עולים בלהבות: וירוס הפליים ממשיך לתקוף את מדינות המזה"ת

מעבדת אבטחת המידע הרוסית, קספרסקי, הודיעה אמש במסיבת עיתונאים שכינסה על חשיפת וירוס קטלני חדש. מדובר בוירוס מסוג "תולעת", בשם "פליים", המשמש לריגול ותוקף מדינות רבות במזה"ת. על פי הדיווח, איראן היא הנפגעת העיקרית אך עקבותיו של הוירוס התגלו גם בסוריה, ברשות הפלסטינית ואף בישראל.

וירוס הפליים, שהתגלה במסגרת חקירה שניהלה קספרסקי בחסות האיגוד הבינלאומי לתקשורת (ITU), מסוגל לדלות מידע רגיש מקבצים במחשב, להעתיק שיחות מתוכנות מסרים, לשנות הגדרות ואפילו להדליק ולכבות מרחוק מקרופונים ועזרי סאונד אחרים.

לדברי מומחים מטעם המעבדה, לא ניתן לדעת בוודאות מי אחראי למה שמכונה "הוירוס הקטלני ביותר בכל הזמנים", אך אין ספק כי מדובר במדינה, היות שפיתוחו של כלי ריגול מתקדם כזה דורש שנים של עבודה מאומצת.

כלי לוחמה קיברנטי מסוכן | צילום: רויטרס
חקירת הוירוס החלה בעקבות מספר תקריות בהן נמחק מידע רב ממחשבים בכל אזור מזרח אסיה. ממצאים ראשונים מצביעים על כך, שהתוכנה הקטלנית קיימת בעולם כבר כשנתיים, מחודש מארס 2010, אך בשל המורכבות שלה, אף מערכת אבטחת מידע לא הצליחה לעלות עליה עד היום.
המטרה העיקרית של המתקפה הקיברנטית הזאת היא גניבת מידע לצורכי ריגול. האנפורמציה מועברת לרשת המפוזרת בכל רחבי העולם. לדברי מומחי קספרסקי, המידע הגנוב, הכולל בין היתר, מסמכים, צילומי מסך, הקלטות אודיו ומסרים מוצפנים, מהווה כלי חזק ומסוכן עבור כל גוף האוחז בו.
וקטור הזיהום טרם זוהה בוודאות, אולם במעבדות קספרסקי טוענים כי ככל הנראה מדובר בשדרוג שיטת התקיפה של וירוס התולעת "ספוקסנט", ששימש לתקיפת הצנטרפוגות בכורי הגרעין האיראנים. עוד טוענים כי אחד הממצאים המדאיגים ביותר של המחקר הוא שהפליים נמצא עדיין במצב פעיל וכל הזמן מתגלים מחשבים נגועים נוספים. בנוסף, ההערכות הן כי גירסת הפליים הפועלת כעת הינה משודרגת יותר מזו שהתגלתה על ידי המעבדה.
לדברי יוג'ין קספרסקי, מנכ"ל המעבדה, הסכנה שבריגול קיברנטי היא אחד הנוסעים המדוברים ביותר בתחום אבטחת המידע כבר כמה שנים. פיצוחו של וירוס התולעת החדש מהווה עליית מדרגה במלחמה נגד איום זה". קספרסקי הוסיף כי סוג זה של איום עלול לתקוף כל מדינה בעולם ודווקא המדינות המפותחות יותר מבחינה טכנולוגית נמצאות בסיכון גדול יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן