נתניהו בחר בליאו ליידרמן לנגיד בנק ישראל; קרנית פלוג פורשת

פרופ' ליאו ליידרמן יהיה הנגיד הבא של בנק ישראל – כך קבעו היום ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד. המינוי כפוף עדיין לאישורן של ועדת טירקל, המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, וממשלת ישראל. "אני מודה לראש הממשלה ולשר האוצר על האמון שנתנו בי, ומתרגש לחזור לבנק ישראל", אמר ליידרמן, "אפעל לסייע לכלכלת ישראל באתגרים הניצבים בפניה".

"מדובר במינוי מעולה של כלכלן עתיר ניסיון בכלל ובבנק ישראל בפרט, אולי המינוי הטוב ביותר האפשרי בימים אלו", ניתח ניר אומיד, מנהל השקעות ראשי בתמיר פישמן. "חשוב מכל, המינוי ישים קץ לסאגה המתמשכת וישיב את היציבות הנדרשת. ישראל זקוקה לאדם כמו ליידרמן שיוביל וינווט בתקופה של חוסר וודאות, אדם אשר יידע למצוא את שביל הזהב בין השמירה על יציבות מחירים במשק לבין הרצון להגדיל את הצמיחה תוך כדי ניווט חכם בשוק המט"ח".

לאחר שנודע דבר המינוי, הודיעה ד"ר קרנית פלוג, המשנה לנגיד בנק ישראל וממלאת מקום הנגיד, אשר נחשבה למועמדת מובילה לתפקיד, על פרישתה מבנק ישראל. פלוג מסרה כי היא מברכת את ליידרמן על מינויו הצפוי ומאחלת לו הצלחה, וכי בכוונתה לסיים את עבודתה בבנק ישראל, בתום 25 שנים, לאחר שתסייע במשך כחודש לנגיד החדש להיכנס לתפקידו ולהכיר את המערכת.

מינויו של ליידרמן הגיע בתום סאגה ארוכה שתחילתה עם הודעתו המפתיעה של נגיד בנק ישראל היוצא, סטנלי פישר, כי הוא מסיים את תפקידו מוקדם מן הצפוי, המשכה במינויו המפתיע של יעקב פרנקל לתפקיד וסיומה בהתפטרותו של פרנקל בשל פרשת התיק בשדה התעופה בהונג קונג וכעת במינויו של ליידרמן לתפקיד. 

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

פרופסור ליידרמן (61), יליד ארגנטינה (עלה ארצה בגיל 17), הוא בוגר תואר ראשון בכלכלה מהאוניברסיטה העברית, ותואר שני ושלישי מאוניברסיטת שיקגו (את הדוקטורט בנושא מקרו-כלכלה כתב בהנחייתו של חתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' רוברט לוקאס). פרופ' ליידרמן משמש כאיש הסגל של אוני' ת"א משנת 1979 וב-20 השנים האחרונות הוא פרופ' מן המניין במוסד אקדמי זה.

פרופ' ליידרמן עבד כ-10 שנים בבנק ישראל (בין השנים 1991-1995 שימש כיועץ בכיר לנגיד ולמחלקה המוניטרית, ובשנים 1996-2000 היה חבר ההנהלה הבכירה ומנהל מחלקת המחקר). בנוסף כיהן כמנהל המחקר של השווקים המתעוררים בדויטשה בנק בתחילת שנות ה-2000, וביקר מספר פעמים כעמית מחקר כלכלי בקרן המטבע הבינלאומית ובבנק העולמי.


ליידרמן ופלוג | צילום: יח"צ בנק הפועלים ומרק ישראל סלם

בשנים האחרונות שימש ליידרמן כיועץ המקרו-כלכלי הראשי של בנק הפועלים ובמסגרת זאת עיקר עיסוקו היה בהערכות ותחזיות מקרו-כלכליות בארץ ובעולם. פרופ' ליידרמן מרצה בכנסים בינ"ל, ובנוסף כתב וערך 7 ספרים ופרסם כ-70 מאמרים בכתבי עת מקצועיים. 

עיקר מחקריו התמקדו בבנקאות מרכזית, אינפלציה, תנועות הון שערי חליפין. מינויו כפוף לאישור הוועדה המייעצת לעניין מינויים ותפקידים בכירים בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס יעקב טירקל ולאישור הממשלה.

ליידרמן לפני כחודש: "להפוך את שוק הדיור למנוע צמיחה מרכזי של המשק"

ליידרמן נחשב לכלכלן קלאסי, הדוגל במשק קפיטליסטי ובתחרות חופשית, אך הוא בהחלט תומך במעורבות של הממשלה בתחומים החברתיים והסוציאליים, כדי לסייע לשכבות החלשות ולגבש תוכניות לצמצום העוני והמצוקות החברתיות במשק. מומחים ומקורבים אומרים כי ליידרמן יהיה "קפיטליסט עם קורטוב של סוציאליזם".

לפני כחודש, בכנס של חברת מידרוג, אמר ליידרמן כי "יש להפוך את שוק הדיור למנוע צמיחה מרכזי של המשק. ללא שינוי במדיניות הממשלה, עודפי הביקוש ועליות המחירים צפויים להימשך ב-2014 ואף אחריה".

"אין תקדים בהיסטוריה הפיננסית של העולם למצב הנוכחי – הזרמת נזילות מאסיבית ע"י הבנקים המרכזיים בעולם, תוך שמירה על ריביות ריאליות שליליות, ובמקביל אין סימנים לעלייה כלשהי באינפלציה", טען אז ליידרמן בהתייחסו לנושא הריבית. "ככל הנראה, הפתרון לחידה הזאת נמצא באינטגרציה של שוקי המוצרים והשירותים בעולם. העובדה שמדפיסים הרבה כסף במערב, ובמקביל רמת הייצור והתעסוקה יכולה עוד לגדול במקומות כמו אסיה, מובילה למסקנה שהמצב הנוכחי יכול להימשך עוד הרבה זמן".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן