עוזי לנדאו: גם בקיץ הבא צפוי מחסור בחשמל בישראל

משרד האנרגיה והמים סיכם הבוקר את מצב משק החשמל בתקופת הקיץ. במסיבת עיתונאים בהשתתפות שר האנרגיה עוזי לנדאו, בכירי משרד האנרגיה וראשי חברת החשמל ורשות החשמל, נפרסה תוכנית הפעולה של המשרד במהלך בצורת החשמל. לדברי לנדאו, המשרד היה מוכן מראש לקשיים במשק החשמל. "חזינו קיץ חם במיוחד. את הקיץ התחלנו בחורף משום שידענו שצפויה בצורת חשמל. היה מחסור בייצור החשמל בשל בעיה קשה של מחזור הגז". לנדאו מוסיף כי "גם בקיץ הבא צפוי מחסור בחשמל". לדבריו, "המשק עדיין נמצא בבעיה אך לא צפויה בצורת חשמל נוספת". 

לטענת לנדאו, הגורם העיקרי להתמודדות המוצלחת של משרד האנרגיה וחברת החשמל עם המחסור שנוצר הקיץ היה המודעות למצב בקרב הציבור. עם זאת אין להסתמך על גורם זה בעתיד. "הציבור לא אמור להוות פתרון לבעיות משק החשמל. זו תפקידה של ממשלה. לא קל לממשלה לבוא ולהגיד, אנחנו זקוקים לעזרתכם, אבל הציבור הרחב הבין ונרתם. יכולנו לראות בפירוש ירידה של עד 300 מגהואט בשעות שיא הביקוש ולכך אחראי הציבור".


לקבלת כל העדכונים, הניתוחים והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק




במשרד האנרגיה אמנם מסכמים את הקיץ בהצלחה אך מודים כי התנהלות משק החשמל בארץ אינה תקינה. לדברי מנכ"ל המשרד שאול צמח, "פעולות משרדי החברה השונים, החברות והציבור הביאה לכך שהצלחנו לצלוח את הקיץ ללא כשלים משמעותיים, אך זוהי אינה הדרך הנכונה לניהול משק החשמל. אי אפשר לנהל משבר מעונה לעונה". 

צמח מאשים את משרדי הממשלה האחרים בהתנהלות הכושלת של משק החשמל. "בלי שיתוף פעולה של משרדי הממשלה וחברות התשתיות, היה לנו הרבה יותר קשה". עוד מסביר צמח כי תנאי המשק מתחילת הקיץ לא היו פשוטים. "נכנסנו לקיץ בתנאים יחודיים מבחינת כושר הייצור של החשמל במשק ומבחינת אספקת הגז הטבעי, שגרמו לקיץ להיות קשה. נאלצנו להגדיל את היצע הדלקים. כושר הייצור הנמוך של גז טבעי אילץ אותנו להפעיל אמצעי יצור שבדרך כלל לא מפעילים, כדי להקטין את הצריכה. השימוש בדלקים חלופיים (מזוט וסולר) אילץ אותנו להשתמש במערכות הזרמת דלק שלא נועדו לכך תחילה, כדי להביא את הדלקים האלה לתחנות הכוח".

מימין: אורית פרקש הכהן, שאול צמח, עוזי לנדאו, יפתח רון טל ואלי גליקמן | צילום: אהוד כהנים

 

במהלך הקיץ הריץ משרד האנרגיה קמפיין פרסומי שנועד להגביר את מודעות הציבור לחסכון בחשמל. לטענת צמח, הקמפיין הוכיח את נכונות הציבור להירתם למטרה והראה נכונות להוריד את צריכת החשמל, אולם בימים החמים של הקיץ היה קשה להניע את הציבור מלהשתמש במכשירי מיזוג גם בשעות השיא. לדבריו, "פי בדיקתנו לפני הקמפיין40% מהציבור ידע שיש דבר כזה שעות עומס בצהריים. לאחריו 80% ידעו שיש שעות עומס בין אחת לחמש. בתנאים כאלה השינוי בהרגלי הצריכה – היתה נכונות של הציבור להפחית את השימוש במכשירים זוללי אנרגיה". 

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל הסביר כי משבר הגז הטבעי הביא לקושי תזרימי באנרגיה בסדר גודל חסר תגדים. לדבריו, הביקוש לחשמל עלה במהלך הקיץ החם ב-10%. רון טל חיזק את תחזיתו הפסימית של שר האנרגיה ואמר כי " בקיץ 2013 עדיין נהיה במשבר. אמנם צפוי להגיע גז ממאגר תמר באפריל, אך עדיין מדובר במעט מדי". 

מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן מסביר כי על מנת להתמודד עם בצורת החשמל הוכפל תקציב החברה במהלך הקיץ. "הוצאנו כ-25 מיליון דולר ביום. תשעה מתוך עשרה ישראלים חשפו לדרכי ההתמודדות עם המשבר". גליקמן אף אישר כי צפויה בעתיד עלייה נוספת במחירי החשמל.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן