נתניהו: "לא אקבל את המונופול בנמלים – העידן הזה נגמר"

"רפורמות, רפורמות ושוב רפורמות, אנחנו מחויבים לזה מדי יום. עשינו שמיים פתוחים, ועכשיו אנחנו עושים מים פתוחים" – כך אמר הבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים שבה הציג, יחד עם שר האוצר יאיר לפיד ושר התחבורה ישראל כץ, את המכרזים להקמת שני נמלי ים חדשים בחיפה ובאשדוד.

"מה שאנחנו עושים היום זה להגביר את הצמיחה", המשיך נתניהו. הוא התייחס למנועי הצמיחה של המשק, ואמר כי החשוב מכולם הוא "רפורמות, רפורמות ועוד רפורמות, כדי לקצץ בבירוקרטיה וכדי להכניס תחרות. כדי להוריד מחירים וכדי להוזיל את יוקר המחיה בישראל. זה דבר שהוא כלכלי מאין כמוהו, חברתי מאין כמוהו וזה מתחיל, אבל לא נגמר בנמלים. התחלנו בשמיים פתוחים, עכשיו אנחנו הולכים למים פתוחים".

בתשובה לשאלה על השביתות האפשריות בנמלים אמר נתניהו: "אני לא מוכן לקבל את המונופול הזה יותר – זה נגמר".

"אני לא מוכן לקבל יותר את המונופול הזה וזו הבשורה שלי לאנשי הנמלים וההסתדרות – זה נגמר. אנחנו לא נעצור ושום דבר לא ירתיע אותנו. אפשר לעשות את זה בטוב ואפשר אחרת אבל עידן המונופולים בנמלי ישראל נגמר ולא יחזור"

"וואו, עשינו את זה – הרפורמה בנמלים יצאה לדרך", כתב שר התחבורה ישראל כץ בדפו האישי בפייסבוק, וציין כי המכרז "יביא לתחרות מול הנמלים הקיימים, יוריד את המחירים ויהפוך את ישראל למרכז עולמי של תובלה ימית".דבריו של שר האוצר, יאיר לפיד במסיבת העיתונאים על הרפורמה בנמלים:

שר האוצר יאיר לפיד אמר במסיבת העיתונאים: "הדבר הכי בולט בממשלה הזו הוא שבאנו לעבוד. היום אנחנו מביאים לציבור הישראלי את הרפורמה בנמלים, שהמדינה מחכה לה כבר 65 שנה".

"לאחר התכנית הכלכלית שגובשה ונמצאת בשלבי אישור, שמטרתה המרכזית היא שמירה על מקומות העבודה במשק, הרפורמה הזו תיצור מאות, אם לא אלפי, מקומות עבודה נוספים בפריפריה, דבר שישנה גורלות. זאת לצד הדחיפה המשמעותית מטה של יוקר המחיה".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

עלות בניית כל נמל נאמדת בכ-1 מיליארד דולר. חברת נמל ישראל (חנ"י) כבר הכינה בעבר שני מכרזים שיפורסמו היום. הקמת שני נמלים חדשים היא פועל יוצא של החלטות ממשלה קודמות להגברת התחרות בענף, כמו גם ניסיון לפרק את המונופולים הקיימים בנמלי חיפה ואשדוד.

צילום: רויטרס

99% מהיבוא והיצוא של ישראל נעשה דרך הים. בעוד שהספינות בעולם הולכות וגדלות, לנמלי ישראל אין את היכולות לקבל את אותן ספינות מסחר עצומות. למעשה, ישראל מסוגלת לקבל כיום ספינת מסחר הנושאת עד 9,000 מכולות (TEU), כאשר מרבית אוניות המשא היום הן בטווח שבין 14,000-18,000 מכולות. במציאות כזאת, האוניות עוגנות בנמלים במצרים ובטורקיה, ומשם עוברת הסחורה לישראל באוניות קטנות יותר, מה שעולה למדינה 500 מיליון דולר בשנה, וזאת בעוד שהקמת רציף חדש שיוכל לתת מענה לאוניות המסחר הענקיות, עולה כמיליארד דולר ועשוי אף להביא בעקבות כך להוזלה של מחירי הסחורות.

בחודש מאי האחרון הכריז הממונה על ההגבלים, פרופ' דיוויד גילה, על שני נמלי הים כקבוצת ריכוז. הכרזה כזו מאפשרת לממונה על ההגבלים העסקיים להורות על צעדים להגדלת התחרות בענף, כמו הסרת חסמי כניסה ומניעת ההתנגדות להקמת נמלים חדשים.

בהסתדרות אמרו בעבר כי אין התנגדות מוחלטת להפרטה, אלא רצון להגן על ציבור העובדים מול הרפורמה, שתהיה בעלת השלכות דרמטיות על ענף הנמלים בישראל ועל העובדים בו. אותם גורמים משווים את הנושא לטיפול ההסתדרות בנושא הסכם "השמיים הפתוחים", וטענו כי גם שם ההסתדרות לא התנגדה נחרצות, וידעה את הערך הצרכני שיש בהסכם, אך גם דאגה שהוא יבוצע בצורה אחראית תוך שמירה על זכויות העובדים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן