סיפור גדול, מאוד: 20 עובדות מדהימות שמוכיחות עד כמה גדולה מהפכת הביג דטא המדוברת כל כך

אחרי שנים של הערכות, תחזיות ופיתוחים, נדמה כי לאיש אין יותר ספק באשר למעמדו המרכזי של המידע בחיינו, ובטח בחיינו בעתיד הקרוב. "מהפכת הביג דטא" הפכה לאחד המונחים המדוברים והמוזכרים ביותר, אשר מעסיק חוקרים ממגוון תחומים בכל רחבי העולם: חוקרי החברה מדברים על ההשלכות החברתיות של ניתור כל פעולותנו ועיבוד המידע בזמן אמת, כלכלנים בוחנים את החיסכון שמהלכים כאלו יאפשרו למשק, רופאים מפתחים כלים לניצול המהפכה בכדי להציל חיי אדם ויזמים אשר מבינים את גודל הפוטנציאל מתחילים כבר היום להרוויח סכומי כסף אדירים.

אך האם אנו באמת מבינים את משמעות המונח וגודל המהפכה? גם אם אנו קוראים ודנים באפשרויות ובמהלכים שיפתחו בפנינו בשנים הקרובות, מדובר במהפך כל כך גדול – עד שפשוט קשה עד בלתי אפשרי לקלוט את מלוא היקפו. לשם כך אספנו 20 עובדות מדהימות אודות התחום המתפתח, שיסייעו לראות את המונה במלואה, ולהבין עד כמה גדול המהפך המדובר ביותר בעולם כיום.

1. כמות המידע שאנו מייצרים ואוגרים כיום שוברת כל שיא ותחזית מן העבר: במהלך השנתיים האחרונות בלבד ייצרה האנושות יותר מידע מאשר ייצרה מאז שחר ההיסטוריה.

2. קצב איסוף המידע ימשיך לגדול גם בשנים הקרובות בשיעור אדיר, ועד שנת 2020 יאסף בממוצע מידע בהיקף 1.7 מגה בייט לכל אדם בכדור הארץ מדי שניה.

3. עד אז, כמות המידע השמורה בשרתים בכל רחבי העולם תכפיל עצמה פי 10. עד היום אגרה האנושות מידע בהיקף 4.4 זטה-בייטס (4.4 טריליון ג'יגה בייטס), ובשנת 2020 הנתון צפוי להגיע ל-44 זטה-בייטס.

צילום: thinkstockphotos

4. כמות המידע מביאה גם לעלייה מדהימה בהיקף החיפושים שאנו עושים: בכל שנייה מבוצעים בגוגל 40,000 חיפושים ברחבי העולם, אשר מצטברים ל-1.2 טריליון חיפושים מדי שנה.

5. בחודש אוגוסט השנה שברה פייסבוק שיא חדש, כשמיליארד בני אדם השתמשו ברשת החברתית הענקית במהלך יום בודד.

6. במהלך השנה החולפת משתמשי פייסבוק שלחו בממוצע 31.25 מיליון הודעות בכל דקה (!), וצפו ב-2.77 מיליון סרטוני וידאו בכל דקה.

7. במתחרה הגדולה מבית גוגל, יוטיוב, העלו הגולשים 300 שעות תוכן בכל דקה בממוצע.

8. בסיכום שנת 2015, על פי ההערכות, מספר התמונות שיצלמו אנשים פרטיים יגיע לכדי טריליון תמונות, עשרות מיליארדים מהן ישותפו ברשתות החברתיות. בשנת 2017, אגב, מאמינים החוקרים כי לא פחות מ-80% מהתמונות שיצולמו ברחבי העולם יצולמו באמצעות מכשירי סמארטפון.

9. הסמארטפונים הם הכלי המניע של מהפכת הביג דטא: במהלך השנה ישווקו ברחבי העולם 1.4 מיליארד מכשירי סמארטפון חדשים – כולם עמוסים בחיישנים ותוכנות לאיסוף מידע נוסף אודות המשתמשים.

10. עד שנת 2020 צפוי מספר משתמשי הסמארטפונים בעולם להגיע לכדי 6.1 מיליארד בני אדם.

11. חשובים ככל שיהיו, מכשירי הסמארטפון הם רק חלק קטן במהפכה: במהלך 5 השנים הקרובות מספר המכשירים המחוברים לרשת האינטרנט בעולם (ולכן יכולים לאסוף מידע אודות המשתמשים) יגיע ל-50 מיליארד.

12. מהפכה נוספת ומדוברת היא מהפכת הענן, ואכן עד שנת 2020 מעיריכם המומחים כי לפחות שליש מהמידע שיאסף יעבור דרך שירותי ענן שונים.

13. מיחשוב מבוזר (טכנולוגיה לחיבור מחשבים שונים לחישוב חישובים מורכבים במיוחד) זו המצאה ממשית. כבר היום גוגל מחברת בין 1000 מחשבים שונים לעיבוד השאילתות והחיפושים שהיא מבצעת, והטכנולוגיה צפויה לגדול משמעותית בעתיד הקרוב.

14. אם אתם מחפשים אחר "הדבר הגדול הבא", מומחים מעריכים כי תחום פיתוח הקוד הפתוח המשמש לחישוב מבוזר עשוי לגדול ב-58% עד 2020 (ולהפוך לתחום המגלגל מיליארדי דולרים).

50 מיליארד מכשירים מחוברים לאינטרנט | צילום: thinkstockphotos

15. על פי הערכות שפורסמו לאחרונה מהפכת הביג דטא בתחום הרפואה תביא לחיסכון של 300 מיליארד דולר מדי שנה במשק האמריקאי לבדו – חיסכון של 1,000 דולר בממוצע לכל אזרח.

16. גם הבית הלבן כבר מבין את גודל הפוטנציאל, והשקיע עד היום למעלה מ-200 מיליון דולר בפרויקטים בתחום הביג דטא.

17. המשמעות הפיננסית של המהפכה באה לידי ביטוי גם בחברות עסקיות טהורות: על פי ההערכות חברה ממוצעת מרשימת 1000 החברות הגדולות בעולם תגדיל את שורת הרווח ב-65 מיליון דולר בשנה אם תסכיל לנצל את הפיתוחים והאפשרויות החדשות שיפתחו בפניה.

18. על פי אותן הערכות, חברות בתחום הקמעונאות שישקיעו באיסוף ועיבוד משמעותי של הנתונים יוכלו להגדיל את רווחיהם בלמעלה מ-60%.

19. גם החברות השונות מבינות את הפוטנציאל, ועל פי מחקר שהתפרסם לאחרונה 73% מהחברות והארגונים במשק האמריקאי משקיעות כבר כיום משאבים בפיתוח תשתיות לאיסוף ועיבוד ביג דטא.

20. לסיום, עובדה שמעטים בלבד מבינים ואשר מדגימה היטב את גודל הפוטנציאל אשר עדיין נותר בלתי ממומש כיום: נכון לכתיבת שורות אלה, רק 0.5% מסך המידע שנאסף אי פעם עובד ונותח. על פי כל ההערכות הנתון צפוי לזנק משמעותית בשנים הקרובות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן