סעודיה החלה בגירוש המוני של עובדים זרים, וכלכלות העולם השלישי צפויות לספוג מכה

בעוד ערב הסעודית נאבקת בשיעורי האבטלה הגבוהים במדינה, החלה הנסיכות במבצע לגירוש העובדים הזרים שבשטחה, המתואר כנרחב ביותר בהיסטוריה של המזרח התיכון. לפי ראש הממשלה הסעודית, הנסיך מוחמד בין נאייף, כ-60 אלף עובדים כבר גורשו, ובקרוב צפויים להצטרף אליהם עוד כ-2 מיליון.

מה שלא ברור הוא, האם השינוי הקיצוני הזה אכן יעזור לסעודיה להוריד את שיעור האבטלה במדינה המונה 29 מיליון אזרחים. כמו בישראל, גם בסעודיה נראה כי המקומיים לא ימהרו לתפוס את המשרות שהעובדים הזרים ישאירו מיותמות בתחומי הניקיון והחקלאות. את "העבודות השחורות" האלה ביצעו עד היום בעיקר עובדים מדרום מזרח אסיה: הודים, פקיסטניים, פיליפינים ואינדונזים, כמו גם זרים ממדינות ערב כמו ירדן, לבנון, מצרים ותימן.


גירוש העובדים הזרים לא ישפר את מצב האבטלה בסעודיה | צילום: רויטרס

מה שברור הוא, שלגירוש ההמוני תהיה השפעה מרחיקת לכת על השווקים המתפתחים מהם מגיעים העובדים. עובדים זרים שולחים למשפחותיהם וקהילותיהם סכומי כסף גדולים מאוד כשהם עובדים מחוץ לארצם. התשלום שיצא מסעודיה ב-2012 אל מדינות מתפתחות באמצעות העובדים הזרים, עמד על 27.5 מיליארד דולר. מדובר רק במעט פחות מכל הסיוע האמריקאי למדינות עניות גם יחד שעומד על 30.5 מיליארד דולר. סעודיה היא המדינה השנייה אחרי ארצות הברית (עם 103 מיליארד דולר) ביחס להיקפי התשלומים שזורמים ממנה אל העולם השלישי. במקום השלישי נמצאת קנדה עם 15.7 מיליארד דולר.


הכסף ששולחים העובדים הזרים רב יותר מכל תוכניות הסיוע המערביות | צילום: רויטרס

נתיב התשלומים שפותחים העובדים הזרים אינו מושך תשומת לב רבה וכמעט שקוף, אך הוא מהווה חלק משמעותי ביותר מההון שזורם אל המדינות העניות ביותר בעולם, והוא רב יותר מהסיוע אותן הן מקבלות מכל המדינות המפותחות גם יחד. התשלומים הללו שזורמים מהעובדים אל משפחותיהם, מאפשרים את קיומן של המשפחות, רכישת השכלה, הקמת עסקים ובאופן כללי את צמיחת הכלכלה במדינות היעד. ברמת המאקרו, גם מאפשרים התשלומים למדינות העניות לצמצם את חובן הלאומי, ולשפר את מאזן התשלומים שלהן ואת דירוג האשראי שלהן. עיתון הניו יורק טיימס כינה את התשלומים הזורמים לאמריקה הלטינית כ"סוכן הגדול והישיר ביותר להורדת העוני באזור", עובדה שמחקרי הבנק העולמי איששו.

מבחינת סעודיה, צעדי הגירוש לא צפויים כאמור לשפר משמעותית את בעיית האבטלה במדינה, אך מבחינת מדינות העולם השלישי, מדובר במכה קשה ביותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן