נתניהו בדאבוס: "צריך במזה"ת שלושה לטנגו, שלום לא יהיה מושלם"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא היום (ה') את נאומו בכנס בדאבוס, שעסק ברובו בענייני כלכלה ובחדשנותה של ישראל. עם זאת, ראש הממשלה התייחס בהרחבה גם למשא ומתן עם הפלסטינים ולאיום האיראני בפאנל שאלות ותשובות שנערך לאחר מכן ושם התייחס לדברי נשיא איראן חסן רוחאני וליחס של אירופה לישראל.

נתניהו נשאל על חלקה של אירופה במשא ומתן והתמקד באובייקטיביות שצריכות מדינות היבשת להפגין. "לאירופה יכול להיות חלק שלילי או חלק חיובי. הם יכולים לעזור בתחומי המים, הפליטים, פיתוח כלכלי, אבל לאירופה יכול להיות גם השפעה שלילית אם היא תיראה חד צדדית . אם אירופה תפעיל לחץ על ישראל זה יקשיח את העמדות של שני הצדדים. אם אירופה תשמור על הגינותה, היא תוכל לסייע".

נתניהו הזהיר משני דברים בנאומו: מדינה דו לאומית ומדינה איראנית. "בעולם כדי להשיג שלום צריך שניים טנגו. במזרח התיכון צריך שלושה. אני אפגוש את מזכיר המדינה ג'ון קרי מחר ונראה איך נתקדם במשימה הזו. הדבר החשוב ביותר הוא להבין שיש שני יסודות לשלום: האחד הוא הכרה הדדית, והשני סידורי בטחון מאד חזקים על הקרקע".

"זה לא יהיה שלום מושלם", המשיך נתניהו, "זה אף פעם לא ככה, אבל זה חשוב לנו ואני חושב שגם עבור השכנים הפלסטנים. הזמן הקצר יגיד אם נצליח. אני מוכן לשלום – לשלום אמיתי, עם בטחון ואני מקווה שגם אבו מאזן, כי אז האמריקאים יוכלו לעזור".


נתניהו בדאבוס, היום. צילום: רויטרס

נתניהו אמר בנאומו כי כיום יש לישראל ולמדינות ערביות רבות אינטרס משותף והוא הדאגה הגוברת מאיראן. כשנשאל מה יקרה אם בעוד מספר שנים הוא יופתע, ואיראן תעמוד במילתה, ענה נתניהו: "זה יהיה נפלא. זה ישנה את האיזור. זה יהיה דחיפה לשלום. חצי מהחברה הפלסטינית נשלטת על ידי שליחי איראן. אם המטריה האירנית תוסר מהאנשים האלו, זה יפתח עוד נתיבים".

נתניהו חזר על דבריו לגבי נאומו של רוחאני מוקדם יותר היום ואמר כי כמה מהמדינות הערביות באיזור לא רגועות למרות המילים הרכות שנאמרו על ידי נשיא איראן. הן מבינות שזה החלפת מילים ללא מעשים. הן יודעות שאיראן תומכת בטרור, מסייעת במלחמה בסוריה ופועלת להשגת נשק גרעיני. הן מבינות ואנחנו מבינים. כולנו מקוים לשינוי אמיתי באיראן, אבל אנחנו לא רואים את זה".

נתניהו התייחס בנאומו גם לאספקטים הכלכליים ומנה את הסיבות להצלחתה של ישראל בזירה הכלכלית העולמית: צרכי הביטחון, מרכזי מחקר כמו הטכניון ומכון ויצמן, התרבות היהודית, המדינה הקטנה והעובדה שאין לישראל ברירה אחרת. "כדי לשרוד היינו צריכים להמציא", אמר נתניהו, "לא היו לנו משאבים, היינו בנחיתות מספרית".

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן