinkstock

ארבעת האלמנטים המרכזיים של ניהול אסונות הם מניעה, הכנה, תגובה ושיקום. "ביג דאטה" יכולה לעזור עם כולם. מערכות מבוססות מידע יכולות לנסות לפצח אסונות כמו התקפות טרור ולמנוע אותן, אך כאשר מדובר באסונות טבע, כמובן שמניעתם היא בלתי אפשרית ולכן המיקוד הוא בחיזוי ובהתמודדות איתם.

חברות כמו Terra Seismic מבצעות ניטור בזמן אמת המתבסס על תמונות לוויין ונתונים סביבתיים, שלדבריהם יכולים לחזות רעידות אדמה בכל מקום בדיוק של 90%. התראה מוקדמת תאפשר להתכונן טוב יותר והגיב מהר יותר.

בהיבט של תגובה, למידע העצום שנאסף מלוויינים, סמארטפונים, רשתות חברתיות ומזל"טים, המכונה "Big Crisis Data", יש חשיבות ביצירת "מפות משבר", שיכולות להכווין ארגוני סיוע וחילוץ אל האנשים והאיזורים שהכי זקוקים להם. כוחות המרינס האמריקאים היו מהראשונים שהגיעו לשטח לאחר רעידת האדמה בהאיטי והעידו שמפה כזו שיצרה חברת Ushahidi היוותה עזרה משמעותית.

חברות האינטרנט הגדולות, שמחזיקות ביותר מידע על אנשים מכל אחד אחר, תורמות גם הן למאמץ. גוגל ופייסבוק השיקו מערכות שנועדו לעזור לאתר נעדרים לאחר אסונות ונעשה בהן שימוש גם כעת בנפאל.

"הביג דאטה" כנראה לא תוכל למנוע אסונות בעתיד, אך היא יכולה לצמצם את מספר הקורבנות לאחר האסון וההשקעה בהן בהחלט משתלמת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן