נתוני האבטלה הצילו את וול סטריט משבוע של ירידות

הבורסה בניו יורק נסגרה אתמול בעליות שערים לאחר שבמהלך השבוע ירדה ברציפות במשך חמישה ימים. ההתאוששות מגיעה על רקע פרסום נתוני מאקרו המעידים כי בשבוע הקודם ירד מספר תביעות האבטלה בארה"ב ב-5,000 לרמה של 305 אלף, בניגוד לתחזיות שהעריכו כי המספר יגיע ל-327 אלף. כן פורסמו אתמול נתוני התמ"ג לרבעון השני בארה"ב, ולפיהם כלכלת ארה"ב התרחבה בקצב שנתי של 2.5%, נמוך מהתחזיות שחזו צמיחה של 2.8% .

ביום רביעי רשם מדד הדאו ג'ונס ירידה של 0.4%, הנאסד"ק ירד ב-0.19% ומדד S&P 500, שזהו רצף הירידות הארוך ביותר שלו השנה, ירד ב-0.27%.

הירידות בבורסה האמריקאית לאורך השבוע הגיעו על רקע חוסר ודאות במספר נושאים כלכליים בארה"ב. בעוד שסוגיית זהות הנגיד, שיחליף את בן ברננקי בחודש ינואר, עשויה להיפתר בקרוב, עם הכרזתו של הנשיא אובמה על ג'נט ילן כנגידה הבאה, שתי סוגיות פוליטיות נוספות עדיין רחוקות מפתרון: אישור התקציב הפדרלי והחלטה על העלאת תקרת החוב, בלעדיה צפויה ארה"ב להגיע כבר בחודש הבא למצב שבו תתקשה להחזיר את חובותיה. 

שברה את רצף הירידות. וול סטריט | צילום: רויטרס

על הדמוקרטים והרפובליקנים בקונגרס, המתעמתים ביניהם, להגיע להסכמה ולאישור התקציב הפדרלי עד יום שני בערב. אם לא יצליחו בכך, יעצרו כל הזרמות הכספים של הממשל.

במקביל עסוק הנשיא אובמה בימים האחרונים בניסיון לשכנע את הקונגרס לאשר את הצעתו להגדלת תקרת החוב האמריקאית. כיום תקרת החוב, אינה מאפשרת לארה"ב להיכנס לחוב העולה על 16.7 טריליון דולר. אובמה אינו מתכוון לנהל משא ומתן בנושא, ודורש החלטה ללא תנאים, כלומר ללא הכפפת ההחלטה לקיצוצים תקציביים. הציבור האמריקאי לעומת זאת, אינו תומך בעמדת הנשיא, כך לפחות עולה מסקר שהתפרסם בתחילת השבוע: רק 28% מהנשאלים השיבו כי הם תומכים בהעלאת תקרת ההוצאות ללא כל תנאי.

אם לא תאושר העלאת תקרת החוב, צפויה ארצות הברית למצוא עצמה כבר ב-17 באוקטובר במצב שבו היא תיאלץ להפסיק להחזיר את חובותיה. מצב כזה יגרור בסבירות גבוהה גם את הורדת דירוג האשראי שלה ופגיעה קשה בכלכלתה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן