נתניהו והקו האדום: עצירת איראן לפני סיום השלב השני של ההעשרה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בעצרת הכללית של האו"ם והתייחס לעמדת ישראל בנוגע לחימוש הגרעיני של איראן. נתניהו פרס היום בפני הנוכחים בעצרת את האולטימטום שיש להציב לאיראן לפיו עליה להפסיק מיד את החימוש הגרעיני. לדבריו, על העולם לומר לאיראן כי "פגיעה במדינה אחת היא כמו פגיעה בעולם כולו". את הקו האדום יש להציב לדברי נתניהו כעת מחשש שבקיץ הבא יהיה לאיראן מספיק אורניום מועשר לפצצה גרעינית.

בנאומו השווה נתניהו את מנהיג איראן אחמדינ'ג'אד לצורר הנאצי היטלר. "לפני כשבעים שנה העולם הצליח להינצל מידיו של דיקטטור אך לא לפני שגבה את חייו של מיליוני אנשים חפים מפשע. השאלה כעת היא לא האם העולם ינצל מהשליטה של הפנאטים אלא כמה חיים יאבדו עד שזה יקרה". 

עוד אמר נתניהו: "בהתחשב בהיסטוריה של האגרסיביות של איראן, תארו לעצמכם את העוצמה האגרסיבית שלה עם כוח גרעיני. אף אחד בעולם לא יהיה בטוח. איראן גרעינית תהיה מסוכנת יותר מהאיום הסובייטי במלחמה הקרה". 

"אני מדבר על הצורך לעצור את ההתחמשות הגרעינית של איראן כבר כחמישים שנה. עכשיו כבר נהיה מאוחר מדי וכשזה מגיע לבטחונה של ארצי מחובתי לדבר על הנושא". לדברי נתניהו, "הדרכים הדיפלומטיות בהם מנסה העולם לעצור את ההתחמשות הגרעינית באיראן מזה עשור אינן אפקטיביות. עלינו להתמודד עם האמת: הסנקציות הכלכליות לא יכולות לעצור את איראן. בשעה זו יש רק דרך אחת לעצור זאת: הצבת קו אדום ברור לשליטי איראן". 

נתניהו הציג תרשים המתאר את שלבי הכנת הפצצה הגרעינית. לדבריו ישנם שלושה שלבים: העשרת אורניום ברמה נמוכה, העשרת אורניום ברמה בינונית והשגת הפיוז לפצצה, אשר נחשב לשלב הקל ביותר. לדברי נתניהו איראן סיימה כבר את השלב הראשון ונמצאת בעיצומו של השלב השני שיסתיים לדבריו בקיץ הבא. הקו האדום צריך להיות מוצב כעת, לפני שתשלים איראן את השלב השני. 

לדברי נתניהו, "הצבת קו אדום ברור תגרום לאיראן לסגת מתוכנית החימוש הגרעיני שלה ותעניק זמן להפעלת סנקציות כלכליות נוספות". 

נאומו של נתניהו מגיע לאחר דבריו של נשיא ארה"ב ברק אובמה בעצרת שדווקא הביע עמדה מתונה יותר כשהתנגד להכרזה על תאריך דד ליין לטהרן. עם זאת, אובמה הדגיש כי הזמן לפתרונות דיפלומטיים בנושא הגרעין האיראני הינו מוגבל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת האו"ם | צילום: רויטרס

הקונפליקט בין עמדת ישראל וארה"ב בנושא הגרעין האיראני מגיע בתקופת בחירות לנשיאות האמריקאית. בנוסף, עמדתו של נתניהו באה בסתירה עם התנגדותם של ישראלים רבים לתקיפה באיראן. 

דרישתו של נתניהו לאולטימטום לאיראן גברה לאחרונה במקביל להתחזקות הטענות של יריביו הרפובליקנים של נשיא ארה"ב כי הוא אינו שם דגש מספיק על בטחונה של ישראל. במקביל החלו להתגבר הקולות הטוענים כי ממשלת ישראל מתערבת בבחירות בארה"ב, דברים שנתניהו הכחיש בכל תוקף. 

לפני נאומו של נתניהו עלה יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וטען כי ישראל לא מכבדת את הפתרון שתי מדינות לשני עמים לקונפליקט בין שני הצדדים. לדבריו, "הרשות כמייצגת היחידה של העם הפלסטיני מחוייבת לשלום ואנחנו ממשיכים להושיט ידינו לישראל במטרה זו. אנחנו מתנגדים לטרור אך לא נסכים לפילוג הרשות לשני חלקים". אבו מאזן קרא למדינות לגנות את מדיניות הכיבוש הישראלית לדבריו על מנת לאפשר לשלום בין שני הצדדים להתקיים. 

לדברי אבו מאזן, המכשול היחיד להקמת מדינה פלסטינית הוא הכיבוש הישראלי. לטענתו כל המוסדות והרשויות בשטחים מוכנים להתמודד עם שינוי הסטטוס של הרשות הפלסטינית. לדבריו, הרשות הפלסטינית תמשיך במאמציה לשילובה כמדינה עצמאית. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן