סוף עונת החינם: האינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו מתקרב לקיצו

האינטרנט עובר לסלולר. מצוין, נכון? לא ממש. ייתכן מאוד שהמעבר הזה מסמל את הסוף של האינטרנט כפי שאנחנו מכירים אותו. לא, אין הכוונה לסוף האינטרנט, רק לסוף של הצורה שבה אנו מכירים אותו, ולחינמיות שלו. בניגוד למה שאולי נהוג לחשוב, הטכנולוגיה לא תקבע את העתיד, מה שיעשה זאת הוא הגודל. עתידו של כל עולם האינטרנט ייקבע על פי גודל הצגים שאנשים יסכימו לשאת עמם – טאבלט, מיני טאבלט או סמארטפון. כל החלטה כזו תשנה לחלוטין את האופן שבו אתם תופסים את האינטרנט.

אם השוק יינעל על גודל המסך של הסמסונג גלקסי (4.8 אינץ') אלה יהיו חדשות רעות, והאינטרנט יתהפך לגמרי. אם הגודל יהיה זה של הטאבלטים, ובראשם האייפד (9.7 אינץ'), אפשר להירגע: החיים יימשכו כרגיל. וזו הסיבה:

אפל וגוגל אינן משלמות על תכנים, אך הן מכריחות אתכם לשלם עליהם. הן שומרות על כל הכסף ולא מחלקות דברים בחינם מעבר לתכני הבסיס שנועדו לפתות את הצרכן לרכוש.
דמיינו עולם שבו כולם משתמשים באינטרנט בסלולרי שלהם. כיצד ניתן לממן את התוכן?

אם העולם יבחר בסמארטפונים, יצרני התוכן יצטרכו לשנות פאזה | צילום: רויטרס

הצרה היא שפרסום סלולרי לא עובד. המסך קטן מדי כדי להציפו בפרסומות, מה גם שהפרסומות עצמן בדרך כלל מתאימות יותר למסך הגדול. אם כולנו גולשים במסך קטן, סוגיית מימון התוכן עומדת להשתנות באופן דרמטי, והתוכן שעד כה היה חינמי עשוי לעבור שינוי משמעותי למודל של תשלום.

המשמעות היא שהתוכן החינמי יתייבש לאיטו, ומודל חדש יצמח – מודל המנויים. העסקים הוותיקים, שנאבקו במודלים לא מוצלחים, יקבלו את השינוי הזה באהבה, ויפרחו תחת עלייתם המחודשת של קירות התשלום.

חינם הוא כבר לא חינמי

מה שצפוי לקרות הוא שינוי משמעותי באופן שבו יצרני התוכן, כלומר העיתונים ואתרי האינטרנט, ישמרו על הקשר עם המנויים והגולשים. אך מתוך הצרה הזו עשויה לצמוח כם תקווה: הסלולר יכול להיות המושיע הגדול של אמצעי התקשורת המסורתיים, שלא הצליחו עד כה להתמודד עם האינטרנט החינמי.

נכון להיום, המצב הוא כזה: אנשים רגילים ומוכנים לשלם על תוכן סלולרי, בייחוד אם מנגנון התשלום הוא פשוט ומיידי, אך במחשב הביתי הם מצפים לקבל את התכנים בחינם. והדבר מקשה על אמצעי התקשורת לשרוד.

למה שלא תקליקו? סטיב ג'ובס גולש באפליקציה של ה"ניו יורק טיימס" | צילום: רויטרס

דמיינו עולם שבו שאתם נכנסים לאתר אינטרנט מהמחשב שלכם, ונתקלים בהודעה: "הורידו את האפליקציה שלנו, ונתראה בסמארטפון שלכם". אין גרסת דסקטופ חינמית, אלא רק גרסת סלולר בתשלום, ואפליקציה חלקית ברשת. דמיינו שאתם רוצים את התוכן הזה, מבלים 80% מהזמן שלכם באינטרנט באמצעות הסמארטפון ושהתוכן עולה רק 10 שקלים בחודש, ונמצא במרחק קליק אחד מכם. למה שלא תקליקו?

מדוע שאותו ספק תוכן ישים את התכנים שלו ברשת בחינם כשיש פלטפורמה מרכזית ומקובלת שיש לה מנגנון תשלום ברור ופשוט?

כיום, חינם הוא כבר לא חינמי. תוכן רב ממומן על ידי פרסומות. בסמארטפון, זירה שהפרסומות לא מצליחות להשתחל אליה עדיין, אנשים יצטרכו לשלם על תוכן, או שהוא פשוט ייעלם מן העולם.

אם צגי המכשירים הניידים לא יגדלו משמעותית, או שיימצא פתרון שיאפשר לשמור אותם בכיס ולהגדילם בהתאם לצורך, חומות התשלום צפויות לעלות בקצב מהיר מאוד, וימי "קומוניזם האינטרנט", שבו הרעיון של תשלום עבור דברים הוא מוזר ושגוי – יתקרבו לקיצם.

קלם צ'יימברס הוא מנכ"ל אתר ההשקעות ADVFN.com ומחבר הספר "101 דרכים לבחור מניות מנצחות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן