עולם חדש: 3 תעשיות שאינטליגנציה מלאכותית תשנה לחלוטין

היסטורית, כשטכנולוגיות חדשות הופכות לקלות יותר לשימוש, הן משנות תחומי תעשייה.

זה מה שמתרחש סביב בינה מלאכותית ו-Big Data, כאשר המחסומים ליישום שלהם הולכים ונעלמים (עלות, עוצמת המחשבים וכו'). עוד ועוד תעשיות יעשו שימוש בטכנולוגיות הללו ועוד ועוד סטארט אפים יופיעו כשבאמתחתם רעיונות חדשים כיצד לערער את הסטאטוס קוו שבו נתונות הטכנולוגיות הללו.

להערכתי, מהפכת האינטליגנציה המלאכותית לא באה; היא כבר כאן. וקודם כל, נסקור את השפעתה החזויה על מספר ענפי מפתח.

שירותי בריאות

מרבית האנשים מסכימים שמערכת הבריאות הציבורית נתונה במשבר, וסטארט אפים רבים מאמינים שהתשובה הגדולה ביותר לכך היא להשיב את הכוח לידיהם של החולים.

כולנו מסתובבים עם המקבילה של העולם האמתי לטריקורדר מסטארטרק (או לפחות עם גרסה מוקדמת שלו) בכיס, והטלפונים החכמים, ומכשירים חכמים אחרים, רק ימשיכו להתקדם ולשלב בתוכם יכולות AI ו-Big Data. אלו יאפשרו לאנשים לבצע אבחונים רפואיים בעצמם.

לאבחן לבד מחלות היא רק דוגמא לשינויים שיחולו בתעשיית הבריאות | צילום: Fotolia

למפות את הרצף הגנטי של אנשים ואז להשוות אותו עם מאגר נתונים רחב, יאפשר לרופאים – ו/או לרובוטים אינטליגנטיים – לחזות את ההסתברות שאותו אדם ילקה במחלה מסוימת, ואת הדרכים הטובות ביותר לטפל במחלות הללו כשתופענה.

חברות כמו גוגל, אפל, סמסונג ואחרות משקיעות מיליארדים בפיתוח חיישנים ביומטריים חדשים. בשילוב עם Big Data, המידע שיישאב מהחיישנים הללו יוכל לסייע במניעת מחלות והרחבת תוחלת החיים.

לא סביר שהצרכנים ישלמו על כך. לחברות הביטוח יש אינטרס רחב בטכנולוגיות חדשות שישמרו על לקוחותיהן בריאים יותר, ורובוטים אינטליגנטיים שיזכירו לכם לאכול בריא יותר, לקחת את התרופות שלכם ולעבור בדיקות אבחנתיות חשובות שיכולות להשאיר אתכם מחוץ לבית החולים, הן השקעה טובה מאוד עבורן. (עוד על השינוי שצפוי לעולם הביטוח – בעוד רגע).

פיננסים

אינטליגנציה מלאכותית עומדת להיות חשובה ביותר גם בתעשיית השירותים הפיננסיים.

בעתיד הקרוב מאוד, ייעוץ פיננסי מבוסס AI יתחיל להחליף יועצים בשר ודם. מערכות ממוחשבות יכולות למיין עשרות אלפי חברות אפשריות ולהמליץ במי מהן להשקיע. הן יכולות להתבונן בפוסטים שלכם ברשתות החברתיות ובדואר האלקטרוני, ובאמצעות ניתוח יסודי של הנטיות שלכם לקבוע אילו חברות עומדות בקו אחד עם הערכים החשובים לכם ועם רמת הסיכון שאתם נוטים לה. לאחר מכן, הן יכולות להמשיך לעקוב אחר הפרופיל האישי שלכם, ואחרי השוק, ולעזור לכם להתאים אליו את הפרוטפוליו שלכם בזמן אמת.

יועץ אנושי אפילו לא יכול להתחיל להתחרות עם רמה כזו של פירוט ואוטומציה.

כבר היום קשה ליועצים בשר ודם להתחרות בניתוחים ממוחשבים | צילום: Fotolia

כל זה עוד מבלי לקחת בחשבון את האלגוריתמים שכבר כיום מבצעים העברות בשוק המניות בתוך אלפית השנייה, ומייצרים תחזיות רווח המבוססות על מאות, אם לא אלפי פרטי מידע.

תקופת הניחושים ותחושות הבטן בכל הנוגע להשקעות, עומדת להיעלם. בנוסף, מערכות AI יפיקו רווח גם לבנקים ולמלווים על ידי כך שהן תהיינה מסוגלות לנבא מי מהמועמדים להלוואה אישית או עסקית הם השקעה ברמת סיכון גבוהה או נמוכה. נתוני האשראי שלנו כבר נמצאים בדרכם להיות הרבה יותר מאשר סכום כל החובות ותשלומי החשבונות שלנו. לא יעבור זמן רב עד שטכנולוגיות AI שיעבדו בשירות הבנקים תהיינה מסוגלות לומר, על סמך דבר פשוט כמו סוג המוצרים שאתם קונים, והמקום שבו אתם קונים אותם, האם תצליחו להחזיר את ההלוואה שקיבלתם לרכישת רכב או לא.

ביטוח

כשהן בונות על הרעיון שטכנולוגיות ה-AI יבטיחו את כספי ההלוואות שניתנו לכם, חברת הביטוח שלכם תעבור גם היא שינוי מהותי באמצעות האינטליגנציה המלאכותית וה-Big Data. השינוי כבר החל, כשחברות ביטוח אמריקאיות כמו Progressive כבר מציעות הנחות למי שמסכים לשים מכשירי ניטור קטנים ברכב, המאפשרים להן לדעת האם הוא נהג זהיר או לא.

דמיינו לעצמכם חברת ביטוחי בריאות שעושה את אותו הדבר: רק תענדו את המכשיר החכם הזה עליכם למשך מספר שבועות, ואנו נודיע לכם אם אנחנו יכולים לבטח אתכם בתעריף נמוך יותר. אם קצב הלב שלכם, לחץ הדם, רמות הפעילות ודברים נוספים יעידו על כך שאתם מנהלים אורח חיים בריא, תקבלו הנחה.

שינוי גדול נוסף שתחום ה-AI יוכל להוביל בו הוא תחום הרכבים האוטונומיים. אחת המטרות העיקריות שעומדות מאחורי הניסיונות לפתח רכבים אוטונומיים היא שהם כמעט אף פעם, אם בכלל, מעורבים בתאונות. כך שהביטוח היחיד שהם יצטרכו יהיה למקרה שסערה תפיל עליהם עץ. לא עוד ביטוח התנגשות.

בעולם של רכבים אוטונומיים ביטוחי הרכב יהפכו לזן נכחד | צילום: fotolia

בנוסף, סביר להניח שהבעלות על כלי רכב תפחת באופן כללי – אנשים לא יקנו עוד מכוניות, אלא ירכשו גישה של 24/7 למכונית. במקרה כזה, תעשיית ביטוחי הרכב תפסיד מיליוני לקוחות, ויישארו רק כמה תאגידי ענק שישכירו את הרכבים ויזדקקו לביטוחים.

ברד גרם לנזקים לביתכם, או ליבולים החקלאיים שלכם? מידע שנשאב מחיישנים ותמונות לוויין וישולב עם נתוני מזג האוויר יוכל להעריך מידית האם יש לכם עילה סבירה לתביעת ביטוח, ובכך יתבטל הצורך בחלק מסוכני התביעות.

ככל שיהיה יותר מידע שלחברות הביטוח תהיה גישה אליו, כך תגדל יכולתן לבצע אוטומציה, וככל שהן תסתמכנה על AI, כך התעשייה תשתנה יותר.

אלו רק דוגמאות ספורות לתעשיות שאני צופה שישתנו באופן דרמטי בעתיד הקרוב ביותר, בעקבות הפיתוחים של תוכנות אינטליגנציה מלאכותית זולות ונוחות ליישום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן