סיכום 2012 בבורסה: עלייה במניות, ירידה במחזורים ומגוון הסדרי חוב

"נמליץ לדירקטוריון להאריך את שעות המסחר בבורסה עד 17:30", כך אמרה היום מנכ"לית הבורסה באחד העם, אסתר לבנון, באירוע לסיכום 2012. המהלך מגיע על רקע ירידהשל 40% במחזורי המסחר באחד העם בשנת 2012, וזאת למרות עלייה של 13% במדד ת"א 25 במהלך השנה.

"השנה שחלפה היתה קשה לכלכלות ולבורסות בעולם כמו גם לכלכלת ישראל ולבורסה בתל אביב. ירידת השערים והמחזורים בשוק המניות בתל אביב, שהחלה ברבעון השני של 2011 ונמשכה ברציפות עד אמצע 2012, לא היתה מפתיעה. הקשיים הכלכליים בעולם והשפעותיהם על האטת הצמיחה בישראל נתנו את אותותיהם גם בבורסה בתל אביב", נכתב באיגרת לסיום השנה עליה חתומים לבנון ויו"ר הבורסה שאול ברונפלד.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

למרות הפתיחה השלילית, את 2012 מסכמת הבורסה בעליית שערים שהחלה בחציה השני של השנה. לאחר ירידה של 18% במדד ת"א 25 בשנת 2011, ופתיחה שלילית של השנה, סוגר המדד את השנה בעלייה של 13%. עם זאת, חלה צניחה במחזורי המסחר, שהגיעו ב-2012 לממוצע של 1.1 מיליארד שקל ביום – נמוך ב-40% מהמחזור הממוצע בשנה שעברה.

שעות המסחר יוארכו? לבנון | צילום: רויטרס

הגורם השלילי העיקרי שהשפיע על מדדי המניות בארץ היה ההאטה הכלל עולמית כתוצאה ממשבר החוב במדינות אירופה שהחל בשנת 2011 והחריף השנה, עם הורדת דירוג אשראי למדינות ולבנקים מובילים באירופה.

במקביל, התרבו העדויות להאטה במשק, בהן ירידה בקצב הצמיחה במשק; עלייה בשיעור האבטלה ועלייה בגירעון הממשלתי. בין הגורמים החיוביים המקומיים שהשפיעו על מגמת המסחר בתל-אביב היו הורדת הריבית על ידי בנק ישראל מ-2.75% בתחילת השנה ל-2%.

גם שוק ההנפקות רשם שנה רגועה למדי, כאשר ב-2012 לא נרשמו כלל הנפקות ראשונות באחד העם. חברות ההשקעה והאחזקות ביצעו הנפקות ב-690 מיליון שקל וחברות ושותפויות הנפט והגז ב-580 מיליון שקל, סכומים המהווים כ-31% וכ-26% בהתאמה מהסכום שגויס בהנפקות השנה. ההנפקות הגדולות ביותר השנה היו של אי.די.בי אחזקות (הנפקה אודותיה נחקר יו"ר החברה נוחי דנקנר ברשות ני"ע בסוף השנה) וחברת ההייטק הדואלית טאואר בסך של כ-300 מיליון שקל כל אחת.

לדברי ראשי הבורסה, "השפל הנוכחי בשוק המניות איננו יוצא דופן בעומקו וגם לא במשכו; ייחודו בהיותו 'תוצרת חוץ', גורמיו הם כוחות שלישראל אין שליטה עליהם. מצב זה מחייב את הממשלה לנקוט בצעדים מקרו-כלכליים שיקזזו את ההשפעות החיצוניות והוא דורש מקהיליית שוק ההון והרגולטורים לפעול, במשנה מרץ, לחיזוק תשתיות שוק ההון. אם ייעשה כך, הרי שההתאוששות מהשפל תתרחש מוקדם יותר, והיסודות החדשים שיונחו יאפשרו גם צמיחה בת קיימא של השוק".

בבית ההשקעות איילון הגיבו בחריפות לכוונה להאריך את שעות המסחר. הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, יניב פגוט, ציין כי "הארכת שעות המסחר תביא עימה להגדלת עלויות השכר והתפעול של בתי ההשקעות אשר כך וכך נאבקים בעודף עלויות הנובע בעיקרו מדרישות רגולוטוריות כך שלא מדובר במהלך טכני לו אין מחיר כלכלי". לדבריו, "מדובר במתן כדור אקמול למחלה קשה הרבה יותר, שכן עיקר הבעיה בבורסת תל אביב מצויה במחזורי המסחר הרדודים במניות בעלות שווי שוק בינוני ונמוך".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן