סיכום שנה: המותגים המנצחים והמפסידים לשנת 2015

אני אוהב לכתוב את טור סוף השנה שלי. ראשית, זה נחמד לעסוק במנצחים ובמפסידים של השנה, כשעמיתיי האכזריים והדעתניים קוראים מן הצד. בנוסף, מי לא אוהב להיות בתפקיד שחקן ההגנה המרכזי בעודו יושב על הכורסא בסלון?

הרשימה של המועמדים לשנה זו, הן המוצלחים והן אלו שפחות, הייתה מאסיבית: מ"דאב", דרך קייטלין, לזמרת אדל, לחברת "טסלה", ועוד ההתלבטות נמשכת. חברות כמו "סקוור", "נסט" ו"אייר בי.אנד.בי" עמדו על הפרק אף הן. לא פשוט. אך בסופו של דבר, החברות עליהן תקראו מיד זכו להתעניינות רחבה משך כל השנה, כאשר ניתן ללמוד לא מעט מהתנהלותן.

המנצחים:

1. חברת אובר – ממוניות להיי טק

אובר צריכה להיות במקום הראשון בגלל המודל שלה, שפיתה מיליוני נהגים ונוסעים ברחבי העולם גם יחד. אך הבחירה בה למקום הראשון, מתבססת בעיקר על האפליקציה שהוציאה, המכוניות ללא נהג שפיתחה וגם הרובוטים שיצרה עם צוותים מאוניברסיטת קרנג'י מאלון. נראה שאובר הולכת בדרכיה של "גוגל", בכל הנוגע להשתלטות על רבדים שונים בעולמינו, ואולי אין זה מפתיע, בהתחשב בעובדה שהאחרונה היא המשקיעה הגדולה ביותר של החברה הצעירה.

2. חברת דראפט-קינגס – ניצחונם של החנונים

הסטרטאפ הזה הוא פנטזיה למהמרי הספורט, ומייצר לא מעט עניין בארה"ב. קמפיין החברה הוא מהאגרסיביים והבולטים ביותר שנראו ביבשת בעשור האחרון, ולא מעט חוצפה שמורה ליזמים שהגו אותו. החברה ש"קפצה למים העמוקים" עם הרעיון, הסתבכה עם מערכת המשפט בניו יורק, שמנסה לחסום את פעילותה. הימור שלי: הקינגס ינצחו גם במערכה הזו.

3. Xiaomi – אלה שלא שמעו עליהם

זה לגמרי בסדר אם לא שמעתם על החברה הזו. בתרגום חופשי, ההגייה דומה לביטוי "תראו אותי" בשפה האנגלית. חברת האלקטרוניקה הזו הפכה לשם דבר באסיה, ועתה היא השלישית בעולם, אחרי סמסונג ואפל, בכל הנוגע לייצור סמארטפונים. בנוסף, החברה נחשבת גם לסטארטאפ בעל השווי הגבוה ביותר. עם המנטרה הכובשת, לפיה: "תמיד יש להאמין שמשהו נפלא עומד לקרות", לא יכולתי שלא להכניס את החברה המבטיחה הזו לרשימת המנצחים.

4. אנדר ארמור – מותג בגדי ספורט, או מוצר הייטק?

התשובה לשאלה הזו, היא: גם וגם. חברה זו הראתה צמיחה גדולה יותר מאלה של נייקי ואדידס, ושוויה המוערך לעשור הקרוב הוא 20 מיליארד דולר. בבגדי הספורט מוכנסות כל העת טכנולוגיות חדשות, ולאחר השקעה בשלוש אפליקציות בסכום של 700 מיליון דולר, וביניהן "אינדומונדו", החברה מוצבת במקום הראשון בכל הנוגע לשליטה הדיגיטלית בתחום הבריאות, עם יותר מ-60 מיליון משתמשים פעילים לפחות אחת לחודש. האם גוגל תידפק על דלתה (הוירטואלית) של החברה? התשובה כך נראה, תגיע בקרוב.

5. מלחמת הכוכבים – שיווק בלתי נלאה של תופעה

מכירים את הקלישאה החבוטה האומרת: "בלתי אפשרי לראות את העתיד?", אז אינני מסכים לה. למעשה, אני מוכן להתערב שהסרט האחרון מבית "מלחמת הכוכבים" הוא הדבר הכי קרוב לשלמות שאי פעם נוצרה בין כתלי הוליווד. הסרט מציג דמויות שלא נראו על המסך מזה 30 שנים, כולל הנסיכה ליה ולא רק. דיסני משקיעה 60 מיליון דולר בשיווק, ועדיין הסרט אפוף מסתורין. בנוסף, השותפות לשיווק הן חברות גדולות כמו: ורייזון, ג'נרל מילס, פרוקטר אנד גמבל, וול מרט, טרגט ואלקטרוניק ארטס. שווה. 

מלחמת הכוכבים: כבש את המסכים והלבבות | צילום: schmoesknow.com

ועתה, למותגים שהתמודדו עם אתגרים לא פשוטים השנה וסווגו ברשימת המפסידים:

1. פיפה – גביע העולם ברמאות

איפה אפשר להתחיל? לא רק שפיפה הרסה את אמינותו של מותג הספורט הכי גדול בעולם, היא גם שברה את לבם של 715 מיליון אנשים ברחבי הגלובוס, שהפכו את פיפה לאירוע הספורט הנצפה ביותר אי פעם. סקנדל השחיתות מכיל יותר מדי אנשים וארצות מעורבות, ומסובך מדי להסביר זאת כאן. חשוב רק לומר, שהשחיתות פגעה בכל מי שמעורב, ולא רק בתחום הכדורגל; יש לכך השלכה על כל עולם הספורט.

2. סאבוויי – הפרזנטור הפך לעבריין מין

רשת הסנדויצ'ים, שביססה את הקמפיין הפרסומי שלה על ג'ארד פוגל, המזוהה ביותר עם המותג, השיל ממשקלו פאונדים רבים אחרי שעשה את דיאטת הסאבוויי ב-1999. באחרונה זכתה הרשת ללקח ברוטאלי: היא למדה שאסור לשים את מבטחיה באדם אחד. פוגל הואשם בעבירות פדופיליות, ונגזרו עליו 15 שנות מאסר. למרות שהחברה מתנערת ממנו עתה, התקשרות של 16 שנים בקירוב, איננה כזו שניתן למחות בהינף יד. בנוסף, רשת סטארבקס נושפת בעורפה של סאבוויי, ותפסה לה את המקום השני כרשת המסעדות המובילה בארה"ב.

3. השעון של אפל – מוערך יתר על המידה 

כולם חשבו שזה יהיה השעון שכולם יענדו, והתאכזבו במהרה. רוב האנשים הגיבו בשוויון נפש, אך קבוצה קטנה של מתנגדים אדוקים למוצר יצרה באזז כה גדול, עד שאפל עצמה לא יכלה להתעלם מכך. המכירות נחלשו באפריל השנה, כשהדגמים הנמכרים היו דווקא הזולים יותר, ולא היקרים כפי שציפתה החברה. ובאשר לדגם היוקרתי שנמכר ב-10 אלפים דולר? אנה קנדריק כתבה עליו בטוויטר, שמדובר ב"דושבג המוזהב החדש". באנגלית זה נשמע יותר טוב, אך עדיין; אאוץ'.

4. יאהו – העצלנים מעמק הסיליקון

בעולם הטכנולוגיה, משתמשים ובעיקר יזמים, לא רק מצפים לחדשנות – הם דורשים אותה. אך כאשר מתחרות כמו גוגל ופייסבוק מייצאות לאוויר העולם רעיונות חדשים בקצב מהיר, יאהו תקועה בשל רווחים נמוכים וחוסר אטרקטיביות, ומרחיקה מפרסמים פוטנציאליים. למרות התחזיות לפיהן יאהו צפויה הייתה להפוך לשחקנית מובילה בגזרת המובייל והפרסום, היא עדיין קטנה. מאד. המנכ"לית, מריסה מאייר נתקלת בקשיים עצומים מול דירקטוריון החברה. וזאת, אחרי שחטפה ביקורות קשות על החלטתה לקחת חופשת לידה של שבועיים בלבד, לאחר הולדת ילדיה התאומים. לא קל.

5. גאפ, אבר קרומבי ו-ג'יי קרו – צריכות לעשות בדק בית

משך שנים שלושת המותגים הללו נחשבו למובילים ונהנו מדעת קהל חיובית ביותר. אולם, בשנה החולפת הייג' אנד אם, טופשופ, זארה ומותגים נוספים הפכו למובילי השוק. זאת בזמן, שגאפ, אבר קרומבי וג'יי קרו "ממתינים" לזהות ומיתוג מחודשים, מציעים עבודות לא מעניינות ומפסידים כסף. האם הם יצליחו להתאושש ולכבוש מחדש את מקומם? אין לדעת.

ומה אתם חושבים על המותגים המנצחים והמפסידים של השנה? 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן