“סבירות גבוהה להפחתת ריבית עד סוף השנה או בתחילת 2014”

"קצב הצמיחה המתון, אשר גרם להפחתת תחזית הצמיחה של בנק ישראל לשנת 2013 לצד היעדר לחצים אינפלציוניים והערכות כי המדיניות המוניטארית המרחיבה במדינות המפותחות תימשך בעתיד הקרוב, עשויים להביא להורדת ריבית נוספת" – כך מעריכים בבנק לאומי בסקירה שבועית אודות התפתחויות מקרו-כלכליות שהתרחשו בשבוע החולף בישראל.

הגורמים אשר תומכים בהערכה זו של הבנק הם בעיקר המשך מגמת הייסוף של השקל הפוגעת בפעילות היצוא, המשך מגמת התמתנות בפעילות הצריכה הפרטית אשר תושפע מהעלאת המסים הצפויה והפסימיות בקרב ציבור הצרכנים, כאשר צפויה גם התמתנות בהוצאות הממשלה בהמשך השנה וב-2014.

"גורמים אלה צפויים לתמוך בהמשך מגמה של צמיחה כלכלית מתונה במשק הישראלי, אשר מקבלת ביטוי בנתוני המדד המשולב, שעלה בחודש אוגוסט בשיעור של 1.9% בלבד ביחס לתקופה המקבילה אשתקד", טוענים בלאומי. "נתון זה משקף שיעור צמיחה נמוך (בעוד הוא גם כולל בתוכו את תרומת הגז) ביחס לשיעורי הצמיחה השנתיים שנרשמו בשנים 2010-2012 אשר עמדו בממוצע על 4.8%". 


המשנה לנגיד בנק ישראל, קרנית פלוג | צילום: רויטרס

"השיפור המתמשך בחודשים האחרונים בנתוני התעסוקה בקרב גילאי 15 ומעלה הינו מעודד", הוסיפו בלאומי, "ואם מגמה זו תימשך תהיה לה השפעה חיובית על הצריכה הפרטית והצמיחה במשק בכלל. יחד עם זאת, אנו ממליצים להתייחס בזהירות לנתוני התעסוקה החודשיים לאור השינויים שחלו בשיטת המדידה של הלמ"ס עקב המעבר לשיטה המקובלת על ידי ה-OECD ולאור הקושי בביצוע של ניכוי עונתיות מדויק על פני תקופות זמן קצרות יחסית".

"על פי ההתפתחויות הכלכליות במשק המקומי והעולמי בחודשים האחרונים, הכוללות המשך מגמת חולשה בפעילות היצוא וההשקעות, והתמתנות בפעילות הצריכה הפרטית, לצד עדכוני צמיחה כלפי מטה בכלכלות המפותחות, אנו מעריכים כי הסבירות להמשך מגמת ירידה בשיעור הבלתי מועסקים הינו מוגבל", סיכמו בלאומי. "שיעור האבטלה אף עשוי לעלות עד סוף 2014, זאת תחת ההנחה ששיעור ההשתתפות ישמור על יציבות או יעלה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן