סין: נסייע בהשמדת הנשק הכימי בסוריה ככל שנידרש

הממשלה הסינית מוכנה לסייע בהשמדת ארסנל הנשק הכימי של סוריה "כאשר תתבקש לכך" – כך מסר אתמול משרד החוץ הסיני.

בתגובה להתחממות הגיזרה בין דמשק לוושינגטון, הסכימה סוריה ב-14 בספטמבר לפעול על פי אמנת האו"ם בנוגע לנשק כימי ולהשמיד את כל הנשק הכימי במדינה. דובר משרד החוץ של סין, הונג ליי, אמר היום לכתבים כי בייג'ינג תשתף פעולה עם הארגון למניעת הפצה של נשק כימי כדי לשמור שאסד יעמוד במילתו וכדי למנוע מלחמה. "נתמוך בעבודתו של הארגון, כולל שליחת מומחים מטעמנו להשתתף בפעולות שלו", צוטט הונג במאמר שהתפרסם היום בסין.

נשיא סוריה בשאר אסד נפגש לאחרונה עם עיתונאים סיניים ואמר כי נתן לארגון רשימה של מסודרת של מאגרי הנשק הכימי של הצבא וכי ישמיד אותם על פי התכנית שהתוו בעלי בריתו בקרמלין. מוקדם יותר החודש שכנע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את עמיתו, נשיא ארה"ב ברק אובמה, "להוריד את הרגל מדוושת הגז" בנוגע לתקיפה צבאית בסוריה.


צילום: רויטרס

פוטין אמר כי לפני שיורים טילי טומהוק על מתקנים צבאיים יש לתת אסד לפחות זמן להעביר את הנשק הכימי לשליטה בינלאומית או להשמידו. אסד הסכים מייד. באופן לא מפתיע, סין עמדה לצד רוסיה וקראה לפתרון מדיני למשבר בסוריה.

למרות זאת, אומר לי שאוקיאן, מומחה לענייני המזרח התיכון במכון ליחסים בינלאומיים בסין, כי תהליך חיסול הנשק הכימי עלול להיות מופר אם תחמיר מלחמת האזרחים. "אם המצב ידרדר לעבר מלחמת חורמה והאופוזיציה תזכה במספיק כוח, וושינגטון עלולה בכל עת למצוא סיבה לפתוח במתקפה על ממשלת סוריה", הסביר. אסד התחייב לעומת זאת כי ממשלתו תסייע לפקחי האו"ם כאשר יבקרו במתקני הייצור והאחסון של הנשק הכימי בסוריה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן