סיבות לדאגה? 21 דברים מפתיעים שיודעים עלינו בגלל ביג דאטה

מה ביג דאטה יודע עליכם? למעשה, די הרבה.

כל פעם שאנחנו משתמשים במחשב, נכנסים למכשירים הניידים או פותחים אפליקציה בטאבלט, אנחנו משאירים מאחורינו מסלול דיגיטלי. רוב האנשים מודעים באופן מעורפל לכך שגוגל יודעת מה הם מחפשים, או לכך שפייסבוק יודעת מי החברים שלהם. אבל מדובר בהרבה יותר מכך.

אלו 21 דברים שיודע כמעט על כל אחד מאיתנו הודות לביג דאטה – ברגעים אלו ממש:

1. גוגל יודעת מה חיפשתם. כך גם בינג, יאהו! וכל מנוע חיפוש אחר. ולא רק הם – ספק שירותי האינטרנט שלכם יודע על כל אתר שביקרתם בו אי פעם. אי פעם (אפילו בשרתים פרטיים).

2. גוגל יודעת גם את הגיל והמגדר שלכם, אפילו אם מעולם לא אמרתם להם. הם מרכיבים פרופיל פרסומות די מורכב עבורכם, כולל רשימה של תחומי העניין שלכם (אותה אתם יכולים לערוך) כדי להחליט אילו סוגי פרסומות להראות לכם.

3. פייסבוק יודעת מתי מערכת היחסים שלכם מתקדמת. על בסיס הפעילויות ועדכוני הסטטוסים שלכם בפייסבוק, החברה יכולה לחזות (עם דיוק מפחיד למדי) האם מערכת היחסים שלכם הולכת להמשיך או לא.

4. גוגל יודעת לאיפה נסעתם, במיוחד אם יש לכם מכשיר נייד מסוג אנדרואיד.

5. המשטרה יודעת לאיפה אתם נוסעים כעת – לפחות באנגליה, שם מעגלי טלוויזיה במעגל סגור (CCTV) נמצאים בכל מקום. למשטרה יש גישה למידע מאלפי מצלמות מרושתות ברחבי המדינה, אשר סורקות לוחיות רישוי ומצלמות כל מכונית ואת מי שנוהג בה. בערים רבות בארה"ב יש מצלמות תנועה שאפשר להשתמש בהן באופן דומה.

6. המכשיר הנייד שלכם יודע כמה מהר אתם נעים כאשר אתם נוסעים (אבל תשמחו לדעת שהם לא חולקים את המידע עם המשטרה).

7. המכשיר הנייד שלכם יכול בוודאי גם להסיק היכן אתם גרים ועובדים.

8. האינטרנט יודע היכן החתול שלכם נמצא. זה נעשה תוך שימוש במטא-דאטה נסתר על המיקום הגיאוגרפי בו צולמה תמונה, אותו אנחנו משתפים כאשר אנחנו מפרסמים תמונות של החתול שלנו באתרים כמו אינסטגרם ורשתות מדיה חברתית אחרות.

9. חברת האשראי שלכם יודעת מה אתם קונים. ברור שחברת כרטיסי האשראי שלכם יודעת מה אתם קונים ואיפה, אבל העובדה הזו מעוררת דאגות לפיהן מה שאתם קונים והחנויות בהן אתם קונים אולי ישפיעו על דירוג האשראי שלכם. הם יכולים להשתמש במידע על הרכישות שלכם כדי להחליט אם אתם תחת סיכון אשראי.

ביג דאטה. בסופו של דבר זה תלוי בנו מה אנחנו מוסרים, מתי ולמי | צילום: fotolia

10. חנות המכולת שלכם יודעת אילו מותגים אתם אוהבים. בכל קופה ממוחשבת בחנות או בבית המרקחת, בה מבקשים ממכם לתרום לצדקה, הן אוספות עליכן הררי דאטה על מנהגי הרכישות שלכם וההעדפות. הרשתות משתמשות בדאטה כדי להציג לכם חוויה אישית, קופונים מותאמים אישית ועוד, כאשר אתם מבקרים באתרים שלהם.

11. מחלקת משאבי אנוש יודעת כאשר אתם מתכוונים להתפטר מהעבודה שלכם. חברת תוכנת משאבי אנוש בשם Workday בוחנת אלגוריתם שמנתח טקסט במסמכים ויכול לצפות מהמידע הזה, אילו עובדים בוודאי יעזבו את החברה.

12. ענקית הקמעונאית טארגט יודעת אם אתן בהריון (לפעמים אפילו לפני שהמשפחה שלכן יודעת), ולא מן הנמנע שבקרוב רשתות נוספות ידעו.

13. יוטיוב יודעת באילו סרטונים אתם צופים. ואפילו מה חיפשתם בה.

14. אמזון יודעת מה אתם אוהבים לקרוא, נטפליקס יודעת במה אתם אוהבים לצפות. אפילו הספרייה הציבורית המקומית שלכם יודעת אילו סוגי מדיה אתם אוהבים להשאיל.

15. אפל וגוגל יודעות מה שאלתם את סירי וקורטנה.

16. בובת הבארבי של הילד שלכם אומרת לחברת האם שלה מאטל על מה היא והילד שלכם ישוחחו.

17. מחלקות משטרה בכמה ערים גדולות בארה"ב, כולל שיקגו וקנס סיטי, יודעות אם אתם הולכים להודות שביצעתם פשע – לפני שביצעתם אותו.

18. חברת ביטוח הרכב שלכם יודעת מתי ואיפה אתם נוהגים, והם אולי יענישו אתכם בגלל זה, אפילו אם אף פעם לא הגשתם תביעה.

19. מתווכי דאטה יכולים לסייע לחברות חסרות מצפון לאפיין את הצרכנים בעלי הערך שלהן. לדוגמא, הן אולי יאפיינו אוכלוסייה מסוימת כ"משפחות במשבר אשראי" ואז הן יכוונו את הפרסומות בימים בהם הן משלמות את החובות שלהן.

20. פייסבוק יודעת כמה אינטיליגנטים אתם, עד כמה אתם מרוצים מהחיים שלכם והאם אתם יציבים רגשית או לא – רק על בסיס ניתוח מידע של ה'לייקים' עליהם לחצתם.

21. לאפליקציות שלברשותכם יש אולי גישה להמון מידע אישי שלכם. Angry Birds מקבלת גישה לרשימת אנשי הקשר במכשיר הנייד ולמיקום הפיזי שלכם. המשחק Bejeweled רוצה לדעת את מספר הטלפון שלכם. לחלק מהאפליקציות יש אפילו גישה למיקרופון כדי להקליט את מה שאתם עושים בזמן שאתם משתמשים בהן.

כל אלו הם למעשה רק קצה הקרחון. ככל שאנחנו צוללים עמוק יותר ליתרונות שביג דאטה יכול לאפשר לנו, אנחנו גם מעבירים בשמחה יותר ויותר מידע. אפליקציית Health באייפון לדוגמא, יכולה לאסוף מידע על כל הסוגים של פרטים אישיים אינטימיים בנוגע לבריאות שלכם.

בסופו של דבר זה תלוי בנו, הצרכנים, אם נהיה מודעים למה שאנחנו מוסרים, מתי ולמי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן