סתיו שפיר למבקר: בדוק את הטבות המס לחברות הענק

סתיו שפיר דורשת בדיקת הענקת הפטור ממס לחברות הגדולות במשק. במכתב שהעבירה ח"כ שפיר למבקר המדינה נאמר: "הנתונים מדוח מנהל הכנסות המדינה שפורסמו אתמול מלמדים על שיקול דעת מעוות והליך קבלת החלטות מופקר של פקידי האוצר". 

לטענת שפיר, "עצם העובדה ש-70% מסך כל הטבות המס שניתנו לתעשייה הגיעו לידיהן של ארבע חברות בלבד, ואילו עסקים קטנים וחברות משפחתיות נאלצו להסתפק בפירורים, מטילה צל כבד על הענייניות וההוגנות שבבסיס שיקול הדעת שהפעילו פקידי האוצר". 

שפיר ביקשה את התערבותו של המבקר כדי לבצע חקירה מעמיקה ויסודית בנוגע למתן סכומי העתק, וכן לגבי העיכוב בפרסום דו"ח מינהל הכנסות המדינה, ששכב גנוז באוצר במשך חודשים ארוכים וחלקו אף טרם פורסם לציבור. "הן הנתונים עצמם והן העובדה כי אלו הוסתרו מהציבור במשך חודשים, וחלקם עדיין לא נחשפו, מעלים ריח כבד של התנהלות ממשלתית קלוקלת. אבקשך לקיים בדק-בית מקיף באשר להליכי אישור וקבלת ההחלטות באוצר, וכן בכל הנוגע לכללי פרסום המידע שברשות הפקידים במשרד."

בנוסף שלחה שפיר גם שאילתא בנושא לשר האוצר לגבי שני הפרקים של דו"ח מנהל ההכנסות שטרם פורסמו. כמו כן, בכוונתה לדרוש מיו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סמולינסקי, לקיים דיון דחוף בנושא בועדה בשבוע הבא.

סתיו שפיר | צילום: מרק ישראל סלם

כזכור, אתמול פורסם כי ארבע החברות הגדולות במשק נהנו ב-2010 מ-70% מסך הטבות המס שניתנו באותה שנה. החברות הגדולות קיבלו הטבות בסך של 3.9 מיליארד שקל. על פי הדוח, הטבת המס במסגרת החוק לעידוד השקעות הון הסתכמה בשנת 2010 בכ-6.5 מיליארד שקל. זהו גידול ריאלי של 7% בהשוואה לשנת 2009.

שיעור המס ששילמו ארבע החברות הגדולות עמד על 3.3%, זאת כאשר שאר החברות במשק שילמו מס בשיעור של 10.5%-20.8%. מדובר בירידה של 16% בשיעור המס בין השנים 2003-2010 עבור החברות הגדולות, זאת בעוד שבשאר החברות שיעור המס נותר ללא שינוי. עם זאת במנהל מציינים כי בקרב החברות הנמנות עם המאיונים התחתונים במשק חלה ירידה בשיעור המס מ-15.2% ב-2003 ל-10.5% ב-2010.

סה"כ, בין השנים 2003-2010 נהנו קרוב ל-2,000 חברות מהטבות מס במסגרת החוק לעידוד השקעות הון.

עוד עולה מהדוח כי סך רווחי החברות הגדולות במשק עמד בשנת 2010 על 3.2 מיליארד שקל. בשנת 2003 עמדו הכנסותיהן הפטורות ממס על 17%. במנהל הכנסות המדינה מסבירים כי הגידול בהכנסות הפטורות ממס של החברות הללו נובע בין היתר מהגידול בהכנסותיהן הכוללות וכן מעלייה בהכנסות הפטורות ממס במסלול הירוק.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן