עד מתי יימשכו החגיגות בבורסות? "השיאים צריכים להדליק נורה אדומה"

הכותרות בימים האחרונים לא הותירו ספק: "היסטוריה בוול סטריט" או "S&P 500 ומדד הדאו ג'ונס בשיא כל הזמנים", נראו לא פעם בראש האתרים הכלכליים בתקופה האחרונה. ואכן מבט על מדד ה-S&P 500 מגלה כי מאז תחילת השנה האזרחית בלבד, רשם המדד עלייה של 13.3% כשהוא חוצה את רף ה-1,600 נקודות.

אנליסטים תמימי דעים על הסיבות העיקריות: "ההרחבה הכמותית יוצרת תמריץ חסר תקדים", אומר רפי גוזלן, כלכלן הראשי של IBI, בשיחה לפורבס. "הכסף הגדול צריך למצוא את מקומו בסופו של דבר והוא מגיע ישירות לשוק המניות כך שבמקום לראות אינפלציה בצורה המסורתית שלה אנחנו רואים אינפלציה במחירי הנכסים הפיננסיים".

"השוק הפיננסי נותן קרדיט גדול מאוד להצלחה של תוכנית ההרחבה, האם הצעד מצליח לעורר גם את הכלכלה? בינתיים אני סקפטי", מוסיף גוזלן.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, מחזיק בדעה דומה. מלבד הדפסות המוזמנים של ברננקי ודראגי, אי אפשר שלא לדבר על מחיר הכסף, מחיר שנמצא בשפל: "הריבית היא 0% ככה שריאלית היא בעצם שלילית – במציאות כזו אנשים מחפשים תשואות, מחפשים אפיקים אלנטרנטיבים וזה דוחף אנשים למניות".

וול סטריט שוברת שיאים | צילום: רויטרס

אך לא רק מניות. גם ענף הנדל"ן האמריקני, ענף שחטף מכה קשה במהלך המשבר הפיננסי הגדול של 2008, מציג בתקופה האחרונה התאוששות מרשימה, התימוכין הטוב ביותר להתאוששות יהיה להעיף מבט על מדד קייס שילר האחרון שפורסם לפני כשבוע והצביע על עליה חדה של 9.3% בשיעור שנתי. "כשמדפיסים כסף, בהגדרה, מוצר שנמדד במונחי כסף – מחירו יעלה, וזה מה שקורה כעת בארצות הברית, גם במניות וגם בנדל"ן", הוא מסביר.

התפתחות של בועה?

אם נתמקד רק בתוכנית ההרחבה של הבנק הפדרלי בארצות הברית, ברננקי מזרים לשווקים 85 מיליארד דולר בכל חודש. החשש במציאות כזאת מובן, זרימה עצומה של כסף לתוך שוק המניות עשויה לנפח ולנפח אותו ללא שום קשר לביצועי המניות. "יש כאן התרחקות ממה שהכלכלה עצמה מציעה", אומר גוזלן כשהוא מתייחס לשוק המניות בארצות הברית. "אנחנו עוד לא נמצאים במצב של בועה אך ככל ששוקי המניות עולים ועולים ללא שיפור בולט בכלכלה אנחנו מתקרבים לטריטוריה של בועה בשוק המניות".

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש-מיטב בית השקעות, אינו חושב שמדובר בבועה. "מבחינה כלכלית העולם הולך ומתאושש לאט לאט, הרווח המצטבר של החברות ב-S&P 500 הולך ומדביק את המדד ואנחנו יודעים שיש עדיין משקיעים גדולים מחוץ לשוק", מסביר זבז'ינסקי. "לא מדובר בבועה".

"השווקים למעשה צופים את פני העתיד", טוען פרופ' דן גלאי, ראש בית ההשקעות סיגמא. "העלייה של השווקים, מלבד ריבית אפסית והדפסת כסף, היא גם כי הם צופים שהרע ביותר מאחורינו ובמבט אל ארצות הברית נראה שזה באמת נכון".

מאידך, מזהיר רואי קוזין, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות Utrade, כי "רמות השיא בוול סטריט צריכות להדליק אצל המשקיעים נורה אדומה. אנו ממליצים למשקיעים לבחון האם מדד החוזים העתידיים על הנאסד"ק ישבור את רמת ההתנגדות המשמעותית ב-2,943 דולר ורק לאחר מכן לחזור לשוק כשהכיוון יהיה ברור יותר".

קוזין אמר כי "העליות החדות מגלמות סוג של מאניה שהשתלטה על השווקים מאחר ונתוני המאקרו שהתפרסמו השבוע בארה"ב היו מאכזבים למדי והצביעו על התכווצות של הכלכלה הגדולה בעולם. כל זה לא הפריע למדד הנסד"ק לטפס ב-117 דולר בשבוע האחרון – המשקף עלייה של 4.1%".

 

שוק שורי | צילום: רויטרס

מה עם הבורסה בתל אביב?

"בישראל אין ריבית אפסית ואין הדפסה של כסף", אומר קליין כשהוא מסביר מדוע מדד ת"א 25 לא נכנס לראלי של שוקי העולם. "האג"חים הממשלתיים עשו בשנה האחרונה בסביבות ה-3% תשואה – רווח יפה לכל הדעות – אז למה למשקיעים לרוץ ולחפש סיכון?"

כמו כן טוענים האנליסטים כי שוק המניות בתל אביב יותר קורולטיבי לשווקים המתעוררים בעולם ולאו דווקא למדינות המפותחות. "מאז שיצאנו מ-MSCI של השווקים המתעוררים ירדנו מתקופת הפריחה", מסביר זבז'ינסקי. "הרגולוציה שלפעמים מקשה ומעורבות זרים נמוכה מוסיפות לחוסר הנזילות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן