סכנה ב-MBA: השטויות שמלמדים אתכם בבתי הספר למינהל עסקים

מלמדים אותנו כל הזמן ששיעור האבטלה בקרב אקדמאים נמוך בהרבה משיעורו בקרב בעלי השכלה תיכונית בלבד; ושהשכלה אקדמית היא טובה, והשכלה אקדמית נוספת טובה אף יותר. ושאם אתם חכמים מספיק בשביל תואר ראשון, אתם בטח חכמים אף יותר אם אתם משיגים תואר שני.

כמובן, יש הרבה תארים שניים שאפשר לעשות, אבל הרוב יאמרו שתואר שני במנהל עסקים (MBA) הוא הימור הבטוח ביותר להגדלת הכנסתכם העתידית. תעשייה שלמה של בתי ספר לעסקים וחברות הכנה למבחנים קמו כדי לסייע לקבל את התואר המבוקש – מאסטר בניהול עסקי.

אך ישנם דברים מאוד לא מומלצים, שאנחנו עלולים לאסוף איתנו בדרך לתואר השני. להלן 10 הדברים הכי מסוכנים שהפרופסורים והסטודנטים האחרים עלולים ללמד אתכם בזמן שאתם חותרים ל-MBA:

1. שאתם משנה משהו למישהו. הרבה סטודנטים לתואר שני במינהל עסקים מתחילים לחשוב שהם משהו מרגע שהתקבלו ללימודי התואר, וחושבים שהם חשובים אף יותר מרגע שסיימו את התואר ומצאו את העבודה הראשונה שלהם לאחריו, ואז הם מתחילים לחכך את כתפיהם בהמונים נטולי התואר השני. אבל האמת היא שהעבודה הראשונה של מסיימי התואר השני לא שונה בהרבה מעבודה במשרד הדואר. זו באמת סתם פקידות מהודרת. דעתו של נושא המשרה לא באמת משנה למקבלי ההחלטות. פשוט תעבדו קשה; ההזדמנות להשפיע תגיע בהמשך.

2. שאתם הטובים בין הטובים. לא משנה אם היה זה הדיקן או חברכם לספסל הלימודים שאמר לכם את זה, אבל אתם עדיין אף-אחד. כולם שונאים מישהו עם תואר שני וחזה מנופח – במיוחד אם הוא מחמיץ את כל ההיבטים הדקים של תרבות החברה, שכל מי שעבד בה יותר משנה-שנתיים כבר מכיר היטב.

3. שעשיתם השקעה מוצלחת. חלק מבוגרי התואר השני יוצרים תרשימים מפורטים שמראים כי הם שילמו את שכר הלימוד ואת אובדן ההכנסה של תקופת הלימודים תוך זמן קצר במיוחד. הם ראו את השגת התואר כהשקעה בעצמם. אבל אתם רוצים ללמוד, אפשר ללמוד הרבה מניסיון בן שנתיים. יש הרבה עובדים בעולם שמעולם לא עזבו את המשרה שלהם, ובטח מרוויחים הרבה יותר כסף במהלך חייהם. יש גם הרבה בוגרים שעדיין מנסים למצוא את עצמם אחרי השנתיים האלו. לא שיש בזה משהו רע, אבל אל תעבדו על עצמכם שאתם משקיעים בעצמכם, כשבעצם אין לכם מושג מה אתם רוצים לעשות בחיים.

4. שאתם חכמים מהממוצע. הרבה מבוגרי התואר מאמינים שהם ממש חכמים. כשהם מבינים כמה תחרותית היא עצם ההגעה ללימודי התואר השני, הם עוד יותר מאמינים בחוכמתם. בעסקים, בעיקרון כולם חכמים (או טובים מאוד בפוליטיקה משרדית). אם תתחילו לתת לאנשים את הרושם שאתם מבריקים, הם יחלו בסתר לעבוד על הניסיון להציג אתכם ככישלון מוחלט בפני האחרים.

5. שתהפכו ליזמיים יותר. תמיד מצחיק לפגוש בוגרי MBA המדגישים את התמקדותם ביזמות. נו, ברצינות: אתם תוכלו אולי לארגן את ליגת הכדורגל המשרדית טוב יותר מכל אחד אחר, אבל אתם לא הולכים ללמוד איך למצוא בעצמכם את ה"דם" או את הטירוף לפתוח עסק משלכם כמו יזם אמיתי. להיות בוגר תואר שני במנהל עסקים ולהיות בעל עסק זה אוקסימורון. אם אתם רוצים לפתוח עסק, תפתחו אותו עכשיו.

6. שתקבלו כלים שבעזרתם תבינו את העולם. התואר השני אוהב כלים, ורוצה לנתח כל דבר עד מוות. ויש שם הרבה כלים – במיוחד בשיעורי האסטרטגיה בשנה השנייה. חמישה כוחות. ניתוחי SWOT. ניתוחים תעשייתיים. הם כולם טובים, אבל אף אחד מהם איננו קליע הכסף. ואף אחד מהם אינו תחליף לשיקול דעת עסקי בריא – תחום שבו, למרבה הצער, אף אחד לא מציע שיעורים.

7. שאתם בסדר אם עברתם קורס במוסר ואתיקה. אחרי שפרשיות דוגמת אנרון התפוצצו באמצע העשור הקודם, היה קצת משבר אמון בתי הספר לעסקים. הרבה ממנהלי החברות שכיכבו בפרשיות המדוברות היו בוגרי תואר שני במנהל עסקים מהארווארד וכו'. איך זה יכול לקרות? בתי הספר לתואר שני הפכו לחובה את הדרישה לקחת קורס אחד לפחות בתחום המוסר במהלך הלימודים. הבעיה נפתרה? היה זה רק צעד שנועד לכסות על יוקרתם של המוסדות, למקרה שיסתבר כי הם מצמיחים ענקי רמייה נוספים ברגע זה. הם תמיד יוכלו להגיד, "היי, אמרנו להם ללמוד מוסר, זה לא בידינו". המציאות היא שתפוחים רקובים תמיד יהיו כאלה. היה נחמד אם בתי הספר היו יכולים להרחיק אותם, או לתכנת אותם מחדש.

8. שזה ששמו אתכם לעבוד בקבוצה הופך אתכם לשחקנים קבוצתיים. כל בתי הספר לעסקים מדגישים כמה הם לא סתם מכריחים את תלמידיהם לשנן ספרים. הם מאמינים ב"לימוד בפעולה" או איזה מינוח טיפשי אחר המכריח את הסטודנטים לעבוד בקבוצה. אז הם בטח יוצאים שחקנים קבוצתיים מצויינים אחרי שנתיים, לא? אז זהו, שלא. הם מלמדים אותך לשחק בפוליטיקה, לחתוך ולעקוף את חבריך וכו'. זה עדיין לא משחק קבוצתי.

9. שאתם צריכים להוסיף את התואר לכרטיס הביקור שלכם אחרי שמכם. פשוט אל.

10. שמעכשיו אתם דוברים נהדרים. מקבלים הרבה הזדמנויות לדבר בתור בוגרי תואר שני. אבל שמעתם פעם, נגיד, בכיר ב"בלומברג" מדבר?זה שיש לכם תואר שני לא אומר שלא תהיו משעמים כמו צנצנת ריקה כשתתחילו לפתוח את הפה. האימון מייצר שלמות, כן – אך עליכם להתחייב במלוא המובן לשיפור יכולות הדברור שלכם בזמנכם החופשי אם אתם רוצים להיות טובים בזה.

אפשר עדיין ללמוד הרבה בתואר שני – בדיוק כפי שאפשר ללמוד הרבה בטיול לנפאל או מטיפול בסבתא חולה במשך שנתיים. זה לא הלהיות-או-לחדול של חייכם. תהנו, ושמרו הכל בפרופורציה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן