עוקפות בסיבוב? יצרניות הרכב הסיניות רוצות לכבוש את העולם

את המכוניות הסיניות אולי לא תראו בקרוב בחדרי תצוגה בארה"ב, גרמניה או איטליה, אך אם תגיעו לשווקים המתפתחים אתם בהחלט עשויים להיתקל בהן. כלי הרכב הסיניים עדיין לא עומדים בתקנים של השווקים הגדולים, אך אולי בעתיד, לאחר שיעברו את המבחן של צרכני השווקים הקטנים יותר, הם עשויים להגיע גם לשם.

על פי בדיקה שנערכה בקרב יצרניות המכוניות הסיניות עולה כי רובן מעוניינות לצאת מהשוק המקומי. כך למשל, חברת צ'רי (לה פרויקט פיתוח רכב משותף עם החברה לישראל) שייצאה כ-200 אלף מכוניות לחו"ל ב-2012, דיווחה על תוכניות להקמת 17 מפעלים מחוץ לסין, חלקם כבר בשלבי פיתוח מתקדמים. צ'רי מכרה כבר את מוצריה לכ-80 מדינות בכל רכבי העולם.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

חברת גרייט וול (Great Wall) – יצרנית המכוניות המצליחה ביותר בסין – מייצאת כ-100 אלף מכוניות לכ-120 לקוחות במדינות שונות ברחבי העולם וצפויה לייצא 500 אלף מכוניות עד שנת 2015. כמו כן, חברת צ'נג'אן (Chang'an) מתכננת שכ-20% ממכירותיה יגיעו מחוץ לסין עד 2015.

צילום: רויטרס

נשאלת השאלה: אם סין היא שוק הרכבים הגדול ביותר בעולם, מדוע החברות המקומיות מעוניינות לצאת לחו"ל? התשובה לכך פשוטה למדי:

ראשית, השווקים המתפתחים מהווים הזדמנות עבור החברות הסיניות. מתוך אוכלוסיית העולם שמונה 7.2 מיליארד בני אדם, רק כמיליארד, כלומר 14%, חיים בארה"ב, מערב אירופה ויפן – מה שמשאיר עבור הסינים שוק של 4.9 מיליארד לקוחות במדינות המתפתחות. בשווקים אלה, דרישותיהם של הלקוחות בנוגע לאיכות המוצר ומחירו קרובות מאוד לאלה הקיימות בשוק הסיני.

שנית, התחרות בשווקים המתפתחים היא הרבה פחות אינטנסיבית מזו הקיימת בשווקים הגדולים. בעוד שבסין, יצרניות הרכבים נאלצות להתחרות בשוק המקומי מול חברות מקומיות רבות, במרבית השווקים המתפתחים, למעט רוסיה, אין להן תחרות מבית. מכאן שהתחרות בשווקים אלה היא נגד אחת או שתיים מהחברות הסיניות שנכנסו גם הן לאותו שוק וכן עם חברות גלובליות מעטות הנמצאות בו.

בנוסף, החברות הסיניות יכולות להרשות לעצמן להוריד את מחיר המכוניות, במיוחד אם הן מקימות מערך ייצור בחו"ל ובכך מוזילות את מחירי היבוא לשווקים. בשל התחרות הנמוכה ובשל היתרון במחירים הנמוכים, יכולות החברות הסיניות ליהנות מרווחים גבוהים יותר בשווקים המתפתחים.

בשנת 2012 הגדילה סין את כמות הרכבים שיוצאו לחו"ל והגיעה למיליון כלי רכב. שני שליש מהם היו מכוניות פרטיות והשאר רכבים מסחריים. השנה נראה כי יצוא המכוניות מסין אינו מתרומם, בין היתר בשל החרפת ההאטה הכלכלית בשווקים המתפתחים. אולם, בשוק הרכב מצפים כי המצב ישתפר משמעותית בשנים הקרובות. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן