Forbes Israel Logo

עכשיו זה מדעי: יותר אנשים מתים מלב שבור מאשר מכל גורם אחר

לב שבור גורם לא רק לכאב ריגשי אלא גם מסכן את הבריאות. השבוע מציינים ברחבי העולם 25 שנה לפרסום ספרו של סואל בלו "יותר מתים משיברון לב". כעת ממתברר שלא רק ששמו של הספר מכיל משמעות פואטית חזקה אלא שיש בו גם אמת מדעית מוכחת. מחקרים שנערכו לאחרונה מראים שיותר אנשים מתים מלב שבור מאשר מכל גורם אחר. 

הקשר בין פרידה או אבדן של אדם אהוב למוות התגלה עוד בשנת 1969 כשחוקרים בריטיים גילו כי שיעור המוות ממחלות לב בקרב אלמנות בבריטניה הוא כ-40%. על פי אותו מחקר, רוב מקרי המוות מתרחשים עד חצי שנה לאחר מות האדם הקרוב. 

כעת, מחקר של אוניברסיטת ג'ון הופקינס מראה כי הסיכוי למות מסיבוכים לבביים בעקבות שיברון הם 35%, זאת לעומת 20% במצב אחר. במסגרת המחקר נבדקו 1.5 מיליון אנשים בין הגילאים 35-84. ממצאי המחקר מראים כי יותר אנשים מתו לאחר שחוו שיברון לב מאשר אלו שלא חוו זאת. 

צילום: ingimage/ASAP

הקשר בין שיברון לב למוות מתבסס על הפרשת הורמונים של מתח, הכוללים קורטיזול ואנדרנלין. על פי המחקר של אוניברסיטת ג'ון הופקינס, לאחר אבדן, נשים לוקים בסינדרום הלב השבור הנוצר כתוצאה מהפרשה מוגברת של הורמוני המתח ויכול לגרום לכאבים בחזה ואף להתקף לב. חלק מליבו של מי שלוקה בתופעה גדל באופן לא פרופורציונאלי, מה שמונע ממנו לתפקד כרגיל. אולם, למרבה המזל, הסימפטומים של סינדרום הלב השבור ניתנים לטיפול ובדרך כלל חולפים כשבוע לאחר הופעתם. 

בנוסף לסימפטומים הגופניים, יש למוות משברון לב גם גורמים חברתיים. מחקרים מראים שלאנשים שחוו פרידה או אבדן ישנו סיכוי גדול יותר למות מתאונות, תקריות אלימות ואירועים הקשורים לסמים ואלכוהול. במקרים אלה, התגובה הרגשית לפרידה גורמת להתנהגויות מסוכנות שעלולות להביא לאסונות. על פי המחקרים, הגברים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח התנהגויות אלה מאשר נשים. 

גם במקרים בהם שיברון לב לא מוביל למוות הוא עלול לגרום לתופעות בריאותיות מסוכנות, הן מבחינה נפשית והן מבחינה פיזית. התגובות הריגשיות לשברון לב עלולות לשבש את הרגלי האכילה ולהביא למצב של הפרעות אכילה כמו אנורקסיה ובולימיה, פגיעה במערכת החיסונית ואף לחרדה ודיכאון. על פי המחקרים, אנשים שחוו פרידה או שנמצאים בתהליך של התגברות על אבדן, הינם בעלי סיכויים גבוהים לחלות בשפעת ולהידבק בוירוסים שונים. 

עם זאת, קיים גם צד חיובי לשברון לב. הודות לעובדה שבני אדם הם טיפוסים רצויונלייים ביסודם, נראה כי גם אחרי פרידה קשה או אובדן של מישהו אהוב, אנחנו בדרך כלל מוצאים את הדרך להתגבר ולצאת מחוזקים יותר, אחרי הכל, כמאמר המשפט המפורסם: אם זה לא הרג אותנו, זה בטח יחשל אותנו. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.