עושים את צעדיכם הראשונים בעולם ההייטק הישראלי? אלה 10 האנשים שאתם חייבים להכיר

רבות דובר על ישראל כמעצמת יזמות: "אומת הסטארט-אפ" או "עמק הסיליקון השני" הם רק שני כינויים שהוצמדו לה עם השנים כאשר מיליארדי דולרים של השקעות זרות זורמים מדי שנה אל חברות ההזנק הישראליות שכ-100 מהן נסחרות בנאסד"ק. אך כל מי שמעוניין להיכנס אל העולם התוסס והצומח הזה, הן כיזם והן כמשקיע מקומי או בינלאומי, חייב להכיר את דמויות המפתח בסצנת היזמות המקומות. הנה 10 דמויות שכדאי להתחיל את מסע ההיכרות איתן:

סנדק הטכנולוגיה – יוסי ורדי

אף רשימה של אנשי גרעין ההייטק הישראלי לא שלמה ללא יוסי ורדי. הוא אולי בעט את בעיטת הפתיחה של תור הזהב של התעשייה, עם האקזיט הענק הראשון של ICQ שנמכרה ל-AOL תמורת 300 מיליון דולר בסוף שנות ה-90. לאחר ההצלחה המסחררת הזו ורדי לקח על עצמו תפקיד הנהגה בעולם היזמות בישראל ושימש כמנטור, משקיע ודובר של התעשייה כולה. הוא עזר בהקמתם של יותר מ-60 סטארט-אפים כולל Answer.com, SimilarWeb ו-The Gift Project.


האקזיט הגדול הראשון. יוסי ורדי | צילום: רויטרס

הוא משאיר עצמו עסוק עם הובלה של מספר אירועי טכנולוגיה לאורך השנה, כולל פסטיבל החדשנות היוקרתי DLD, ומעורבות ברשת היזמות "הסודית" Garage Geeks. אירוע הגיוס שלה שמתרחש במוסך ישן הוא במה לרבים ממנהיגי הטכנולוגיה העולמיים הודות לקשרים וההשפעה של ורדי שמצליח להביא אותם.

הסופר – שואל זינגר

זה יהיה לא הוגן לדבר על האנשים שמרכיבים את גרעין "אומת הסטארט-אפ" מבלי לציין את האדם שעזר להגות את המושג. זינגר הוא המחבר (יחד עם דן סינור) של הספר המפורסם הנושא את השם "אומת הסטארט-אפ" ובוחן כיצד ישראל הקטנה הפכה למרכז של חדשנות והתפתחות טכנולוגית שמושכת השקעות מכל קצוות תבל.

זינגר קיבל תמונה על עולם הטכנולוגיה הישראלי לאחר ששימש שנים ככתב הטכנולוגיה של הוול סטריט ג'ורנל, הוושינגטון פוסט והג'רוזלם פוסט, לצד גופי תקשורת נוספים. לאחר הצלחת הספר זינגר ממשיך לספר את סיפור ההצלחה הישראלי ברחבי העולם.

המשקיע – גיגי לוי

כל מי שמחפש הזדמנויות פיננסיות חדשות תמיד ירצה לדעת היכן המשקיעים המנוסים שמים את כספם. בישראל, לא צריך לחפש הרבה מעבר לגיגי לוי. הוא משקיע סדרתי ו"סופר אנג'ל" שלא רק עוזר לסטארט-אפים עם המימון ההתחלתי, אלא גם מספק תובנות והדרכה.

אך יותר מהכל, הרקע שלו מדהים: מנכ"ל לשעבר ב-888, משקיע ב-Kenshoo, Playtika, Bizzabo, myHeritage, SweetIM ועוד. זו רק רשימה קטנה של החברות להן עזר לצמוח ולהצליח.

אלופי יחסי הציבור – איילת נוף ומוטי פאר

הצמד החזק הזה מפעיל את סוכנות יחסי הציבור מבוססת הניו מדיה – Blonde 2.0. מעבר להיותם מפיצי הבשורה של ההייטק הישראלי בעולם, הם גם משמשים כגשר בין ישראל ועמק הסיליקון. הם עוזרים לסטארט-אפים ישראליים לקבל גישה לכתבים, מנהלים ובעלי השפעה כמו הבלוגר רוברט סקובל או רנדי צוקרברג (האחות של), שבשום צורה אחרת לא היו יכולים להיות נגישים עבורם. הם מכירים את כל מי שצריך להכיר בישראל ובעולם, החל מעיתונאים ועד דמויות מפתח בתאגידים המובילים, יזמים ומשקיעים.

נוף ופאר עזרו ביצרתם של כמה מסיפורי ההצלחה הישראליים הגדולים כמו Viber, Everything.me, StoreDot, Yo ו-Applause.

העיתונאי – אור הירשאוגה

אי אפשר להכיר שוק ללא מדריך שיסביר לכם את המורכבות של העסקאות והטכנולוגיות בו. עבור השוק הטכנולוגי הישראלי, אור הירשאוגה יכול לשמש מדריך מהימן. הכתב הטכנולוגי של דה מרקר לשעבר, מביא כעת סיפורים מעולם ההייטק הישראלי אל קוראי הוול סטריט ג'ורנל.
  
הכיסוי הבהיר והתמציתי שלו את התחום הוא המקור הטוב ביותר לחדשות של טכנולוגיה ישראלית. לאחרונה פרסם כמה סיפורים גדולים, ביניהם ידיעה על סבב גיוס חדש ל-Taboola וסקופ על מימון של 10 מיליון דולר שהשיגה StoreDot.

היזם – אבישי אברהמי

תחום אחד בו ישראל הסתרכה מאחור הוא יצירה של חברות עצמאיות גדולות. אין גרסה ישראלית לפייסבוק מאחר שרוב הסטארט-אפים שואפים לאקזיט. חברה אחת שעומדת מול הטרנד הזה היא Wix אותה מנהל אברהמי.

Wix היא מקרה נדיר של חברה ציבורית ישראלית שהיא מותג צרכנות – תחום בו ישראל לא הצטיינה בעבר. אברהמי עוזר ל-Wix לסלול דרך חדשה על ידי שילוב של חדשנות עם שיווק אפקטיבי על מנת להביא את פלטפורמת יצירת האתרים ליותר מ-50 מיליון משתמשים.

זה שידו בכל – משה חוגג

נראה שמשה חוגג נמצא בכל מקום. הוא מחזיק בשפע תארים כמו יו"ר קרן ההון סיכון Singulariteam, מנכ"ל מובלי, האיש מאחורי אפליקציית Yo ועוד. חוגג שהחל את דרכו עם מובלי, יצר רשת רבת עוצמה של חברות תוך כדי יצירת השקעות אסטרטגיות בטכנולוגיות מפתח כמו Storedot, Effective Space, Beyond Verbal ו-InfinityAR. בנוסף, הוא גייס סכומים מדהימים מאנשי עסקים מובילים ברחבי העולם, משקיעי טכנולוגיה וסלבריטאים.


משה חוגג. נמצא בכל מקום | צילום: יח"צ

במבט חטוף, האנשים איתם שיתף פעולה נראים כמו רשימת המי ומי העולמית: קרלוס סלים, ליאונרדו דיקפריו, קנגס רקישב, סרינה וויליאמס, ויק לי ועוד. כוחו של חוגג הוא ביכולת המדהימה שלו לזהות טרנדים ולספר סיפור הן במובן הטכנולוגי והן בצורה שתמשוך משתמשים.

עובד הציבור – אבי חסון

כל יזם מתחיל בישראל מכיר את המשרד הממשלתי הכי רלוונטי עבורו – משרד המדען הראשי שמספק מימון לסטארט-אפים וחברות אחרות.

המדען הראשי הנוכחי הוא אבי חסון שהיה בעצמו שותף בקרן השקעות ומבין את צרכי המימון של חברות צעירות. בעוד שבארה"ב, השקעות מהסוג הזה היו מעוררות זעם בקרב משלמי המיסים, בישראל משתמשים בהן על מנת להצית צמיחה מדהימה בתעשייה הטכנולוגית.

הפוליטיקאי – אראל מרגלית

אראל מרגלית הוא הנציג המוצלח ביותר שהתעשייה הטכנולוגית הייתה יכולה לשלוח לכנסת. מרגלית הקים את קרן ההון סיכון Jerusalem Venture Partners (JVP), אחת מהגדולות בישראל. הוא עצמו הוביל כמה אקזיטים גדולים עבור החברות המושקעות, כמו מכירת הענק של Chromatis בקרוב ל-5 מיליארד דולר.


ח"כ אראל מרגלית. מקרן ההשקעות אל הכנסת | צילום: מרק ישראל סלם

המעבר אל הפוליטיקה החל כאשר עבד כאקטיביסט וגייס תמיכה למפלגת העבודה, מה שהוביל בסופו של דבר לבחירתו אל הכנסת ב-2013. כיום הוא חבר בוועדת הכספים ובוועדת במדע והטכנולוגיה משם הוא יכול להשפיע על קידום תעשיית ההייטק בארץ.

הממציא – דב מורן

דוב מורן והחברה שלו M-Systems הם המוח מאחור הדיסק און קי אותו הציגו לראשונה ב-1999. המהלך הוביל לרכישה ענקית על ידי SandDisk בסכום של 1.5 מיליארד דולר. מאוחר יותר הוא הקים את Modu שמחזיקה בשיא גינס לטלפון ה-Wifi הקל בעולם, וכיום הוא משמש כמנכ"ל Comigo. הוא ממשיך לחפש הזדמנויות חדשות ויש לו יותר ניסיון בהבאת מוצר חומרה לשוק מכמעט כל אדם אחר בישראל.

ברור שאף רשימה של כישרונות בודדים לא יכולה להיות לגמרי שלמה. כל אחד מהשמות ברשימה הזו מגובה בצוותים מדהימים ובתמיכתה של קהילה שמבינה את הערך של יזמות ולקיחת סיכונים. על אף שהכינוי "אומת הסטארט-אפ" הולם אותנו, אם מתבוננים על הרשימה הזו נראה כי מתאים יותר לכנות את ישראל אומת היזמים – אחרי הכל מדינה או תעשייה היא כלום בלי האנשים האנרגטיים שפועלים להפוך את הרעיונות שלהם למציאות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן