סקירה מלאה: אייפון 5S ו-5C – היורשים לבית אפל

לפחות על פי התמונות המגיעות מארה"ב בימים האחרונים, נראה כי הבאזז סביב מוצרי אפל מסרב לגווע אפילו בעידן טים קוק. בימים האחרונים קשה היה להתעלם מעדכון מערכת ההפעלה של אפל, שהציף אפילו את הפיד של הקשים שבטכנופובים ותורי הענק והמחסור באייפון המוזהב בארה"ב ממשיכים לייצר כותרות, חודשיים לפני הקריסמס.

אנצל כבר את הפתיחה בכדי להבהיר שעל אף שקיבלנו את שני האייפונים החדשים לידנו (5S ו-5C), הסקירה רובה ככולה תתמקד בדגם הפרימיום החדש של אפל ותעניק הרבה פחות מקום לדגם ה-5C שבינו לבין האייפון ה-5 מפריד פלסטיק אחד עבה ומצלמה קדמית משודרגת.

האייפון 5S לחילופין, כולל מספר חידושים משמעותיים מתחת למכסה המנוע שחלקם ניכרים גם בעיצוב שמעליו, ומהווים בשורה של ממש בתחום המובייל על אף החדשנות הגבולית שנושאים עימם.

הכרזתה של אפל על האייפונים החדשים מוקדם יותר החודש, כללה גם כמה מהלכים יוצאי דופן, חלקם פחות אופיינים לחברה. אם תתעכבו על זה לרגע, האייפון 5S מייצג פנייה חדה שמשלימה אפל לכיוון השימוש במתכת בליין מוצרי הפרימיום שלה על פני פלסטיק (ע"ע אבולוציית המקבוק הלבן), ומרחיבה את שתי התצורות העיקריות של המכשיר לשלוש כשהיא בוחרת בצבע מתכתי ושונה שאינו אופייני לשוק – זהב.

אלו שיצאו נגד הצבע (ואני בינהם), יתקשו להסביר את המכירות הגבוהות, ואת העובדה שנכון לכתיבת שורות אלה מדובר בדגם הפופולארי ביותר של האייפון החדש, שקשה לאתר בשלב זה ברשת החנויות של אפל בארה"ב. אחת הסיבות היא לחלוטין מיתוגית, אם תרכשו אייפון באחד מהגוונים הכסופים יתקשו לשים לב שאתם מחזיקים בדגם החדש, בשל הדימיון העיצובי הרב בין האייפון 5S ל-5, אך אם תבחרו בזהב תבהירו לכולם שהאייפון שלכם הוא האייפון החדש ביותר ויש לא מעט אנשים שתשומת הלב הזו חשובה להם.

אייפון 5S (משמאל) ואייפון 5C (מימין) | צילום: רויטרס

ה-Touch ID: זה פשוט עובד

ההתייחסות הצוננת של הצינקנים נגד מנגנון האבטחה הביומטרי שאפל החליטה לאמץ להטמיע באייפון החדש שלה מתמקד בפעם המי יודע כמה בעובדה שהיא לא הראשונה לעשות זאת. ובכן, ההנחה נכונה ביסודה, אפל בהחלט לא יצרנית מכשירי הסלולר הראשונה שהציעה מנגנון אבטחה ביומטרי אבל היא הראשונה שעושה זאת נכון.

העולם הטכנולוגי ידע בעשורים האחרונים אינספור מוצרים שניסו לאמץ שוב ושוב מנגנוני אבטחה המבוססים על טביעות אצבע, אך עשו זאת ברישול עם שבבים בעייתים ועם כאב ראש שהפך אפילו את המורכבת שבסיסמאות לאידיאלית ופשוטה יותר לשימוש. ממחשבים ניידים ואפילו מכשירי סלולר חכמים, תמיד היתה החברה שהחליטה להעניק צ'אנס אחד נוסף לטביעת האצבע שלנו כסיסמא, אך כשלה כבר בשלבים הראשונים.

מנגנון ה-Touch ID של אפל נוטל פריט שכבר קיים במכשיר ומשמש להפעלתו במילא, והופך אותו למערכת זיהוי ביומטרית מבלי להוסיף רכיב נוסף ומבלי לשנות דבר ברמת העיצוב הנגלה לעין. כפתור הבית החדש נטול הדפס הריבוע בתוכו, סימן ההיכר שלו עוד מימיו של האייפון הראשון, לטובת טבעת מתכת שעושה את ההפרדה בין המכשיר עצמו לבין הכפתור המעוגל.

כבר עם הפעלתו הראשונה של המכשיר וכחלק מאשף ההגדרות הקצר של iOS, תתבקשו להגדיר את האצבע החביבה עליכם (בהמשך תוכלו להגדיר יותר מאחת), ובתום תהליך הגדרה קצר במיוחד, הכפתור כבר מוכן לעבודה ולזיהוי.
במסגרת ההגדרה הראשונית תתבקשו על ידי המערכת להצמיד את האצבע ולנתק אותה מספר רב של פעמים כשבכל אחת מהם ידע השבב לזהות טוב יותר את החלקים השונים המצויים מתחת לעור שלכם ומשימוש לשימוש הוא רק ישתפר וידע לעשות זאת מהר וטוב יותר.

וידאו: ה-Touch ID בפעולה

השימוש ב-Touch ID מתבצע באופן שקוף לחלוטין. אין מה ללמוד, אין כל שינוי בהרגלים שסיגלתם לעצמכם עד כה להפעלת המכשיר ולמעשה הוא קל ומהיר יותר משתדמיינו לעצמכם עד כי אינו מורגש כלל בתהליך הפעלת המכשיר. השימוש בהקלדת מספר מרגיש לפתע כשלב ארכאי ומיותר, ישן ובלתי אינטואטיבי בעליל, והרי כולנו היינו מעדיפים להמנע ממנו לטובת אלטרנטיבה טובה יותר.

בכלל, נראה כי אפל הקשיבה לביקורת הרבה שהופנתה כלפיה במהלך השנים בנוגע לאבטחת מכשירי iOS, והעדכון הנוכחי גם ברמת החומרה וגם ברמת התוכנה (iOS 7) מתמקד בסוגיה זו.

מעבד ה-A7: פוטנציאל עתידי

האייפון 5S הוא הסמארטפון הראשון בעולם המגיע בתצורת מעבד של 64bit. עבור אפל מדובר באמירה שיווקית חשובה המעצימה את אפקט הראשוניות. עם זאת, התייחסותו של פיל שילר באירוע ההכרזה של אפל כאילו יתר החברות עדיין לא התחילו בכלל לחשוב על הכיוון, הובילה את סמסונג לשחרר הודעה לעיתונות כי שבב כזה כבר נמצא בשלבי פיתוח אחרונים ויוצג ככל הנראה כבר בליין המכשירים הבא של החברה.

יתרה מזו, בדיקה שנעשתה אחרי השקתו של האייפון 5S מלמדת כי לסמסונג תפקיד חשוב בייצורו של שבב ה-A7 עבור אפל, כנראה שלא מתוך רצון גדול אלא מכורח המציאות העסקית בשוק המובייל.

המשמעות הבסיסית יותר היא שהאייפון החדש מהיר פי 2 מקודמו ופי 40 מהאייפון הראשון שנחשף לראשונה ב-2007. השימוש במכשיר בהחלט מרגיש חלק יותר ומהיר יותר מכל סמארטפון אחר שהגיע לידנו לאחרונה אך עם זאת, בשימוש הבסיסי הפער בין האייפון 5 לאייפון 5S אינו ניכר ורק בשימוש מאסיבי של אפליקציות כבדות במיוחד או משחקים עתירי גרפיקה תרגישו בהבדל.

אז מדוע זו בכל זאת בשורה לשוק המובייל? ובכן, גם כשסמסונג תשיק מעבד 64bit אפל עדיין תקדים אותה.

אסביר: על מנת להשתמש ביכולות ה-64bit שחשפה אפל יש צורך בשלושה אלמנטים: מעבד התומך ב-64bit, מערכת הפעלה התומכת ב-64bit ואפליקציות המותאמות לשימוש ב-64bit. מאחר ואפל היא יצרנית חומרה ותוכנה היכולת שלה לשלוט בכל אחד מהאלמנטים גבוה יותר משמעותית מכל יצרנית סלולר אחרת בשוק.

מעבד ה-A7 הוא מעבד מסוג 64bit, מערכת ההפעלה החדשה, iOS 7 מותאמת לשימוש ב-64bit והאפליקציות, ובכן, כאן אפל שולטת באופן חלקי באלו המפותחות על ידה, אך מרגע שהותרנו רכיב אחד בלבד בידיו של גוף חיצוני הסיכוי שבעתיד הקרוב תהיינה אפליקציות הזמינות באפסטור ועושות שימוש ב-64bit גדול ביחס למתחרות.

מכאן גם ניתן להסיק שלפחות בשלב זה לא תאתרו יותר מידי אפליקציות שיאפשרו לכם להשתמש ביכולות המרשימות של מעבד ה-A7, מאחר והמפתחים, לפחות בשלב זה, אינם ממהרים להתאים את האפליקציות שלהם למכשיר שרק עכשיו יצא אל השוק.

המצלמה המשודרגת: הפלאש הכפול עושה את העבודה

וכשהמסך כבר חד מספיק והמכשיר דק וקל מספיק, ישנם מעט רכיבים שענקיות הטכנולוגיה משפרות באופן קבוע בדגמים חדשים על מנת לזכות במעט נקודות קרדיט מצד הלקוחות הפוטנציאלים.

הקרב על המגה פיקסל כבר איבד מערכו אפילו ברמה השיווקית. אין צורך במספר מגה פיקסלים גבוה כל כך במצלמות שכל יתר הרכיבים שלהן ירודים ומאכזבים. אפל החליטה לשדרג את מערכת הצילום באייפון החדש באמצעות שדרוג מספר אלמנטים שנחשבים לפחות פופולארים ומוכרים בשוק הסמארטפונים. מחיישן מתקדם שמאפשר לאור רב יותר לחדור פנימה ועד ייצוב תמונות אוטומטי ופלאש כפול בשני גוונים אותו מכנה "True Tone", המצלמה באייפון 5S היא איכותית הרבה יותר, ובכל זאת טובות ממנה תמצאו בשוק הסמראטפונים ולא מעט.

הטריק שהוסיפה אפל בשילוב שבין האייפון 5S ל-iOS 7 שהתגלה כשימושי למדי הוא יצירת התמונה המושלמת, באמצעות לחיצה ממושכת על כפתור הצילום שמצלמת אינספור תמונות ומציגה לבסוף את האופטימלית והמוצלחת שבינהן. כן, גם פה אפל לא המציאה את הגלגל ומשתמשי אנדרואיד יזהו את הפונקציה הזו, אבל השילוב שבין המצלמה האיכותית והיישום האינטואטיבי ב-iOS 7 עושים את העבודה.

התמונות שצילמנו היו חדות וברורות אבל הפער בין האייפון 5S לקודמו, לפחות בהקשר הזה, הוא מינורי עד שמגיעים לתנאי תאורה מאתגרים יותר, בהם האייפון 5S נהנה כבר מיתרון ברור ומצבעים הרבה יותר מחמיאים בזכות הפלאש המשודרג.

וידאו: האייפון 5S

האייפון 5C: אותה הגברת

השנה החליטה אפל לחרוג ממנהגה הותיק, והציגה שני אייפונים "חדשים" במהלך אירוע ההכרזה שקיימה. בפועל, חשפה החברה רק אייפון חדש אחד (האייפון 5S), מאחר ומקבילו ה-5C זהה כמעט לחלוטין ברמת המפרט הטכני לאייפון הקודם, פרט לגב הפלסטיק הצבעוני ולעדכון שולי במצלמה הקדמית של המכשיר.

מדובר בהברקה שיווקית. אפל מוכרת עתה את האייפון 5 שחשפה לפני למעלה משנה כאילו היה זה המכשיר החדש והנוצץ ביותר בשוק. הבאזז והעניין שהצליח לייצר האייפון 5C מבהירים כי הצרכנים בלעו את הפיתיון ומתייחסים אליו כאל מוצר חדש לחלוטין, אלא שיכלו לרכוש אותו גם לפני חודש וחודשיים ואפילו לפני חצי שנה ושנה.

תקוות לגבי מכשיר מוזל שנולדו בעיקר משמועות ודיווחים שתחזקה התקשורת התבדו כבר ב-10 בספטמבר, האייפון 5C אינו מכשיר זול, ומכיוון שכך, אפל גם לא התפשרה על מרכיביו השונים.

ובכל זאת, עיצוב המכשיר כן דורש התייחסות נפרדת. השימוש בפלסטיק הצריך מקופרטינו הסבר על השימוש בחומר הזול לכאורה, והיא מצידה החליטה להפוך את החסרון ליתרון ופירטה ארוכות על הבחירה בפלסטיק, בגימור, בתהליך הייצור שלו ועל ההקפדה בפרטים.

לא התאכזבנו. האייפון 5C עשוי מפלסטיק קשיח וחלק שאינו נראה או מרגיש כמו פלסטיק. הוא נוח למגע ומרגיש נפלא ביד. במבט ראשון הוא מזכיר במידה רבה קרמיקה ורק כשמקישים עליו מספר פעמים מבינים שזה בעצם פלסטיק שזכה לטיפול מיוחד. על אף שהבחירה בגווני הצבעים (לבן,ורוד,צהוב,כחול וירוק) נותרה תמוהה בעינינו, העבודה שעשתה אפל ברמת העיצוב משדרת שמדובר במוצר יוקרתי ועמיד והוא שונה מהותית אפילו מהפלסטיק שמלווה מכשירי דגל אחרים בשוק אפילו הגלקסי אס 4 של סמסונג.

וידאו: האייפון 5C

סוגיית המחיר

האייפון 5S ו-5C הושקו באופן רשמי לפני שלושה ימים באוסטרליה, קנדה, סין, צרפת, גרמניה, יפן, פורטו ריקו, סינגפור, בריטניה וכמובן – ארה"ב. נכון לכתיבת שורות אלה ויומיים בלבד מאז הושקו המכשירים, דגם האייפון 5S כבר אינו זמין לרכישה בחנות המקוונת של אף אחת מהמדינות הללו למשלוח מיידי ומי שיבחר לרכוש את המכשיר כעת יקבל אותו רק בחודש אוקטובר.

לארץ צפויים להגיע צמד המכשירים רק לקראת חודש דצמבר, אך ייבוא פרטי על ידי מספר חנויות החל כבר אתמול.

לאור הדרישה מצד אחד וההשקה הפורמלית שתתקיים בארץ רק בעוד כחודשיים, המחירים של האייפונים החדשים בישראל גבוהים. את דגם האייפון 5S תוכלו לרכוש במחיר המתחיל ב-4,800 ש"ח ואת האייפון 5C תמצאו תמורת 3,800 ש"ח. מחירים אלו צפויים לרדת משמעותית יחד עם ההשקה הרשמית של המכשיר בארץ בדצמבר, אך מי שאינו מסוגל להתאפק יאלץ לשלם על כך והרבה.

ובכל זאת, חדשות מעודדות דווקא כן תמצאו מעבר לים. חוץ מבאירופה שם תוכלו לרכוש את המכשיר בגרסת הסים פרי אנלוק המותאמת לשימוש בארץ, באופן חריג ניתן לרכוש אותו בגרסה זהה ופתוחה לשימוש בישראל גם ברשת חנויות אפל בארה"ב תחת המכשיר המותאם לרשת T-Mobile.

המחירים בארה"ב נפתחים ב-650 דולרים (לא כולל מיסים) כמחיר התחלתי לאייפון 5S בתצורת ה-16GB ו-550 דולר (לא כולל מיסים) לאייפון 5C. כאן כבר נשאיר לכם את החישובים המתמטיים ונזכיר כי זמינות המכשירים לפחות בשלב זה מוגבלת לאור הביקוש.

מפרט טכני – אייפון 5S
מסך: "4, רטינה, רזולוציה בת 1136X640, צפיפות פיקסלים: 326ppi
מעבד: A7 עם תמיכה ב-64bit
קישוריות: WiFi, בלוטות 4.0, ודור 4 LTE
מצלמה אחורית: 8 מגה פיקסל, f/2.2, פלאש כפול בשני גוונים, ייצוב תמונה אוטומטי, וידאו באיכות 1080p
מצלמה קדמית: 1.2 מגה פיקסל, וידאו באיכות 720p
כרטיס: נאנו סים
חיבור: lightning
מערכת אבטחה ביומטרית, Touch ID
משקל: 112 גרם
צבעים: כסוף, אפור וזהב
מפרט טכני – אייפון 5C
מסך: "4, רטינה, רזולוציה בת 1136X640, צפיפות פיקסלים: 326ppi
מעבד: A6
קישוריות: WiFi, בלוטות 4.0, ודור 4 LTE
מצלמה אחורית: 8 מגה פיקסל, f/2.4, פלאש רגיל, וידאו באיכות 1080p
מצלמה קדמית: 1.2 מגה פיקסל, וידאו באיכות 720p
כרטיס: נאנו סים
חיבור: lightning
משקל: 132 גרם
צבעים: לבן, ורוד, צהוב, כחול וירוק

לכתבה המקורית באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים:

מדיסייף הישראלית מגייסת מיליון דולר

מיקרוסופט חושפת את ה-Surface 2: מה חדש?



הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן