סוף עידן המצלמות: איך מתמודדות חברות הצילום היפניות עם מצלמות הסמארטפונים החדשות?

פנסוניק ויצרניות המצלמות היפניות האחרות נאבקות בכל כוחן כנגד מצלמות הסמארטפון ודור ה"סלפי". פנסוניק כמו גם פוג'יפילם ואולימפוס מפסידות כסף מאז שהסמארטפונים החלו לנגוס בשוק המצלמות הקומפקטיות. לפי חברת מחקרי השוק IDC, השנה צפויות מכירות מצלמות אלה ליפול ב-40% לפחות מ-59 מיליון יחידות.

בינתיים, המכירות של מצלמות המירורלס (mirrorless), המהוות קטגוריית ביניים בין המצלמות הקומפקטיות החובבניות ובין מצלמות ה-SLR) Single lens reflex), הכבדות והמקצועיות, לא מרקיעות שחקים. המירורלס שנראו כנשק המבטיח ביותר של חברות הצילום כנגד מצלמות הסמארטפון, הן קטנות יותר מה-SLR, שקטות יותר, ומציעות איכות צילום טובה יותר מהמצלמות הקומפקטיות או ממצלמות הסמארטפון, הודות לסנסורים גדולים יותר ועדשות הניתנות להחלפה. מאז יצאו לשוק ב-2008, מצלמות המירורלס הן להיט ביפן, אך עדיין לא תפסו את הקהל בשאר העולם.


מצלמת מירורלס של ניקון. תוכל להאבק בסמארטפונים? | צילום: רויטרס

ירידה של 40% במכירות המצלמות של פנסוניק בין אפריל לספטמבר, משאירה את מחלקת האימייג' בחברה בעמדה פגיעה מאוד, לאחר שתוכנית החברה לקראת 2016 דורשת מהעסקים הלא רווחיים לבצע רפורמות או לעמוד בפני סגירה. "אם מתבוננים על הטווח הבינוני עד הארוך, יצרני המצלמות יפלו והשוק יהפוך לאוליגופולי (מונופול חלקי של קבוצת חברות קטנה)", אומר אנליסט קרדיט סוויס, יו יושידה.

פנסוניק החזיקה ב-3.1% משוק המצלמות ביולי עד ספטמבר. מדובר בירידה של 3.8% מהשנה הקודמת. קנון, ניקון וסוני מחלקות ביניהן כ-60% מהשוק. "רק אלה שמחזיקים במותג חזק ומחירים תחרותיים ישרדו – ורק קנון, ניקון וסוני ממלאות אחר הקריטריון הזה", מוסיף יושידה. קנון וניקון שולטות בשוק ה-SLR, בעוד שסוני תשרוד כל טלטלה בזכות אחיזתה האיתנה בתחום ייצור הסנסורים למספר יצרני מצלמות, כמו גם שיתוף פעולה עם מחלקת הסמארטפון שלה.

פנסוניק, פוג'יפילם ואולימפוס מנסות להתמודד עם המצב ע"י נטישת תחום המצלמות הקומפקטיות והתמקדות בשוקי נישה כמו צילום תת ימי ומצלמות המירורלס. אך מכירות המירורלס צנחו בחמישית בשלושת השבועות הראשונים של דצמבר, בהם נכללה גם בהלת הקניות של יום שישי השחור בארה"ב. האתגר שעומד כעת מפני יצרניות המצלמות לפי בן ארנולד, אנליסט בחברת ניתוח השוק NDP, הוא "איך לגשר בין איכות צילום גבוהה, איכות מכיר גבוהה והענן בו חיות התמונות של כל צלם חובב". אנשים לא רוצים לחבר את המצלמה לפסמארטפון – הם רוצים מכשיר אחד שיכול גם לצלם באיכות גבוהה וגם להעלות את התמונות מידית לרשתות החברתיות.


מצלמת ה-QX של סוני. היחידה שמציעה שילוב עם עולם הסמארטפונים | צילום: יוטיוב

בינתיים, סוני היא היחידה שמנסה ללכת בכיוון הזה עם מצלמת ה-QX שלה המתלבשת על גבי הסמארטפון ונשלטת על ידו גם מרחוק. זה לא מפתיע שדווקא סוני היא זו שעשתה את הצעד הנוסף הזה, מאחר שרק לה יש מחלקת סמארטפון. "יש כל כך הרבה לקוחות שמצפים בכיליון עיניים למהלכים כמו אלה של סוני", אומר כריס שוט מ-IDC. "הם מחכים שסוני תצא עם משהו חדשני באמת, כמו הווקמן שהביאה לעולם בשנות ה-80".

נראה כי הדרך היחידה של חברות הצילום הוותיקות לשרוד היא להשתלב אל תוך עולם המובייל. בתחרות מולו, הן פשוט יפסידו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן