עובדי מעריב הפגינו מול שופרסל: "זו מלחמה על ארוחת החג"

עובדי העיתון מעריב, הנמצא בסכנת סגירה, פנו בסוף השבוע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ודרשו את התערבותו במשבר.

במכתב ששלחו לנתניהו דרשו העבודים את התערבותו במשבר, שלדבריהם יוסיף 2,000 איש למעגל האבטלה, ופרנסתם של 200 משפחות ייגדע, ועול הדאגה לקיומן יפול על הממשלה. "אי התערבותכם", כתבו העובדים, "עלולה להוביל למציאות בלתי נסלחת שבה ניזרק כולנו למעגל האבטלה. אי התערבותכם היא בבחינת הסרת האחריות מאזרחים עובדים, משלמי מיסים ושומרי חוק. אי התערבותכם היא פגיעה בדמוקרטיה. אי התערבותכם היא הפקרתנו". 

היום ממשיכים העובדים במאבק ומפגינים מול סניף של רשת שופרסל, שבבעלות נוחי דנקנר, בתל אביב. העובדים ניסו להיכנס לסניף ולמלא עגלות בטענה כי "נוחי ישלם כי את משכורת ספטמבר לא נקבל". בנוסף הניפו המפגינים שלטים עליהם נכתב "דורשים זכויות ולא פחות" ו"איפה הבושה 2012". לדברי יו"ר ועד העובדים, חגי מטר, "זוהי מלחמה על ארוחת החג, מלחמה על הזכויות והבית". מטר אף הוסיף כי רק היום קיבלו עובדי העיתון את משכורות חודש אוגוסט.

בהפגנה השתתף גם שדר הרדיו נתן זהבי. זהבי קרא לעובדים לקחת מזון לחג מסניף שופרסל ובקופה להודיע לקופאיות שנוחי ישלם. כשהעובדים ניסו להיכנס לסניף שופרסל הדלתות נחסמו בפניהם ונסגרו על ידי המאבטחים.  

עובדי מעריב מול סניף שופרסל הבוקר | צילום: יח"צ

בעוד העובדים מן המניין, שמרוויחים 8,000-5,000 שקל בחודש, נלחמים על הישרדות מקום העבודה שלהם, מספר פרצופים בלטו בהיעדרם מהפגנות העובדים. בין העיתונאים הבולטים שעד כה לא הופיעו להביע סולידריות עם העובדים ניתן למנות את העורך הכלכלי לשעבר, יהודה שרוני, שעל פי מקורות בעיתון משתכר שכר חודשי של כ-45 אלף שקל. שרוני מעדיף בימים אלה להתראיין בנושאים שונים ולהביע את דעתו בכל מיני עניינים שעל סדר היום, מלבד הפיטורים הצפויים של 2,000 מעמיתיו. "ברגעים כאלה אתה מגלה ממה האנשים עשויים, מי הם באמת", אמר לפורבס בכיר במעריב, שיחד עם עובדים רבים מתכוון להגיע היום להפגנה.

שרוני | צילום: יח"צ

ביקורת דומה נשמעה גם כלפי הפרשן המדיני הבכיר בן כספית, שעד כה לא הגיע להפגנות, ולא השמיע את קולו, ועורכים בכירים נוספים בעיתון. מנגד, עיתונאים בכירים אחרים, כדוגמת הפרשנים הבכירים בן דרור ימיני וקלמן ליבסקינד, דווקא הופיעו בהפגנות העובדים. 

יהודה שרוני מסר בתגובה לפורבס: "הייתי היום באסיפה שנערכה עם עופר עיני, ואני מזדהה עם המאבק. התראיינתי ברדיו ובטלוויזיה כמה פעמים בנושא. יכול להיות שיש לאנשים תחושות סובייקטיביות כלפי. נכון שמעולם לא הייתי בוועד העובדים, אבל אני חבר באגודת העיתונאים".

בן כספית סירב להגיב על הדברים.

הפגנת עובדי מעריב מול משרדי העיתון | צילום: אירית אוליצקי

בשבוע האחרון, מאז סוכמה העסקה על מכירת העיתון, אתר nrg, המגזינים והמקומונים מבית מעריב לבן צבי, מוחים עובדי העיתון על סגירתו הצפויה ופיטוריהם של 2,000 עובדי העיתון. בין העובדים יש גם טענות על כך שקופות הפיצויים של חלקם מכילות סכום נמוך יותר ממה שהם אמורים לקבל.

על פי הסכם המכירה, התחייב בן צבי להמשיך להעסיק 300-400 מעובדי העיתון, אולם העובדים הללו לא ישמרו על זכויותיהם ממעריב, ויפוטרו לפני שיישכרו על ידי הבעלים החדש.

ביום שלישי האחרון יצאו מאות מהעובדים להפגין מול בית מעריב בתל אביב, וחסמו את צומת מעריב. "אנחנו מאמינים שדנקנר מקשיב לנו", אמר לפורבס יו"ר ועד העיתונאים במעריב, חגי מטר. "לא עברו שעתיים מאז שהכרזנו על ההפגנה והוא התקשר אלי מניו יורק, ואמר שחשוב לו להבהיר שהוא דואג לנו".

מטר סיפר כי אתמול, כשהכריזו על ההפגנה מול ביתו של עופר נמרודי, התקשר אליו גם האחרון. "הוא אמר שמבחינתו אין בעיה שרו"ח מטעמנו יעבור על הניירות כדי לברר את המספרים. גם השיחה עם דנקנר סימנה מבחינתנו כיוון חיובי. היום קיבלנו הודעה כי מחר נקבל את יתרת חודש אוגוסט שלא שולמה לנו".

"יש תחושת חירום באוויר", הוסיף מטר, "גם בחלקים אחרים של כלי התקשורת. דרישות המינימום שלנו הן שהעובדים יקבלו את הזכויות המגיעות להם – פנסיה, זכויות סוציאליות וכו'. חשוב בעיני גם שבתוך המציאות שנוצרה העיתון ישמר".

הבוקר פורסם בעיתון מעריב כי מסתמן שותף חדש לדנקנר בבעלות על העיתון. על פי הדיווח של הכתב גידי לפיקין, איש העסקים היהודי אדוארדו אלשטיין עשוי להיכנס כשותף בעיתון. אלשטיין ודנקנר הגיעו להבנות בנוגע לכניסתו כשותף בחברת גנדן, בעלת שליטה בחברת אי.די.בי אחזקות. לא נמסרו פרטים נוספים על העסקה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן