על זה לא חשבתם: כך הצבא האמריקאי נעזר ב'קריאת מחשבות' לפענוח צילומי מודיעין

בזכות האמצעים הטכנולוגיים, איסוף המודיעין החזותי הופך למהיר יותר ונרחב יותר. אולם בסופו של דבר עדיין נתקלים קציני המודיעין בצוואר הבקבוק שנקרא פיענוח המידע. מדובר בתהליך שבו יושבים מפענחים וסורקים תצלומי לווין, צילומים של רחפנים או מזל"טים ומנסים לאתר גורמים מעניינים מבחינה מודיעינית.

אמנם מחשבים, מתקדמים ככל שיהיו, עדיין אינם מתקרבים למהירות הפיענוח של המוח האנושי, אבל פיתוח חדש, עליו עובד בימים אלה הצבא האמריקאי, נעזר בקריאת גלי המוח של חיילים, כדי להאיץ את תהליך הפיענוח והשילוב בין אדם למכונה.

המוח שלנו מהיר הרבה יותר מהמחשב

במעבדת MIND (ראשי התיבות של "ביצוע משימות בעזרת נוירוטכנולוגיה" או Mission Impact Through Neurotechnology Design) שבמרילנד הסתיים לאחרונה ניסוי מוצלח בפיענוח גלי מוח של חיילים. במסגרת הניסוי, שנערך על ידי מומחה מדעי המוח, ד"ר אנטוני רייס, חוברו החיילים למכשיר EEG, כלומר, מכשיר אלקטרואנצפלוגרם, שעוקב אחרי האותות החשמליים שמתקבלים בכל רגע נתון מהמוח. לאחר מכן הוצגו בפני החיילים מספר קטגוריות שונות דוגמת סירות, דובי פנדה, תותים, פרפרים ומנורות והם התבקשו לבחור אחת מהן, מבלי לחשוף את הקטגוריה שנבחרה. בשלב הבא הוקרנו בפני החיילים עשרות תמונות בקצב של תמונה אחת בשנייה, כשכל שעליהם היה לעשות הוא למנות את מספר הפעמים שבהם הופיעה תמונה בקטגוריה אותה הם בחרו.

צילום: fotolia

מייד לאחר הקרנת התמונות חשף המחשב במדוייק את הקטגוריה אותה בחר החייל מלכתחילה. הסוד? המערכת שפיתחו רייס וצוותו ביצעה מעקב אחרי גלי המוח של המשתתפים בניסוי וזיהתה דפוסי גל זהים בכל פעם שהוצגו תמונות רלוונטיות לקטגוריה שנבחרה.

נחמד, אבל איך כל זה ייעל את עבודת הפיענוח של קציני המודיעין? ובכן, התמונות שיגיעו מהשטח יחולקו לחלקי משנה ("צ'יפים") ואלו יוקרנו בקצב של 5 חלקים בשנייה מול עיניו על המפענח; המערכת תתרגם אוטומטית "צ'יפים" שהמפענח הגדיר כחשובים כמו למשל כלי רכב של טרוריסטים או מבנים חשודים ואלו יעברו הלאה. במקביל עובד הצוות של ד"ר רייס על פיתוח של אביזרים משלימים כמו כלי מעקב אחר תנועות העיניים של המפענח, כך שכל תמונה תכלול מידע עם מיקום מדוייק של האובייקטים החשודים.

בתגובה לתוצאות הניסוי מסר ד"ר רייס: "אנחנו למעשה ממנפים את התגובות העצביות של מערכת הראייה שלנו". רייס הוסיף: "המוח שלנו הוא מעבד תמונה מהיר הרבה יותר מכל מחשב והוא טוב יותר בזיהוי של הבדלים קטנים בין תמונות".

לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: בקרוב באוסטרליה: ייצור חשמל מגלים תת ימיים

עוד בגיקטיים: הוכתר בהצלחה: מהירות של 1Gbps בסלולר

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן