סוף עידן: נוח על משכבך בשלום, מכשיר וידאו אהוב

אספני וינטאג׳ עם חיבה למכשירי וידאו ישנים – שימו לב! חברת Funai Electric היפנית, הטוענת לתואר יצרנית מכשירי הוידאו (VCR) האחרונה בעולם, תייצר החודש את המכשיר האחרון מסוגו.

Funai, המייצרת את מקליטי הווידאו בסין עבור חברת סאניו, מסבירה שההחלטה הגיעה לאחר שמכירות המכשיר בשנה שעברה הסתכמו בכ-750,000 יחידות בלבד. לצורך השוואה, בשיאה מכרה Funai כ-15 מיליון מכשירי VCR בשנה. הירידה בהיקף המכירות, אומרים בחברה, ייקרה את חלקי המוצר, והפכה אותם לזמינים פחות.

פורמט הווידאו בתצורת ה-VHS, אשר היה מוכר בכל בית בשנות השמונים, הוצג לראשונה לעולם ב-1977 על ידי חברת JVC. הדבר הצית מיד ״מלחמת קונפיגורציות״ בין ה-VHS לבין ה-Betamax, אשר הושק על ידי סוני שנתיים קודם לכן. במאבק הענקים ניצח ה-VHS, וזאת בעיקר הודות לעובדה שחיבק את שוק סרטי המבוגרים. לאור האיסור מבית סוני להפיץ סרטי פורנו בפורמט Betamax, העדיף הצרכן לרכוש מכשיר אחד, תומך VHS, במקום שני מכשירים שונים. ב-1987 כבר שלט פורמט ה-VHS ב-90% משוק מכשירי הווידאו, שהוערך בלמעלה מ-5 מיליארד דולר.

ה-VHS חיבק את תעשיית סרטי המבוגרים | צילום: fotolia

מכשירי הווידאו המוכרים שלטו בעולם הבידור הביתי משך למעלה משני עשורים. ב-1994 יצרה סוני את נגן ה-DVD, ואולם הטכנולוגיה החדישה בזמנה הושקה בארה״ב רק ב-1997, בעיקר בשל ענייני זכויות יוצרים אל מול אולפני הסרטים הגדולים. בעוד שמחירם של מכשירי ה-DVD המוקדמים התחיל מ-1000 דולר, שמר ה-VHS על מעמדו כפורמט המוביל בארה״ב גם בפתחו של המילניום השלישי.

ב-2001 עלו לראשונה מכירות ה-DVD על אלה של ה-VHS, כשהן תופסות 4.6 מיליארד דולר משוק שנתי של מכירה והשכרה בהיקף של 16.8 מיליארד דולר. ואולם, באותה שנה רק 25% מהבתים התהדרו במכשיר DVD, כאשר עד לאמצע 2003 ה-VHS נותר הפורמט המוביל בתחום השכרת הקלטות. המסמר האחרון בארון הקבורה של ה-VHS ננעץ ב-2006, כש״היסטוריה של אלימות״ היה לסרט ההוליוודי הגדול האחרון ששוחרר לשוק בפורמט הישן. אינדיקציה נוספת לסוף עידן הסתמנה בשנה שעברה, כאשר סוני הודיעה כי תפסיק למכור את קלטות ה-Betamax הריקות.

מכשירי הוידאו הישנים לא צפויים להנות מקאמבק נוסטלגי | צילום: fotolia

קשה אולי להאמין, אבל חיפוש צמד המילים ״סרטי VHS״ באמזון עדיין מניב 135,267 תוצאות. יותר ממחצית מהכותרים מוצעים אפילו עבור משלוח מהיר של 48 שעות, ללא תוספת תשלום. הסרטים הפופולאריים ביותר כוללים קלאסיקות של דיסני (בראשם במבי, היפיפיה והיחפן והיפה והחיה) ומארזים מקוריים של טרילוגיית מלחמת הכוכבים. גם הסרט הראשון בסדרת הפוקימון רושם הופעה בדף התוצאות הראשון, ככל הנראה בשל תקוותם של ציידי ה״פוקימון גו״ לתפוס בתוכו דמויות נדירות.

הסבירות שפורמט ה-VHS יזכה אי פעם לתחייה נוסטלגית סטייל תקליטי הויניל היא נמוכה ביותר. הוא גם לא צפוי לעדנה מחודשת הדומה לזו שהיתה בחודשים האחרונים מנת חלקן של קלטות השמע הישנות, אשר הקאמבק שלהן התאפשר הודות להגדרות חדשות ומתקדמות. למרות זאת, מספר קטן של כותרים בפורמט VHS עדיין מגלגל סכומי כסף נאים בשוק המשני, כך שכדאי לשים לב לפני שאתם משליכים אל פח האשפה את קלטות הווידאו שמעלות אצלכם אבק על המדף.

נוח על משכבך בשלום, מכשיר וידאו יקר, ותודה לך על הזכרונות היפים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן