עולות להתקפה: כיצד הפכו דווקא מניות מועדוני הכדורגל ללהיט החדש של הבורסה הסינית?

לאורך השנים האחרונות הצליחה סין לקדם ולבסס את מעמדה כמובילה עולמית במגוון רחב של תחומים – אבל כדורגל (וספורט בכלל), הוא לא ממש אחד מהם. ליגת הכדורגל המקומית אמנם מנסה להרים את ראשה כבר שנים, אך גילויים חוזרים ונשנים של מקרי שחיתות, מכירת משחקים ושערוריות נוספות מנעו ממנה מלהתרומם. גם מצבה של הנבחרת הלאומית אינו מזהיר (בלשון המעטה) – ובדירוג פיפ"א האחרון היא דורגה מתחת לנבחרות דוגמת האיטי או מאלי. אך למרות כל זאת, קבוצות הכדורגל המקומיות יכולות להתנחם כי גם אם הן אינן מככבות בזירה הבינ"ל הן בהחלט מככבות במרגש אחר, ומפתיע במיוחד: הבורסה הסינית.

מסתבר כי דווקא המועדונים הסיניים והחברות הקשורות בליגה המקומית הפכו בחודשים האחרונים לטרנד החם ביותר בשוק המניות הסיני – ויותר ויותר משקיעים בוחרים להשקיע את כספם דווקא בתחום הבעייתי כל כך. עד כמה "חמות" מניות הכדורגל בבורסה הסינית תעיד העובדה כי ערכן של מניות המועדונים המובילים במדינה רשמו זינוק של 158% במהלך השנה החולפת בלבד – ורבות מהן רשמו ביצועים מרשימים אפילו יותר.

הסיבה לאמון האדיר אשר נותנים המשקיעים בתחום הכדורגל בסין נעוצה ברפורמה אשר השיק נשיא המדינה שיי ג'ינפינג לפני מעט יותר משנה. בתכנית תחת השם "תכנית 50 הנקודות" שהשיק כבר בשנה שעברה הציב ג'ינפינג שורה של יעדים שמטרתם ברורה – להפוך את סין לאימפריית כדורגל בין לאומית, אשר תציג נבחרת לאומית אשר תתחרה ברמה הגבוהות ביותר לצד ליגה מובילה, עם מועדונים אשר יתחרו באופן קבע על תואר "קבוצת הכדורגל הטובה בעולם". התכנית כוללת הקצעת משאבים רבים, תכנון ארוך טווח, הכשרת שחקנים צעירים, הקמת תשתיות אימון ועוד צעדים רבים ומבטיחים – אשר בסופם, כאמור, מקווים בסין להצטרף לאימפריות הכדורגל המובילות בעולם כיום דוגמת גרמניה, ספרד, אנגליה וברזיל.

בדרך להפוך לאימפריה? | צילום: thinkstockphotos

"מי שרוצה להשקיע בסין לא יכול לעשות זאת מבלי להבין היטב את הפוליטיקה ואת שאיפותיו של הממשל במדינה", מסביר טאו יא, אנליסט בכיר לתחום הספורט בחברת השקעות מובילה בסין, כיצד הפכו קבוצות הכדורגל לסחורה מבוקשת כל כך במדינה. "הרפורמה של ג'ינגפינג זוכה לאמון רב מקרב הציבור וראשי הקבוצות, והמשקיעים מאמינים כי המאמצים אכן יניבו פרי".

אם כך אכן יהיה הדבר, מדובר כמו בכל תחום בשוק הסיני, בפוטנציאל ענק. מספיק לעיין באותה תכנית שהוזכרה בכדי להבין את מימדי ההשקעה: על פי התכנית, עד שנת 2025 יוקמו במדינה לא פחות מ-50,000 בתי ספר ומרכזי הכשרה לכדורגלנים צעירים. קהל האוהדים במדינה כבר מחובר מאוד לכדורגל, ומועדוני הפאר המובילים בעולם כיום נהנים ממועדוני מעריצים בני מיליוני חברים ברחבי סין. אם אכן תצליח הליגה המקומית לצבור מעמד ולבסס עצמה כליגה מובילה בעולם, מקווים במדינה, קהל האוהדים האדיר יזנח מועדונים כמנצ'סטר יונייטד וברצלונה – ויחליף אותם במועדונים המקומיים.

הנפקתם של מועדוני כדורגל בבורסה אינה דבר חדש, אך מדובר בתופעה נפוצה בהרבה בסין מאשר ביבשת אירופה. אמנם גם כמה מקבוצות הפאר של היבשת מונפקות כיום (באופן מלא או חלקי), אך עדיין מרבית המועדונים מוחזקים בידיים פרטיות של עשירי היבשת. בסין, מנגד, הנפקת המועדונים הפכה לתופעה רחבת היקף – וכאמצעי מצוין לגיוס כספים לתחום המתעורר. כעת, כאמור, שווים המוערך של המועדונים המובילים לא מפסיק לזנק, וביחד עם הכספים אשר מזרים הממשל לקידום התחום, מקווים הסינים כי הכסף יביא לקפיצת המדרגה המבוקשת.

אך גם הפעם, החגיגה אינה מושלמת. רבים מהאנליסטים אשר מכירים היטב את השוק הסיני בכלל ואת תחום הספורט המתעורר במדינה בפרט, מזהירים כבר חודשים ארוכים כי מדובר ב"בועה" אשר מתנפחת ללא הרף – וסופה להתפוצץ בקול רעש גדול. "הראלי במניות הכדורגל בסין יצר ספקולציות ענק, במהלך שמזכיר מאוד את הראלי במחירי הנדל"ן במדינה", מזהיר אנקור פאטל, המשקיע הראשי באחד מבתי ההשקעות האמריקאיים אשר פועלים בעיקר בשוק הסיני.

לפחות בינתיים, נראה כי גם האזהרות החוזרות מפני הבועה המדוברת אינן מרתיעות את המשקיעים – אשר ממשיכים להשקיע במועדוני הכדורגל הסיניים ולהעלות את ערך המניות ללא הפסקה. התסריט הטוב (מבחינת המשקיעים) יהיה הצלחת הרפורמה המוזכרת ובהפיכתה של סין לאימפריית כדורגל בינלאומית – בה ישחקו כמה מהמועדונים המובילים בעולם אשר ימשכו מיליוני אוהדים, ימכרו מרצ'נדייז – ויכניסו הרבה מאוד כסף. אז האם למועדונים כברצלונה ומנצ'סטר יונייטד יש סיבה טובה לדאגה? לפחות על פי האמון הרב של המשקיעים הסינים במהלך, נראה כי בהחלט כן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן