סטארט-אפ ישראלי חדש מציע “חנות אפליקציות” למדענים ולחוקרים

בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת בתפוצה ובשימוש של כלי מחקר ברשת לצורך ביצוע מחקרים מדעיים, כאשר הבחירה של כלי המחקר היא קריטית להתקדמות המחקר ולהצלחה שלו. סטארטאפ ישראלי חדש בשם LabWorm מציע לחוקרים בכל העולם מעין חנות אפליקציות של כל כלי המחקר שיוכלו לעזור להם ועל הדרך לחסוך להם מאמצים וזמן.

LabWorm (לאבוורם, בהשאלה מ-BookWorm) הוא אתר חדש שמציע קישור לעשרות כלי מחקר שונים ברחבי העולם שמיועדים למדענים, חוקרים, סטודנטים ועובדי חברות ביוטק. בין היתר תוכלו למצוא בו כלים סטטיסטיים, מאגרי מידע (של רצפי DNA, מוטציות וחלבונים), כלים לניתוח של רצפי DNA, כלים לחיזוי מבנה תלת-מימדי של חלבונים, כלים לניהול המחקר עצמו ('מחברת מעבדה דיגיטלית'), כלים לכתיבה שיתופית של מאמרים מדעיים, ליצירת גרפים והצגת המידע ועוד.

LabWorm מציגה את הכלים השונים תוך התבססות על 'חכמת ההמונים', כך שהמשתמשים יכולים לדרג בעצמם את הכלים ולראות את הדירוג שהעניקו לו משתמשים אחרים. למעשה, המערכת מראש תבליט את אלו שזכו לציונים הגבוהים ביותר – ממש כמו שמציעות חנויות האפליקציות או אתרים דוגמת Product Hunt. בנוסף, מאפשרת המערכת למשתמשים לקבל תמיכה מקצועית בנוגע לשימוש בכלים ישירות מהמפתחים. הפלטפורמה זמינה בווב ובאתר מותאם למובייל או כתוסף כרום.

הפלטפורמה כוללת כיום בעיקר כלי מחקר מקוונים בתחום המחקר הביו-רפואי, אבל בשיחה עם גיקטיים מספר רועי גרניט, שותף-מייסד ו-CTO ב-LabWormm, כי החברה מתכננת להתרחב בעתיד גם לתחומי מחקר נוספים. "בסופו של דבר, חזון המוצר הוא לפתח מערכת מבוססת AI שתוכל ללמוד את עבודת החוקר ותאפשר לו לקבל המלצות בזמן אמת על כלים וטכנולוגיות העשויים לשפר את איכות ומהימנות מחקריו" אומר גרניט.

כמו 'פרודאקט האנט', רק לכלי מחקר | צילום: fotolia

חשוב לזכור שלא מדובר בפלטפורמות הקוד הפתוח שמוכרות לנו מעולמות הפיתוח ונמצאות בשימוש נרחב. תחום החקר המדעי הוא תחרותי מאוד וסגור, ומדענים מסתירים מעמיתיהם את התוצאות והאופן שבו נעשו הניסויים. גרניט מקווה שבעזרת הכלי שהם פיתחו, הם יוכלו לסייע למדע להיות שיתופי יותר ופתוח. גרניט אף נתלה באילנות גבוהים ומצטט את מארק צוקרברג, שהקים כידוע את Chan Zuckerberg Initiative, קרן צדקה שמשקיעה בכלי מחקר דיגיטליים, שאמר: "למרבית פריצות הדרך המדעיות קדמו המצאות של כלים חדשים המאפשרים לנו לבצע ניסויים ולצפות בהם בדרכים חדשות".

את LabWorm הקימו ב-2016 יואב באומן, רועי גרניט ואלון ויטנשטיין – שלושתם בוגרי דוקטורט במדעים ביו-רפואיים מהאוניברסיטה העברית. אל צוות המייסדים הצטרף אורן פדלון, המנכ"ל והמייסד של חברת Mars Media Group, שגם השקיע בחברה וגם משמש בה כיועץ ומנטור. כיום מועסקים במשרדי החברה בירושלים חמישה עובדים, יחד עם צוות פיתוח במזרח אירופה.

גרניט מספר שהרעיון עלה, איך לא, מניסיון אישי: "במהלך עבודת המחקר שביצענו במסגרת הדוקטורט נדרשנו לעשות שימוש בכלי מחקר מקוונים לביצוע מטלות ואנליזות שונות, אז נתקלנו בקושי הרב למצוא את הכלים הנכונים. כשאדם מן השורה מחפש אפליקציה כלשהי הוא יכול לבצע חיפוש ב-Google או להיכנס ל- App Store ולצפות בדירוג המשתמשים לכל אפליקציה – אך עבור המדענים, ערוצים אלו אינם עובדים או קיימים". לדברי גרניט, הם אף פגשו מדען שבזבז שנה וחצי של מחקר בשל שימוש בכלי לא נכון.

גרסת הבטא הראשונית של המוצר הושקה בקיץ האחרון ומאז, לדברי המייסדים, נעזרו בפלטפורמה עשרות אלפי מדענים, סטודנטים וחוקרים מאוניברסיטאות ברחבי העולם ועובדי חברות ביוטק. לאחר הפקת לקחים ושדרוג המערכת, משיקה בימים אלו LabWorm את הפלטפורמה באופן רשמי. כרגע המערכת פתוחה באופן חופשי לכלל הגולשים ובחברה מתכננים כי תשאר תמיד בחינם לקהל המדענים. המודל העסקי העתידי יתבסס על גביית תשלום מחברות מסחריות המעוניינות לקבל גישה לדף המוצר שלהן ב-LabWorm על מנת להעלות תכנים, להשתמש במערכת כדי לספק תמיכה למשתמשיהן ולרכוש לקוחות חדשים.

שוק הביואינפורמטיקה (ביולוגיה חישובית) בו פועלת LabWorm נמצא בשנים האחרונות בעלייה מתמדת וצפוי להגיע לכ- 13 מיליארד דולר עד שנת 2020.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

סוף סוף: גוגל השיקה פיתוח שיעלים את ה-CAPTCHA מחיינו

זול הוא לא יהיה: הז׳קט החכם של גוגל וליוויס יושק בסתיו

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן