נתניהו: ישראל ערוכה לכל תרחיש; אם סוריה תתקוף – נגיב בעוצמה

 

דריכות רבה בישראל לקראת התקיפה הצפויה של המערב בסוריה. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערב (ג') בקריה בתל אביב דיון מיוחד של ראשי מערכת הביטחון ושרים בקבינט המדיני-ביטחוני באפשרות שהמשטר הסורי יממש את האיום להגיב בתקיפת ישראל.

בסיומה הישיבה העביר נתניהו מסר פומבי, קצר וחד משמעי לשלטונות בסוריה ולתומכיהם באזור: "ישראל ערוכה לכל תרחיש. איננו חלק ממלחמת האזרחים בסוריה אבל אם נזהה ניסיון כלשהו לפגוע בנו אנחנו נגיב, ונגיב בעוצמה".

גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי התקיפה המתואמת של צבאות ארה"ב, צרפת ובריטניה תצא לפועל עוד השבוע ותהיה נקודתית כנגד מטרות של הצבא הסורי. רשת NBC ציטטה בשעות אחר הצהריים גורמים אמריקאים שאמרו כי הזמן הכי מוקדם שבו תקיפה תצא לפועל יהיה ביום חמישי. לפי הגורמים, המתקפה תימשך שלושה ימים ותתמקד בשליחת מסר לנשיא סוריה בשאר אסד, ולא בפגיעה בתשתית הצבאית של משטרו.

ההערכות שנמסרות לחברי הקבינט מגדירות את הסבירות שסוריה תבחר לשגר טילי קרקע קרקע משטחה לעבר העורף הישראל כנמוכה, וזאת משום שבקהילת המודיעין הישראלית ישנה תמימות דעים לפיה התקיפה המתוכננת לא תאיים על שלטונו של אסד, ולפיכך תקיפת ישראל בטילים תהיה "צעד של התאבדות מצידו".

ישראל לא מתכוונת להתערב מיוזמתה בנעשה בסוריה. נתניהו | צילום: מרק ישראל סלם

יש לציין כי ראש הממשלה נמצא הערב בלשכתו בקריה בתל אביב, ולא בלשכה שבירושלים. נתניהו מעביר את פעילותו לתל אביב לפגישות ביטחוניות בדרך כלל אחת לשבוע בימי חמישי, כשבמהלך השבוע גורמי הביטחון עולים אליו לירושלים לישיבות השוטפות.

העובדה שראש הממשלה נמצא בקריה בתל אביב להתייעצויות שלא מן המניין, מצביעה על הרצינות שבה ישראל מתייחסת לכל התרחישים בסוריה, על אף הערכות המודיעין.

חבר הקבינט, השר נפתלי בנט, מצדד בתגובה קשה של מעצמות המערב נגד משטר אסד ואמר כי לאור ההיסטוריה של העם היהודי לישראל יש תפקיד מוסרי ראשון במעלה כמתריעה בפני העולם שלא לעבור לסדר היום על המתקפה בנשק כימי נגד אזרחים שארעה בדמשק בשבוע שעבר: "לא יכול להיות שפחות ממאה ק"מ מישראל רוצחים ילדים בגזים ואנחנו ניתן לעולם לשתוק או להתעלם".

שר הביטחון לשעבר, השר עמיר פרץ, הדגיש: "אנחנו לא יכולים להרשות לשום גורם להפוך את השטח הריבוני של ישראל לחלק מהמשחק הצבאי ולא נוכל להבליג על ירי טילים לשטחנו. נצטרך להגיב לכל ירי וזה מסר שהסורים צריכים לקחת בחשבון".

בינתיים, המלחמה בסוריה נמשכת. הערב טענו המורדים כי כוחותיו של הנשיא הטילו היום בחלב פצצות זרחן ונפלם באיזורים מאוכלסים וגרמו למותם של עשרה בני אדם ולפציעת עשרות. סרטוני וידאו שהועלו לרשת, מהתקיפה לחלב לכאורה, מראים רופאים שמטפלים בפצועים שסובלים מכוויות, רובם ילדים.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן