סוף למחלה? שתל בגודל של גפרור יעזור למגר את נגיף ה-HIV

בעוד שאת מחלת האיידס לא ניתן לרפא עדיין, ניתן למנוע את התפשטותה באמצעות שיטת טיפול הנקראת PrEP – pre-exposure prophylaxis, טיפול מונע עוד בטרם החשיפה. טיפול זה אידיאלי לאנשים אשר נמצאים בסיכון גבוה להידבק ב-HIV והוא מתבסס על נטילת תרופות באופן יום-יומי כדי להפחית את סיכויי ההידבקות. הבעיה היא שכדי להחליש את הנגיף יש לערב את ״הגורם האנושי״, כלומר – את האדם אשר נמצא בסיכון, שעל אחריותו לזכור לנטול את התרופות מידי יום.

חברת התרפויטיקה האמריקאית Intarcia רוצה לעזור לאותם אנשים הנמצאים בסיכון ולבטל עבורם את הצורך לנטול את התרופות באופן יזום. כדי לעשות זאת, החברה פיתחה מעין משאבה בצורת שתל שיש למקם מתחת העור, וזו כבר תדאג לספק זרם קבוע של תרופות נוגדות HIV במשך חצי שנה עד שנה. כנראה שהחזון מצא חן בעיניי ביל ומלינדה גייטס, שכן השניים בחרו להשקיע בחברה כ-140 מיליון דולר באמצעות הקרן שלהם.

קהל היעד העיקרי הוא מדינות מתפתחות באפריקה | צילום: Intarcia

אותה משאבה תעשה שימוש במערכת החדרת התרופות של Intrarcia הנקראת Medici. מדובר במשאבה מזערית בגודל של גפרור אשר תוחדר אל מתחת לשכבת הדרמיס של העור, אך חשוב לציין שמדובר בפעולה שיכולה להתבצע אך ורק על ידי רופא מיומן.

לצד משאבה זו החברה מפתחת פתרון נוסף בשם ITCA 650 שנועד לטיפול בסוכרת מסוג 2. סביר להניח ששיטת טיפול זו תראה אור הרבה לפני השנייה, שכן היצרנית הגישה כבר בקשה למינהל המזון והתרופות האמריקני כדי לשווק את המכשיר כבר בשנה הבאה. אין ספק שהשוק זועק לפתרון שכן הטיפול בסוכרת מסוג 2 הוא מאוד לא יעיל ומתבסס בעיקרו על זריקות וכדורים שהמטופלים צריכים לקחת באופן תדיר ועצמאי. ומה לגבי הטיפול המונע ל-HIV? כנראה שיעבור הרבה זמן עד שהוא יהיה זמין בשוק מאחר והארגון והחברה עצמה עדיין לא החליטו באיזו תרופה מונעת להשתמש במשאבה. כמו כן, הטיפול אמנם ימכר בארה״ב ובמדינות מפותחות אחרות, אבל קהל היעד המרכזי שלו הם מדינות מתפתחות ובראשן אפריקה שמדרום לסהרה, שם מגיפת ה-HIV היא החמורה ביותר.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

הניסוי בפינלנד החל: 2,000 אזרחים יקבלו משכורת חודשית מהמדינה

לראשונה מזה 3 שנים: ערך הביטקוין חצה את האלף דולר

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן